Prijzen van vliegtickets kunnen erg verschillen. Sterker nog, het is zelfs aannemelijk dat de persoon naast je in het vliegtuig honderden euro’s meer of minder heeft betaald voor dezelfde vlucht. In dat geval wil jij natuurlijk graag het goedkoopste ticket hebben. Kies je voor het allergoedkoopste vliegticket of let je ook op andere zaken als je een vlucht boekt?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Nee, als ik de keuze heb uit een heel goedkoop ticket waarbij mijn reistijd vele uren meer bedraagt dan bij een wat duurder ticket, schrijf mij dan maar in voor het duurdere ticket.
Ook kijk ik uiteraard nog wel even naar welke maatschappijen er vliegen. Om nu met een maatschappij met een onbetrouwbare reputatie te gaan vliegen?? Nee, dan liever iets meer betalen.
Ik kijk eerst naar de goedkope vluchten,daarna zie ik vanwaar ze vertrekken.
Heb eerlijk gezegd geen goesting om vanaf Düsseldorf Airport voor een paar tientjes minder een vlucht te nemen naar Thailand.
Dan betaal ik liever iets meer.
Goede punten, naast luchtvaartmaatschappij en reistijd kijk ik ook naar tijd van aankomst.
Voorbeeld: vaak zijn er van die ‘scherpe deals’ dat je 's nachts ergens landt (ze proberen die kist vol te boeken). Dat scheelt dan op het eerste gezicht een paar tientjes, maar is uitgerekend een tijdsperiode dat het OV niet meer rijdt. Dan moet je de taxi ofzo pakken en dan kan het voordeel direct wegvallen, met name als je alleen reist.
Nou ik was een paar jaar geleden met Turkish airlines vanuit Schiphol richting Bangkok gevlogen met tussenstop in Istanboel.
Ik heb daar 9 uur moeten wachten op mijn aansluitende vlucht naar BKK,dit doe ik nooit meer. (normaal was het 2:20min wachten)
Men gaf ons als compensatie een gratis overnachting in het hotel,enige nadeel moest met een wildvreemde de kamer delen.
Ik kijk wel naar de reistijd. Ik vind het prima om over te stappen, maar ik wil niet te lang moeten wachten op het vliegveld (zo zag ik een vlucht voorbij komen met 14 uur overstaptijd).
Voor de rest kijk ik natuurlijk naar de prijzen. Voor het ticket naar Moskou heb ik echter niet de goedkoopste keus genomen, aangezien dit met een overstap in Oekraïne was. Niet zozeer dat ik bang was of ben, maar het blijft er onrustig en ik wil niet hebben dat er ineens niet meer gevlogen wordt (tijdens het boeken van het ticket was die kans wat groter dan nu :)). Goedkoop kan inderdaad duurkoop zijn, dus better safe than sorry. Ik wil niet hebben dat ik ineens helemaal niet meer weg kan.
Het zal ook bij inderdaad altijd een mix zijn, lage prijs is zeker belangrijk, maar niet als dat hele ongelukkige overstappen tot gevolg heeft. Of het moet uiteraard weer de mogelijkheid bieden voor een korte stopover, zo heb ik vorig jaar onderweg naar een eindbestemming een aantal uren Hong Kong of Fukuoka mee kunnen pikken, dan is een wat langere overstap niet erg. Meestal is het een hele puzzel om voor een aangename prijs goede vertrek- en aankomsttijden, een acceptabele vluchtduur en gunstige transfers te krijgen, maar uiteindelijk lukt dat meestal toch wel weer.
Paar jaar geleden ging ik alleen maar kijken op Ryan Air. Waren toen idd wel goedkoop. Maar tegenwoordig is comfort toch ook wel heel belangrijk.
Wat ik ook belangrijk vind is de reis mogelijkheden van en af het vliegveld. Je kan vaak wel een goedkoop ticket regelen maar als je als nog met de auto naar het vliegveld moet + parkeergeld betalen… En bij aankomst moet je nog een uur reizen voor dat je in de stad zelf bent schiet dat ook niet op. Liever iets meer betalen voor een ticket vanaf schiphol wat makkelijk met de trein te doen is.
En natuurlijk transfers.
Prijs is zeker een criterium voor mij. Maar daarnaast speelt ook mee:
rechtstreeks of met overstap, en hoe lang is dan de overstap; of is een stop-over mogelijk; een of twee dagen in Dubai bijvoorbeeld is geen straf en het breekt de jetlag.
vertrek- en aankomsttijd; binnen in de nacht aankomen is geen lolletje, je bent vaak op dure taxi’s aangewezen om naar je hotel te komen en je begint de vakantie extra moe.
kwaliteit van de luchtvaartmaatschappij; liever geen KLM bijvoorbeeld of een of andere vage oosterse maatschappij. Maar aan de andere kant, als ze mogen vliegen vanuit Nederland dan zit het met de veiligheid wel goed.
luchthaven; Schiphol is lekker dichtbij voor mij, maar vluchten vanuit Düsseldorf zijn vaak honderden euro’s goedkoper en vanuit Utrecht zit je daar in twee uur met de ICE.
Gelukkig zijn er genoeg sites (vliegtickets.nl bijv.) waarmee je de opties kan vergelijken, maar ik controleer altijd op de site van de maatschappij zelf of de tickets daar niet goedkoper zijn. Zeker bij stop-overs komen ticket-sites er niet goed uit. Ten slotte, ga je naar een wat minder bekend land, kijk dan ook of de nationale maatschappij van dat land op Schiphol vliegt. Bijv. Royal Jordanian (Amman) en Air Iran (Teheran) zitten niet in de database van de ticket-sites, maar hebben wel rechtstreekse en goedkope vluchten vanaf Amsterdam.