Peiling: Zou je in Frankrijk willen wonen?

Hoi Friem,

Wij wonen in midden Frankrijk, boven Limoges. Anderen die ik ken met kinderen wonen ook in deze hoek van de Vienne, Haut-Vienne en Indre.
Veel succes de komende week!

:dag:Hoe is het weer daar in de winter en in de zomer ? En is er veel werk waar jullie wonen … Ik verlang al om te vertrekken ben echt benieuwd waar we ooit gaan belanden … :-))
Vele groetjes en een fijn weekend

friem

Hallo welk weer is het bij jullie in de winter en de zomer ?

Het ligt nog redelijk in het midden van frankrijk ben eens benieuwd welk klimaat het daar juist is ?

En qua werk is er veel aanbod ? Sorry voor al die vragen t’is een stap in het onbekende :-)) voor ons

Groetjes en een fijn weekend

Friem

:was:Hallo welk weer is het bij jullie in de winter en de zomer ?

Het ligt nog redelijk in het midden van frankrijk ben eens benieuwd welk klimaat het daar juist is ?

En qua werk is er veel aanbod ? Sorry voor al die vragen t’is een stap in het onbekende :-)) voor ons

Groetjes en een fijn weekend

Friem:dag:

Hoi Friem,
Ik som even 't e.e.a. op wat me meteen te binnen schiet en wat ik als prettig of minder prettig ervaar de 20 jaar dat ik dit gebied ken.
Midden-West Frankrijk:
een stukje Frankrijk apart. Het wordt vaak overgeslagen, vergeten, terwijl het toch erg mooi is, veel kastelen heeft en een prettig klimaat.
Gelukkig is het daardoor ook redelijk authentiek gebleven.
Ik heb het nu over de Poitou-Charente, een gebied bestaande uit de departementen Vienne, Charente, Charente Maritime en Deux-Sèvres. (Google het maar eens). De Parijse adel liet er vroeger kastelen bouwen omdat het goed te doen was qua afstand en het een vruchtbaar en mooi gebied was. (Vanaf het Loiregebied en wat daar onder ligt)
Klimaat
Een heerlijk gebied wat in slechts 7 of 8 uur rijden van Nederland ligt. Ook een lang weekend is dus goed te doen.
Gemiddeld kun je stellen dat het hier 5 graden warmer is dan Nederland en 's winters een zachter klimaat dan elders in Frankrijk vanwege de oceaan. Leuk om te melden dat we vorige week in de Vienne 3 zonnige dagen hadden van 19 graden en 2 van 17 graden, t-shirt weer dus :-).
De nazomers zijn lang en aangenaam (tot eind oktober vaak lekker weer). De winters nogal triest en saai want er gebeurd niet veel op het platteland, maar dat zal elders in Frankrijk niet veel anders zijn. In het zuiden is het vaak enkele graden warmer (ik vergelijk bv Poitiers met Albi). Ga je oostelijker in Frankrijk dan heb je met strengere winters te maken(landklimaat). Ook de Auvergne (centraal Frankrijk, ten zuiden van ons) is een ruiger gebied met een ruiger klimaat -oud vulkanisch gebied-. Niet veel mensen verkiezen dat).
Winters zijn zachter dan bv de Bourgogne of Morvan (ligt op gelijke hoogte), In La Rochelle, een gezellig havenplaatsje vriest het eigenlijk nooit. Poitiers is een grote plaats anderhalf uur van de kust. De prachtige Cognac regio ligt daar onder.

Werk: het ligt er erg aan wat.
Alle ambachtelijke beroepen doen het erg goed hier. Een erkend loodgieter, houtbewerker, metselaar, en elektricien kan hier prima zijn brood verdienen. Ook medici kunnen hier goed aan de slag.
Zelf verhuren we gîtes in de vakantieperiode en gaan we in de toekomst cursussen aanbieden. Uurprijzen van zelfstandig ondernemers liggen wel wat lager dan in Nederland.

Voordelen **Poitou Charente:
**- 't Zachte klimaat

• Afstand van Nederland
  • Huizenprijzen zijn lager dan elders.
  • Centraal gelegen; niet te ver van zee, Parijs ef de Bordeauxstreek.

Voor je besluit je ergens te vestigen is het zinnig om een tijdje rond te toeren door verschillende gebieden en te voelen hoe een gebied op je overkomt. Frankrijk is erg gevarieerd.
Heel veel succes

Wij wonen al weer 6,5 jaar in de Zuidelijke Vendée en willen nooit meer terug.