Nou ik neem nooit veel bagage mee naar Thailand (8.5kg)
Een paar t-shirts,ondergoed,sandalen,korte broeken,medicamenten,toiletartikelen en mijn I-phone meer moet dat niet zijn !
Ik probeer altijd maar heel weinig spullen mee te nemen, vertrek uiteindelijk met bijna dubbel zo veel, maar ik gebruik dan ook wel alles dat ik bijheb effectief wel ergens tijdens de reis. Heb me wel voorgenomen om mij deze zomer te beperken tot 10kg, ben eens benieuwd of dat zal lukken.
Tsja, ik ben nog steeds niet zo goed in licht reizen. Wel merk ik dat ik kritischer ben geworden, en steeds meer ogenschijnlijk praktische dingen die ik uiteindelijk toch nooit gebruik thuis laat. Zo’n microvezel handdoekje is handig als stootkussentje, maar hij is nog nooit uit het hoesje geweest. Lezen komt er op reis ook maar zelden echt van, dus drie boeken zijn er minimaal twee teveel. En wat te knabbelen voor tijdens de vlucht of direct na aankomst is wel prettig, maar twee hele pakken Sultana’s (een van de weinige dingen die ik zelfs als ik me echt hondsberoerd voel naar binnen gewerkt krijg) is echt waanzin.
Handbagage is altijd aan de zware kant voornamelijk door fotoapparatuur, laptop en alle toebehoren, daar valt nu eenmaal weinig aan te doen. En ondanks dat ik alle documenten ook in digitale vorm op m’n laptop, telefoon en op Dropbox heb staan gaat er toch steevast een map mee met boekingen, kopieën van polissen en pasjes en allerhande informatie die van pas zou kunnen komen. Wel een geringe besparing: ik print nu meestal alles dubbelzijdig en verkleind tot 2 pagina’s per vel, dat scheelt toch net weer iets.
Kleding vormt toch meestal het grootste deel van m’n bagage. Niet dat ik nu zo modieus erbij moet lopen, maar van (laten) wassen komt het meestal niet echt, of hooguit wat T-shirts. Wel neem ik vaak toch wat teveel warme kleding mee, terwijl ik zolang het niet zwaar vriest aan een enkele long sleeve en een fleece jack eigenlijk al genoeg heb, voor de rest heb ik alleen T-shirts nodig. Ondergoed gaat meestal gewoon voor de gehele reisduur mee, soms juist wel bewust wat ouder spul wat na gebruik de prullenbak in gaat. Extra schoenen neem ik tegenwoordig zelden nog mee (ik loop altijd al op goede Lowa’s), al blijft dat in Azië toch een gok, maat 46,5 is daar niet of nauwelijks te vinden.
Nog wel een tic: WC-rollen, daarvan stop ik er meestal een paar onderin m’n tas. Nemen bij vertrek mooi wat volume in wat later ingenomen kan worden door souvenirs, komen onderweg soms toch goed van pas (soms heb je nu eenmaal van die ieniemiene-badkamertjes waar na het douchen niet alleen de rol in de houder maar ook eventuele reserverollen doorweekt zijn…), en zijn ook praktisch als inpakmateriaal voor souvenirs.
Naar warme landen reizen wij alleen met handbagage. Vorig jaar had ik voor een maand Vietnam 4,5 kg bij me en m’n zoon had 2,5 kg.
Ik zit erover te denken om dit jaar naar Thailand nog minder mee te nemen…
Ik probeer altijd zo min mogelijk mee te nemen en echt alleen het belangrijkste.
Kleren; wat ik in laagjes kan dragen en dat alles met elkaar gedragen kan worden.
schoenen; 2 paar; mijn converse en 1 paar sandalen.
Medicatie; vanalles een beetje… voor het geval dat. belangrijkste; ossilococcinum
Verzorgingsspullen; dat gaat allemaal in kleine flesjes in een gesealde etui. zelfs de tandpasta doe ik in een potje zodat ik niet de hele tube mee hoeft te nemen ^^
Ik neem ook altijd een fluitje mee. een paar zelfs. die neem ik altijd mee als ik onderweg ben.
-regencape
muggenspul, en anti jeuk spul voor als ik toch gebeten ben. (Na Thailand had ik littekens van het krabben van de beten, leuk aandenken, niet voor herhaling haha)
klein notiboekje
extra klein rugzakje
extra slotjes, zodat ik mijn eigen slot ergens op kan zetten als ik mijn tas ergens in een locker stop.
zaklamp
Ik heb zelf wat lapjes dubbele stof gemaakt met een rits wat ik om mijn enkels en heupen kan doen waar ik wat papieren en geld in verborgen houd, zodat het zo min mogelijk opvalt.
Het is echt een uitdaging om zo min mogelijk mee te nemen. en het geeft zoveel kracht als je uiteindelijk erachter komt dat je met dat beetje in je rugzak een hele maand door kan komen
Graag een eervolle vermelding voor de Imodium pillen die reizigers letterlijk & figuurlijk uit de sh*t hebben geholpen :teeth: Geloof me, met die pillen heb ik veel nieuwe vrienden gemaakt :slywink:
Boeken zijn inderdaad altijd een ongelooflijk gewicht, dat je best zo veel mogelijk beperkt.
Een goede tip voor mensen die wel veel lezen op reis zijn de dwarsliggertjes. Boeken in mini-formaat op flinterdun papier. Voor het gewicht van 1 gewoon boek kan je 4 of 5 dwarsliggers meenemen. Dan is het ook niet zo’n ramp als je er per ongeluk een te veel bijhebt.
Die dwarsliggers zijn inderdaad ideaal, alleen is het aanbod helaas toch vrij beperkt.
Eigenlijk ook onbegrijpelijk dat er nog geen fatsoenlijke reisgidsen in dat formaat zijn. Zeker als het om grote landen gaat zit je vaak met een dik boekwerk opgescheept terwijl die dan voor 90% over gebieden gaat waar je niet eens in de buurt komt. Een Lonely Planet of Rough Guide verdeeld over meerdere dwarsliggers, dat zou pas echt ideaal zijn.
Ze staan bij de LP open voor feedback. Wie weet krijg je zelf dan wel dwarsligger exemplaren met je naam op de laatste pagina (de feedbackgevers) vermeld! Dat zou leuk zijn!
Of misschien e-readers of tablets met e-boeken? Dat ga ik op mijn volgende reis toepassen.
:biggrin: ja gewelidig! vooral als je een paar uren de bus of trein in moet.
Verder heb ik een professioneel ehbo-setje met spuiten, naalden, infuus-naald, hechtdraad en -naald, scalpel, Jodium, handschoenen enz. enz. Dat heb ik zelf nog aangevuld met een flesje ontmettingsmiddel, teken-tang, pleisters, ORS en uiteraard Imodium!
Zal het eens proberen, niet geschoten is altijd mis…
Ik heb wel een paar reisgidsen op m’n telefoon staan, maar toch vind ik dat minder prettig werken. Wel handig voor onderweg, de papieren gidsen komen tegenwoordig m’n hotelkamer niet meer af, maar geef mij toch maar gewoon een ouderwetse papieren gids waar je dingen bij kan schrijven en post-it’s in kan plakken. Zoekt makkelijker (in een goed ingedeelde gids tenminste), leest prettiger.
Als ik met de caravan ga kan ik wat extra warme en lichte kleding meenemen, verder alles wat je in een caravan meeneemt,ook idd wc-papier.
Voor een 8-daagse reis in januari naar bijvoorbeeld Málaga: de winterjas en -schoenen die ik aan heb, ondergoed, wat T-shirts met lange en korte mouw, extra lange broek + extra trui, zomerjas, slippers voor in het hostal, zomerschoenen en natuurlijk pyjama etc., handtas ook in handbagage, e-reader in jaszak. Alles bij elkaar binnen de handbagagenorm.
Dat hangt er vanaf waar heen en hoe. Op de motor moet alles in 2 softbacks en een rugzak. Laptop en een goede kamera is bij mij geen optie maar en must. Daarna blijft er alleen ruimte over voor minimaal kleding, (voornamelijk onderbroeken) scheerspullen en een tandenborstel…o en ik heb altijd een ouderwets papieren boek bij me Maar als we naar Turkije vliegen (naar huis gaan) Boeken we kilo’s bij :vak01: Oude kaas, koffie pads, vleeswaar en de laatste keer een heel groot dekbed met overtrek en een complete nieuwe desktop in onderdelen. Ssst niet verder vertellen