Hangt heel erg van de bestemming en de reisduur af…
Als ik 4-6 weken weg ga, dan maakt het me niet uit om een extra overstap te hebben. Zeker omdat mijn lange vakantie standaard in het hoogseizoen valt, let ik dan heel erg op de prijs. Wanneer ik naar Azie ga, kies ik vaak voor een ticket naar Maleisie of Thailand en vlieg ik dan verder met Air Asia of een andere low cost carrier. Ik vind het bovendien leuk om zo af en toe Bangkok, Kuala Lumpur of Singapore te vereren met een kort bezoek.
Als ik een weekendje weg ga, ga ik het liefst op vrijdagavond heen en op maandagavond terug. Dan kies ik voor een maatschappij die op die tijden vliegt, en vaak beland je dan bij grote jongens als KLM. Wanneer je hun aanbiedingen in de gaten houdt, zijn ze voor een weekend niet veel duurder dan een budgetmaatschappij (met bagage). Bijkomend voordeel is dat Schiphol makkelijk en goedkoop te bereiken is per trein vanuit Utrecht, en dat ik niet een tank brandstof kwijt ben (plus parkeerkosten) om in Dusseldorf of Keulen te komen.
Als ik de luxe heb om een midweek weg te kunnen (bijna nooit dus) dan kies ik wel eens voor Ryan Air, Wizz Air enz. Ik ben dan wat flexibeler qua data en tijden, en gebruik de paar tientjes die KLM duurder is liever voor andere dingen.
Bij mij net andersom. Als ik lange afstand vlieg naar bijvoorbeeld Indonesië vlieg ik het liefst altijd met KLM, zij hebben een rechtstreekse vlucht maar zijn iets duurder. Ik heb echt geen zin om meer dan 24 uur onderweg te zijn en twee tot drie keer uren in een luchthaven door te brengen. Als ik binnen Europa vlieg neem ik gewoon het goedkoopste ticket, meestal is dit dan Ryan Air, want ik neem zelden meer dan juist wat handbagage mee.
KLM in het hoogseizoen naar Indonesië kost ongeveer 1200 euro. Met Egypt Air icm Air Asia ben ik er voor 800 euro. Voor dat verschil kan ik twee weken langer blijven
Leuk filmpje, ja ik reis ook veel, morgen weer naar Budapest met wizzair, maar door het jaar heen ook veel met Ryanair, omdat ik alleen met handbagage reis komen er geen kosten meer bij, vandaar dat je voor een paar tientjes weg kunt. Wat ook een goede tip is, dat noemen ze een open JAW, je vertrekt dan bijvoorbeeld vanuit Schiphol, en terug op Dusseldorf, alles is vanuit mijn plaats in Nederland prima te bereizen met trein, zo kun je vaak met Ethidad voor rond de 450 euro retour vliegen naar Bangkok. Of voor 600 euro naar Bali, ook zijn vliegtickets vanuit Belgie vertrek goedkoper dan dezelfde vlucht vanuit Amsterdam, wel moetje dan eerst de route naar Antwerpen of Brussel maken per trein, en kunnen aantonen op schiphol dat je die route gedaan hebt door het treinkaartje afgeknipt/gestempeld te tonen. Je krijgt namelijk op Antwerpen centraal station een GRATIS treinkaartje voor de THAYLS naar Schiphol, maar je moet dus wel eerst je treinkaartje van Nederland naar Antwerpen zelf kopen, woon je bijvoorbeeld in de buurt van Rosendaal dan ben je voor onder de 10 euro met de trein in Antwerpen, zo kun je ruim 300 euro besparen op tickets.
Ik heb zelf nog nooit meer dan 800 euro betaald voor een KLM ticket naar Indonesië, kwestie van gewoon even de promo’s in het oog te houden.
Wat betreft het ticket vanaf België (Antwerpen of Brussel) met KLM dat klopt niet meer. Dat was inderdaad zo en je moest je ticket laten afstempelen, maar dit was niet met Thalys, het was met de Intercitytrein (de oude Beneluxtrein). Die trein werd echter in december 2012 afgeschaft omdat de Fyra in de plaats kwam (die ondertussen ook al niet meer rijdt) en die promo’s van KLM vanuit België zijn er dus ook niet meer wegens het ontbreken van een trein.
Ik ben gerust bereid een beetje meer te betalen als ik er een voordeel uit kan halen dat mij die extra prijs waard is. Zo ga ik nu naar Bolivia, en qua tickets kwam ik met American Airlines 75 euro duurder uit dan andere carriërs, maar nu heb ik wel een stopover in NY van 4 dagen. In principe ben ik dan voor 75 euro + veel frustraties in de US-luchthavens naar NY gevlogen.
Maar ik zou dus bv. niet meer betalen voor een rechtstreekse vlucht…
Het is altijd een afweging, prijs is belangrijk (ik zit me niet voor niks altijd een ongeluk te zoeken op sites als Skyscanner…), maar niet ten koste van alles.
Voor verre bestemmingen is een overstap meestal onontkoombaar wil je voor een leuke prijs vliegen, maar de ene overstap is de andere niet. En dan ga ik echt niet urenlang op een vliegveld hangen als ik voor een paar tientjes meer een gunstigere overstap heb. Richting Azië zie je vaak goedkope tickets van Aeroflot, waarbij je dan soms rustig 15 uur of zo in Moskou op het vliegveld zit, en zonder visum kan je daar niks. Dan kies ik toch een andere (duurdere)vlucht. Maar zeker voor een kortere vlucht ben ik ook bereid extra te betalen voor een directe vlucht, de prijsverschillen zijn dan meestal wel te overzien. Een overstap kost dan zo buitensporig veel extra tijd dat dat me wel wat waard is. Ik moet dan ook altijd een beetje lachen om veel van de “aanbiedingen” van Paperflies, naar bijvoorbeeld Italië met tussenstop in Wenen of Zurich, zodat een vlucht van 2,5 uur ineens 7 uur duurt…
Ander criterium is de vertrek- of aankomsttijd, ik woon nu eenmaal toch op een aardige afstand van Schiphol, en als ik dan door de vluchttijden genoodzaakt ben ofwel met de auto te gaan (met hoge parkeerkosten) danwel een hotel in de buurt te boeken is het voordeel ook snel weg. Uitzondering daarop is m’n jaarlijkse weekendje naar de Autosalon van Genève, waarvoor ik 's avonds laat al naar Schiphol reis en daar de nacht doorbreng. Vermoeiend, maar met zo’n weekendje kom je daar wel overheen. Voor een langere reis zou dat toch een serieuze valse start zijn, die ik nog dagen voel.
En tot slot zijn er nog zaken als welke airline het betreft, of waar een overstap is. Bij keuze tussen een Europese of Aziatische airline ben ik toch snel geneigd voor die laatste te kiezen. Een uitzondering daarop is Finnair, waar ik prima ervaringen mee heb, en die met Helsinki ook een aangename en efficiënte tussenstop heeft. Ook Lufthansa is een uitzondering, en dan bij voorkeur via München. Over Charles de Gaulle Airport daarentegen heb ik dusdanig veel slechte verhalen gehoord dat ik die probeer te vermijden, sowieso is dat voor een vlucht naar Azië ook niet bepaald de snelste route. En zo zijn er nog wel wat zaken die soms meer op gevoel dan op ervaringen gebaseerd zijn, maar wel degelijk van invloed zijn op mijn keuze.
Nou gewoonlijk schuim ik het internet af naar goedkope vliegtickets.
Eerlijk gezegd speelt het voor mij geen rol met welk vliegtuigmaatschappij ik vlieg naar Bangkok.
Nooit meer Ryanair! We zijn een hele nare ervaring rijker na een vlucht met Ryanair en gaan dus niet op herhaling. Andere low cost maatschappijen gaven geen problemen. Voor de langere vluchten kiezen we voor meer beenruimte en dat is natuurlijk wat duurder. Voor ons is het dus niet altijd het goedkoopste ticket. Als ik voor mijn collega’s een vlucht moet boeken kijk ik ook naar vertrek- en vluchttijden. We gaan echt niet altijd met KLM of Air France naar West Afrika maar er zijn toch echt wel maatschappijen die ik links laat liggen vanwege een bedenkelijke reputatie of vele tussenstops.
Als toerist boek ik intercontinentale vluchten altijd direct via de website van de luchtvaartmaatschappij. De goedkoopste tickets staan dan meestal synoniem aan minder flexibele voorwaarden: alleen geldig buiten hoogseizoen, geen tussentijdse vluchtwijzigingen, maximaal verblijf 31 dagen, alleen geldig bij vertrek op maandag en woensdag e.d.
Naast de prijs neem ik voor lange afstandsvluchten ook de volgende punten in overweging:
[ul]
[li]Tijdstip aankomst in buitenland: bij voorkeur kom ik niet laat in de avond/nacht aan. [/li][/ul]
[ul]
[li]Omstandigheden van eventuele tussenstop: vind het op zich gezellig om een paar uur op een luchthaven rond te dolen, anders moet er een mogelijkheid zijn om naar de stad te gaan ofzo. [/li][/ul]
[ul]
[li]Welke luchtvaartmaatschappij: wil heel graag nog eens intercontinentaal met All Nippon Airways, Asiana Airlines, Hainan Airlines en Thai Airways. Tot nu toe is zoiets alleen nog gelukt met TAM Airlines vanaf Frankfurt naar Rio de Janeiro (i.c.m. retour Schiphol-Frankfurt met Lufthansa): redelijke prijs (€700), korte overstaptijd en aankomst 's morgens in Rio. Het voldeed verder ruimschoots aan de verwachtingen door de ruime zit en de geweldige service en gezelligheid aan boord [/li][/ul]
Wij wonen bijna naast SPL, dus dat is het probleem niet…Naar China altijd met China Southern Airlines, een keer via Brussel gedaan scheelde pp 300€ met vertrek van SPL,naar BRU met de Thalys,[wat een tegenvaller…]BRU-AMS[KLM]-PEK OF GNZ [CSair], terug gewoon bagage laten labellen tot SPL en daar uitgestapt, en de tax tot Brussel teruggevraagd.lol2
Als ik het kan vermijden, geen KLM, heb te lang op SPL gewerkt…China Southern heeft 's nachts HollandHouse in de pantry,met drankjes en hapjes…en heel aardige stewardessen.
Voor mij is het belangrijker om een ticket te kopen bij als betrouwbaar en veilig bekendstaande maatschappijen. Natuurlijk ben ik mij bewust, dat er altijd iets kan gebeuren, maar de keuze voor het kopen van een vliegticket alleen baseren op het feit, dat het aan te schaffen ticket het goedkoopst is, lijkt mij wat kortzichtig.
Ik reis nogal eens van Midden Amerika naar Nederland maar kies toch liever NIET voor een vlucht met een tussenstop in de USA en al helemaal niet via Miami. Merkwaardig ongastvrij volk daar in de USA. Dan betaal ik liever wat meer voor een ticket met Iberia of KLM of Condor. Binnenkort vliegt Air France van Parijs nu ook naar Panama. Dat komt omdat de KLM vluchten van A’dam naar Panama elke dag helemaal stampvol zit en de vraag niet aankan.