Demonstraties in Bangkok - Negatief Reisadvies

Hallo allemaal,

Vandaag hoorde ik dat er granaat was afgegaan tijdens één van de demonstraties. Er zijn 30 mensen gewond geraakt. Dit trok mijn aandacht en ben even verder gaan zoeken. Al snel kwam ik erachter dat er nu een negatief reisadvies is voor Bangkok. Ik baal ontzettend van dit nieuws en ik moet waarschijnlijk mijn reisplannen aanpassen.

Ik wil jullie daarom graag op de hoogte stellen van dit nieuws zodat iedereen die binnenkort naar Bangkok wil gewaarschuwd is.

Artikel over de granaat: http://www.nu.nl/buitenland/2922312/veel-gewonden-bij-granaataanslag-thailand.html
Informatie van Minbuza: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/thailand
Informatie van de ambassade: http://thailand.nlambassade.org/nieuws/2014/01/demonstraties.html

Weet één van jullie wanneer het weer veilig zal zijn? Ik zou vanaf dinsdag 17 februari 4 nachten in het centrum van Bangkok verblijven.

Groetjes!

Als je je eigen links leest, dan zie je op de site van buza dat ‘het reizen naar bepaalde gebieden wordt ontraden’. Dat is iets anders dan een negatief reisadvies, dat bestaat namijk niet.

In datzelfde artikel staat ook dat se touristische plekken gewoon veilig zijn.

Je kan dus kiezen om naar BKK te gaan en de gebieden van de demonstraties te mijden, of je neemt vanuit BKK gewoon een bus/vliegtuig/trein ergens anders heen. Persoonlijk zou ik m’n reis echter niet annuleren.

Je hebt gelijk. Dat is een verkeerde interpretatie van mij.

Toch beginnen bij mij de alarmbellen te rinkelen bij het lezen van bomaanslagen en schietpartijen bij blokkades. Nu moet ik wel bekennen dat dit de eerste keer wordt dat ik alleen ga reizen en Bangkok is in principe mijn eerste bestemming.

Hoe is dan de sfeer in de stad? Wordt deze beïnvloed door de demonstratie’s?

Ik ben niet zeer recent in BKK geweest. Maar als het niet goed voelt, waarom begin je je reis dan niet in bijvoorbeeld Chieng Mai?

De verkiezingen zijn zondag al. Op de 17e zal hopelijk het ergste wel voorbij zijn…

Chieng Mai lijkt mij ook prachtig! Maar niet voor deze reis. Deze reis wil ik door het zuiden van Thailand, West en Oost - Maleisië en Singapore riezen.

Ik hoop inderdaad dat het na de verkiezingen snel rustig zal zijn. Nog maar even af wachten!

Het is alweer een week geleden dat die granaat is afgegaan waardoor 1 persoon om het leven is gekomen. Dit was overigens niet de eerste persoon die om het leven is gekomen. Sinds het begin van de demonstraties zijn er inmiddels een 10 personen om het leven gekomen. Afgelopen zondag is een leider van de oppositie doodgeschoten tijdens een van de rally’s. Dit is niet in het toeristische centrum van Bangkok gebeurd, maar in het oostelijke district Bangna, niet ver bij Suvarnabhumi Airport gedaan in een wijk waar vrijwel geen toerist verblijft (maar dat vertellen ze je niet op de tv en de krant!).

Er is absoluut GEEN negatief reisadvies voor Thailand. Plaatsen waar demonstraties worden gehouden moeten gewoon gemeden worden. Omdat de sfeer voor het grootste gedeelte vredelievend is geweest sinds de protesten zijn begonnen, en er op z’n tijd muziek is, en uiteraard veel eetstalletjes, zijn er helaas toeristen die het toch allemaal ‘leuk’ en ‘interessant’ vinden en zich bij de demonstraties bevinden. Blijf hier gewoon uit de buurt, het is een Thaise aangelegenheid waar wij als buitenlanders niks mee te maken hebben.

De demonstraties zijn ook slechts op een aantal vaste plekken in de stad, maar vergeet niet dat Bangkok qua grootte te vergelijken is met de provincie Utrecht en dus een gigantische stad is. Op de plek waar ik woon en bij het kantoor waar ik werk, is het life as usual en is helemaal niks te merken van demonstraties. Zou ik geen krant of internet lezen, dan zou ik niet eens weten dat er wat gaande is op dit moment. Onze fietstours gaan ook allemaal gewoon door en komen ook niet bij demonstraties in de buurt.

Zoals Zaan al schrijft zijn de verkiezingen aanstaande zondag al en is het dus even afwachten wat er zondag en de dagen erna gaat gebeuren. Niemand die hier wat over kan zeggen.

Ik was vorige week in de avond nog op Khaosan Road en 2 dagen later op Sukhumvit Road (vlakbij Asok waar een van de demonstratieplekken is) en met name Khaosan was nog steeds druk, alle barretjes en restaurants zaten vol met toeristen.

De laatste 2 dagen wel al veel geknal in deze buurt, geen pistolen of granaten, maar vuurwerk dat wordt afgestoken voor het aanstaande Chinees Nieuwjaar :wink:

Dinsdag 17 februari duurt nog even…houd gewoon het nieuws goed in de gaten. In de Nederlandse en internationale media zie je natuurlijk alleen beelden van de demonstraties en dan denk je al snel dat het zich in de hele stad afspeelt. Ik zal proberen om ook op Wereldwijzer af en toe te posten over de situatie hier zoals ik het ervaar.

Groeten vanuit een zonnig Bangkok !

Voor het meest recente nieuw kun je hier of hier meelezen.

Net gelezen dat een betoging aan de luchthaven is afgewend als de boeren binnen de week hun geld krijgen.
Ik hou mijn hart al vast als dat niet zo moest zijn. Stel je voor, een jaar plannen en dan niet kunnen gaan … pff ik vind dit zo vervelend