Peiling vd week: Massaprotesten...meedoen of niet?

Het is hommeles in Turkije en Brazilië. Massaprotesten in Turkse en Braziliaanse steden door (een deel van) het volk. Wat doe jij als een massaprotest uitbreekt in een stad die je op dat moment bezoekt?

Stem hierboven in de peiling en licht hieronder eventueel je antwoord toe.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“HXCziXEZ7WA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Meedoen? Nee, daar zal je mij niet zo snel op betrappen. Maar zolang ik niet het gevoel heb dat het elk moment totaal uit de hand kan lopen zal ik best toekijken.

Gewoon je gezond verstand gebruiken en je niet mengen in die plaatselijke conflicten.

Ik was eind 2010 toevallig getuige van de herdenkingsdemonstraties van de roodhemden in Bangkok. Op het moment dat ik nietsvermoedend aan kwam banjeren, gingen ze het kruispunt afzetten bij Central World. Best interessant om te zien hoe ze een demonstratie opbouwen. Ik was voorzichtig want ik had ik geen flauw benul van het verdere verloop van de demonstratie (verliep uiteindelijk zonder incidenten). Heeft een blijvende indruk gemaakt omdat ik begin 2010 in Taipei een inmiddels bevriende Japanner ontmoette die hals over kop Bangkok moest verlaten vanwege de bloedige demonstraties. Heb verder foto’s gemaakt:

:chin:Niet mee bemoeien je weet nooit of ze je als buitenlander gebruikt of misbruikt word voor hun zaak

Heb eerder gestemd op ‘een afstandje kijken’. Inmiddels kan ik me een uitzondering voorstellen. Als familie/vrienden uit Brasil me vragen om mee te doen aan een vreedzame demonstratie - en ik ben daar toevallig - dan neig ik om ja te zeggen.

Heb via Facebook de indruk dat ze vooral protesteren tegen de corruptie. Ze vragen zich ook af waarom de overheid zoveel miljarden in voetbalstadions investeert en niet in armoedebestrijding, gezondheidszorg en veiligheid. Vind ik legitieme redenen om die mensen te supporten!

PS De snoeiharde films Tropa de Elite 1 en 2 gaan over corruptie bij de Braziliaanse overheid

Ik was in 2010 alleen in Bangkok toen de roodhemden in de stad bezig waren, ik heb gewoon mn ding gedaan en ben uit de buurt gebleven tot het moment dat ze flink actief werden en de straten werden afgesloten… Ben ik met n taxi het gebied maar uitgegaan…

Ik heb “blijf op een afstand” gestemd. Maar aarzel wel. Ik voel me langzaam wel degelijk een inwoner van Turkije. Ben het met heel veel eens wat veel Turken proberen onder de aandacht te brengen. Heb daar met een aantal Turken ook ferme gesprekken over gehad. Maar ik weet ook welke risico’s ik neem als ik meedoe. Is ook één van de redenen dat dat ik in mijn stukjes geen politieke kleur beken. Maar stel dat het hier uit de hand loopt en ze staan voor mijn deur doe ik gegarandeerd open.

1 like

Ik doe mijn eigen ding en hou de boel ondertussen goed in de gaten zodat ik als het moet weet waarheen te gaan.

Ik deed meestal gewoon mee. Inmiddels ben ik wat ouder en een stuk genuanceerder geworden. Ik zou nu meer een toeschouwer zijn. Ik voel me wel steeds meer een wereldburger dus het is niet omdat vind dat ik er niet bij hoor. Ik ben wel degelijk solidair met veel protesten. Ik denk niet in ‘zij’ en ‘wij’, maar eigenlijk alleen in ‘wij’.

Ik woon in Dar es Salaam, Tanzania. Ik zou graag zien dat de Tanzanianen wat meer de straat op gingen. Men is hier erg gelaten, passief en een beetje bang. Maar de spanning neemt toe en ik houd dan ook mijn hart vast voor de verkiezingen van 2015. Maar als blanke val ik zo enorm op dat ik me niet kan (niet durf) profileren. Ik zal dan ook straks tijdens de verkiezingen voorraden inslaan en zoveel mogelijk binnenblijven, samen met vriendin en kinderen.