Nieuws over de protestacties in Bangkok !

De Thaise premier Yingluck Shinawatra heeft de Thaise hoofdstad Bangkok verlaten en verblijft op een locatie zo’n 150 kilometer verderop. Dit weekend kwamen ten minste drie mensen om het leven bij een demonstratie.(aan het CentralWorld shopping mall) alsook waren er 21 mensen die met zware letsels werden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Een dag tervoren was er in de province Trat,een meisje van 5 jaar oud omgekomen in een bomexplosie.

http://www.bloomberg.com/image/iZ1ie_wtWrO0.jpg

Ik heb gelezen dat er een granaatexplosie was in de buurt van luxehotels.
Moet ik me zorgen beginnen te maken?

Nee.

Afgelopen weekend is er inderdaad een granaat ontploft bij de Ratchaprasong rally site, vlakbij het bekende winkelcentrum Central World. Het is altijd zeer triest als er mensen omkomen, maar wat het ditmaal nog triester maakte, is dat er enkel onschuldige kinderen die niks met de protesten te maken hadden, zijn omgekomen. Hopelijk vinden ze de daders van deze terroristische daad, maar dat betwijfel ik, want van alle aanvallen die afgelopen weken op diverse rally sites zijn gepleegd is er nog niemand aangehouden.
Echter zijn deze protesten slechts op een beperkt aantal plaatsen in Bangkok. Je moet niet vergeten dat deze stad de grootte heeft van de provincie Utrecht en je de protestgebieden dus makkelijk kunt vermijden. Boek dan geen hotel op Siam Square en bij de Ratchaprasong intersectie, maar verblijf bijvoorbeeld nabij Khaosan Road, Silom, bij de Chao Phraya rivier of Sukhumvit Road (m.u.v. de directe omgeving van Asok).
Wat ik al vaker hier op het forum heb gezegd de laatste weken…niemand kan iets zinnigs zeggen over wat er komende weken en/of maanden gaat gebeuren en het is afwachten.

Fingers crossed

Zou het werkelijk zo zijn?

Ja hoor, het is werkelijk zo… Foto’s op Facebook gezien van de Ratchaprasong intersectie en Asok intersectie en daar is men druk bezig om de boel schoon te maken. Morgen gaan de intersecties weer open.
Suthep is vanochtend met de demonstranten naar het Lumpini Park gelopen en deze protest area blijft bestaan. Daarnaast blijft de protest area bij Chaeng Wattana (voorlopig) bestaan.
Inmiddels is er in het noordoosten van Thailand een grote bijeenkomst gaande met duizenden aanhangers van de redshirts. Zij houden een tegenprotest als actie tegen de PDRC. Mocht de PT-regering ‘verjaagd’ worden door de PDRC (of d.m.v. coup door het leger), dan komen ze ongetwijfeld in grote getale naar Bangkok. De redshirts zijn ook begonnen met het recruiteren van zgn. warriors die worden ingezet als de regering weggejaagd wordt.
Ondanks dat de meeste protest areas dus weer vrij komen voor verkeer, is het dus verre van afgelopen…

Grand Hyatt Erawan team bezig met opruimen/schoonmaken van de Ratchaprasong area bij Central World…