Hallo,
ik kan eigenlijk niets vinden op dit forum over de onrusten in Bangkok. Wij gaan in februari naar Thailand, eerst 2 dagen Bangkok, maar ben benieuwd hoe de onrusten zich gaan ontwikkelen en dan ook met name het reisadvies. Tot nu toe beperkt het zich tot regeringsgebouwen, maar hoe snel kan het veranderen en wat zijn de werwachtingen?
Er is sinds gister een nieuw reisadvies voor Thailand, zie hier.
De huidige berichtgeving die op het www de ronde doet is deze;
On Monday 13th January, 20 intersections will be closed by protestors. Similarly to 23rd Dec it is expected to be peaceful - but FYI here are the 20 intersections:
1.แยกอุรุพงษ์ Uruphong Intersection
2.แยกเจริญผล Charoenpol Intersection
3.หัวลำโพง Hua Lamphong
4.ถนนบางรัก Bang Rak Road
5.ถนนสีลม Silom Road
6.สามย่าน Sam Yan
7.แยกพญาไท Phaya Thai Intersection
8.ราชเทวี Ratchatewi
9.อนุสาวรีย์ชัย Victory Monument
10.สยามสแควร์ Siam Square
11.5แยกลาดพร้าว Ladprao 5-Way Intersection
12.ดินแดง Din Daeng
13.ประตูน้ำ Pratunam
14.แยกราชประสงค์ Ratchaprasong Intersection
15.สวนลุมพินี Lumpini Park
16.คลองเตย Klong Toei
17.สี่แยกอโศก Asoke Intersection
18.ราชดำเนิน Ratchadamnoen
19.แยกเพชรบุรี Phetchaburi Intersection
20.เยาวราช Yaowarat
Vandaag geland op Suvarnabhumi AirPort (vanuit Cambodja), hierna met de taxi naar de buurt van Khoa San Road. Dit zijn onze ervaringen.
Vertrokken om 17.00 uur van Suvarnabhumi AirPort. Volgens de politie daar was alles goed te doen.
Bij de taxistandplaats waren weinig reizigers er relatief veel chauffeurs. Niemand was happig om met taximeter te vervoeren. We hebben zijn opdrachtbon ( krijg je bij de taxistandplaats) pas gegeven toen de meter aan was.
Het eerste gedeelte over de tolweg ging ZEER voorspoedig, nog nooit zijn we zo snel Bangkok ingereden…totdat we de tolweg afgingen.
Diverse afzettingen zijn we tegen gekomen. Kriskras door steegjes en een nerveuze chauffeur. Uiteindelijk zat hij 1 km van ons hotel vast en gaf hij aan dat wij moesten lopen!!!
Na nogmaals vragen of hij echt geen andere weg wist haalde hij zijn iPad te voorschijn en heeft m.b.v. Maps eem routebgevonden.
In de buurt van de afzettingen zijn veel mensen op de been wat op ons wat griezelig over komt. Ik kan mij helemaal vinden in het advies van buitenlandsezaken om hier niet heen te gaan als dit niet strikt noodzakelijk is. Wij hebben onze begane opgehaald en vertrekken morgen naar de eilanden.
In gesprek met ondernemers in Bangkok ( die er geen goed woord voor over hebben) gaat dit nog wel even duren. Ook de kans op geweld wordt dan steeds groter ( in principe niet tegen touristen).
Mijn advies ( o.b.v. Van wat ik heb gezien vandaag en hoe ik de stemming heb ervaren zou ik Bangkok lekker overslaan totdat het weer wat rustiger is).
Veel updates m.b.t. De situatie zijn te lezen op: www.bangkokpost.com
Veel foto’s van de protesten onder andere hier: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152106893969454.1073741827.200787149453&type=1
Hallo,
Ik ga volgende week met mijn vriendin naar Thailand, waarvan de eerste 3 dagen in Bangkok. Als ik het verhaal van Peter lees ben ik aan het nadenken om Bangkok toch over te slaan. Het enige wat we hebben geboekt voor de reis zijn de tickets en het hotel in Bangkok, dus eigenlijk slaan we deze liever niet over. We hebben een hotel in Sathon, dichtbij het ziekenhuis geboekt. Kan iemand mij aangeven of het mogelijk is hier (veilig) aan te komen vanaf vliegveld Suvarnabhumi en vanaf daar toch nog wat van Bangkok te zien?
Alvast bedankt!
Eigenaardig advies van de politie, op het werkdagen is het om 17.00 nooit te doen in BKK
Ken vanaf Suvarnabhum een alternatieve route naar toeristen ghetto Khaosan. Via de BTS Skytrain en rivierboot, dus amper via de openbare weg:
[ul]
[li]Airportlink nemen en uitstappen Phaya Thai [/li][li]Pak gewone Skytrain richting Bearing [/li][li]Op Siam Square overstappen op Skytrain richting Bang Wa [/li][li]Uitstappen Saphan Taksin dat aan de phraya rivier ligt [/li][li]Pak de rivierboot en ga aan land bij pier 13 vlakbij Khaosan [/li][/ul]
Klinkt wellicht wat abstract voor nieuwkomers, op deze kaart staat het wat meer gevisualiseerd. Schat dat deze route bij elkaar zo’n honderd THB p.p kost.
@Niek84: is dat toevallig aan Sathon Road? Dan kun je bovenstaand advies volgen en niet uitstappen bij Saphan Taksin maar iets eerder bij Surasak of Chong Nonsi.
Dankje axelfoley,
Het is een zijstraat van Sathon Road, achter het ziekenhuis. Fijn dat ik daar wel naartoe kan!
Idd. Normaal gesproken een “hel” tijd om te reizen in Bangkok. Op deze dag was het de hele dag extreem rustig omdat zeer veel forenzen hebben besloten om vrij te nemen of met het openbaar vervoer te gaan. De komende dagen zal het waarschijnlijk wel drukker worden.
Ps. Je alternatieve route is idd een goede, alleen je stapt uit bijna in het midden van de protesten. De tolweg blijft (vooralsnog) vrij van blokkades. Het vervoer per ferry was juist zeer druk (alternatieve route VOO o.a. Forenzen)
Gezien de locatie erg dichtbij de protesten zou ik Khao San Road momenteel afraden.
De protesten verlopen vooralsnog vredelievend, maar op een aantal plaatsen in de stad is het natuurlijk erg druk zoals bijv. Lumpini, Silom, Asok, Ratchaprasong (bij Central World) en Pathumwan (bij MBK).
Op veel andere plaatsen is het daarentegen een stuk rustiger, waardoor ik de laatste 2 dagen in recordtijd van/naar kantoor reis met de taxi.
Ons kantoor ligt dichtbij Sathorn en daar is niks te merken van demonstraties en momenteel goed te bereiken.
Skytrains zitten wel bomvol. Tijdens de spits is skytrain altijd al verschrikkelijk druk, maar sinds gisteren is het helemaal een drama tijdens de spits.
Deze demonstraties kunnen nog wel even aanhouden, niemand kan voorspellen wat er komende tijd gaat gebeuren.
Goed nieuws…onze fietstochten gaan wel gewoon door !
Vandaag uit het centrum vertrokken naar don muang airport, vrij rustig op de wegen ( logisch we gaan het centrum uit). Onderweg wel enkele collones legervoertuigen gezien met veel bewapende militairen. Alles lijkt rustig te verlopen.
Voorlopig geen update meer van mij m.b.t. Bangkok. Iedereen die nog moet gaan ( of nog is, heel veel succes!!)
Update vanuit BKK:
It’s getting more dangerous at protest areas in Bangkok. Protestors are getting attacked daily by ‘mystery groups’! Please make sure you avoid the following areas:
Saladang Intersection
Asoke Intersection
Rajprasong
Siam/MBK
Ladprao Intersection
Victory monument
Nieuwe update via nu.nl
@krung Thep, mijn laatste informatie over de skytrain was goed ( wel druk maar veilig) heb jij als insider nog info? Wij moeten 26 jan. Van Don Mueang AirPort naar Suvarnabhumi AirPort …is de skytrain een goede optie? alle tips zijn welkom.
Aangepast reisadvies:
Vrijwel niet veranderd dus:
U wordt daarom geadviseerd om het centrum van Bangkok zoveel mogelijk te mijden en weg te blijven bij blokkades en demonstraties, waakzaamheid te betrachten en de berichtgeving in de lokale media dagelijks te volgen over de plaatsen waar demonstraties plaatsvinden. De autoriteiten en de oppositiebeweging hebben aangegeven dat het internationale vliegveld Suvarnabhumi en Don Muang niet geblokkeerd zullen worden.
<snip>
De ambassade is geopend maar ligt in het gebied dat ernstige overlast heeft van de blokkades.
In de toeristencentra buiten Bangkok is de situatie normaal. Indien u de komende week via Bangkok naar een bestemming in Thailand reist wordt u geadviseerd zo mogelijk niet via maar om het centrum van Bangkok heen te reizen.
Dagelijks te volgen op; Link
Voor de Skytrainaansluiting vanaf BTS Mo Chit gaat er vanaf Don Muang voor 30 baht p.p. een rechtstreekse bus (taxi pakken kan natuurlijk ook).
Beter is denk de gratis shuttlebus die op en neer pendelt tussen Don Muang en Suvernabhumi.
Hangt er ook vanaf hoe laat je vlucht gaat, want de BTS rijdt bijvoorbeeld een bepaald gedeelte niet in de nacht.
Ik hoor net van een vriend van mijn man die in Thailand woont en die tevens ook onze reis vastlegt, dat het aan het escalereren is. Hij vreest voor een bloedbad en het beperkt zich niet tot enkel Bangkok maar bv Chiang Mai lijdt er ook onder Nog 67 dagen te gaan voor onze reis, pff ik begin het somber in te zien
Hier is een filmpje dat je een beeld kan geven:
Het is helemaal nog niet aan het escaleren. Ja, er zijn een aantal incidenten geweest in Bangkok de laatste paar maanden op de plaatsen waar de demonstraties gaande zijn. Maar zolang toeristen daar gewoon wegblijven, is er momenteel niks aan de hand voor reizigers. Nogmaals, zondag zijn er verkiezingen en dan is het afwachten wat er gaat gebeuren, maar niemand die daar iets over kan zeggen.
In Chiang Mai is op dit moment nog helemaal niks aan de hand.
Laten we eerst maar eens wachten op zondag.