Peiling: oplichting in Turkije

Reactie verwijderd door Hans.

Nee nog nooit gebeurd… Komt wellicht ook wel omdat ik zelf een vrij donker uiterlijk heb en wat turks spreek… :wink:

Hans : is mij ook nog nooit in al die keren overkomen. In andere landen wel hoor:o

Ook mij is het in alle jaren nog nooit overkomen:thumbsup::thumbsup:

Nee, is ons ook nog nooit overkomen. Ook niet in al die jaren dat we naar Spanje op vakantie gingen.

Waar ik me wel opgelicht gevoelt heb, is op het vliegveld van Antalya enige jaren terug, bij de BK waar ik voor 4 kartonnen bekertjes koffie €15 moest betalen, maar dit is toch wel anders dan rechtstreeks door een persoon te zijn opgelicht. Is ons gelukig ook in Turkije nog niet overkomen.

Jaaaaaaaaren geleden kostte mij de weg vragen in Istanbul geld.
We wisten niet zeker welke kant we op moesten en gingen een café binnen om de weg te vragen (op straat geen mens te zien).
De barman was “doofstom” en reageerde ook niet op onze gebarentaal. Totdat ik een kop koffie bestelde, toen sprak ie opeens Engels :smiley:

Nee niet betaald ‘uiteindelijk’…

We hadden in Kusadasi aan de haven een uitgebreide visschotel gegeten, en dat is duur. Maar de rekening viel nog niet eens echt tegen.
Dus betaald, en weggelopen. En iemand kwam ineens achter ons aan…Lady…LADY!!!
Bleek dat ik de verkeerde rekening betaald had, en kreeg ik nog eens meer dan de helft terug!!!

Of op de markt stond een marktkoopman in Alanya zn personeel geld te geven: Jij hier zoveel lira, en jij dat halen zoveel halen, … met een dikke bundel lira’s… dus wij lopen voorbij en mn zus zegt: Ik moet ook nog boodschappen doen…hihihihi…
Kreeg dus gewoon 50 lira(toen nog in miljoenen…) en loopt lachend een stukje verder…draait zich om… nooit meer de verkoper te vinden… Nog geroepen, gezegd: PARA!!! maar nee hoor…niemand…
We hebben het bij een bedelaar in de mand gedaan…

Oplichting NEE NOOIT!!!

In 1982 hadden we op een camping in Edirne overnacht. `s morgens voor het vertrek ging mijn man met een zoontje van 9 jaar tanken. In de auto zei de zoon, na het afrekenen: papa, de meter was niet op 0 gezet. Mijn man direkt terug en de bediende nam het geld uit zijn borstzakje en gaf het geld terug.

.

Als je dat al onder oplichting vindt vallen… Hoe noem je het dan als een buitenlander hier iets bij de AH wil kopen maar geen bonuskaart heeft, en dus de duurdere prijs moet betalen… Zou dus ook om oplichting gaan…

Ik doel hiermee echt op de toerist… Lijkt me logisch dat een japanner onze bonuskaart niet kent… Is hetzelfde principe…

**over oplichting gesproken,wij mijn vrouw en mezelf komen al 14 jaar in turkeye.
elk jaar kopen we op de weekmarkt 2 kilo appel thee,vers niet in verpakking,ik betaalde elk jaar in diverse plaatsen door het land in al die jaren 27 lira per kilo.
tot twee jaar geleden in dalyan ik weer de appel thee had gekocht en een vriend van ons vroeg wat ik er voor betaald had,ik 27 lira per kilo dus 54 lira.
na tien minuten kwam hij bij ons hotel met de politie of wij mee wilden gaan naar de desbetreffende markt koopman,mijn vrouw ging dus mee en wat bleek,de martkoopman moest op last van de politie het geld 54 lira terug betalen en de thee innemen,zoniet zou terstond worden gearresteerd worden wegens oplichting,in tussen waren er al 7 politie beambten gearriveerd en de burgemeester die zich er ook mee bemoeide,de koopoman kreeg een schriftelijke waarschuwing van de politie en van de burgemeester mocht hij een half jaar niet meer in dalyan zijn spullen verkopen.
wat bleek nou de appelthee die wij hadden gekocht in al die jaren was maar 12 lira per kilo en geen 27 lira wisten wij veel als je dat al 14 jaar betaald.
vorig jaar in side probeerde ze het weer op de markt de prijs van 27 lira,ik had het tegen mijn vrouw gezegt als ze dat blijven volhouden met die prijs moet je maar dreigen met de gendarmerie en waarrempel ineens kost het 11lira per kilo
zo zie je maar weer als je de taal niet spreekt stink je er geheid in.

groet carlos
**

Ik heb wel ooit gehad dat een deel vrienden op bezoek kwamen in Turkije. En we waren iets gaan eten in Antalya centrum. En toen we Adana Kebap bestelden vroeg die ober telkens hoeveel “pieces” we wilden. Iedereen veronderstelde dat hij de stukjes vlees op het stokje bedoelde, maar het was dus het aantal stokjes. Sommigen kregen 4 adana kebaps op hun bord en we moesten dus ook 4 maal zo veel betalen. Er viel weinig aan te doen, ook de Turken in het gezelschap zeiden dat we nu eenmaal 4 stuks besteld hadden. Dus we hebben het moeten betalen. Het was de eerste keer in al die jaren in Turkije dat ik iets dergelijks meegemaakt heb en het zal nooit meer gebeuren :slight_smile:

Maar zelfs in de toeristische gebieden zijn zo’n truken van de foor een zeldzaamheid. En in de rest van Turkije zie je het al helemaal niet.

Tja als er al sprake is van oplichting doen ze dat in ieder geval niet bij hun eigen soort.
Als wij in turkije zijn heeft mijn man de portemonnee in zijn zak en daar komt echt alleen maar zoveel uit als hij denkt dat nodig is voor het geen we hebben besteld of gegeten.

Het is trouwens ook eens stuk rustiger winkelen met een turkse man aan je zij. Je wordt niet overal aangetikt: zo van kijk dit eens of kom even binnen.

In Kusadasi betalen wij elke keer meer dan op de kaart vermeld is bij Cinar Balik maar het eten is er zo heerlijk en het uitzicht zo mooi dat we er toch blijven terugkomen!

Nee, nooit meegemaakt denk ik. Maar ik spreek ook een aardig mondje Turks, dat kan helpen.
Vorig jaar in Urgup iets heel anders. Ik reed met de dolmus van Ortahisar naar Urgup. Ik had voor vier personen betaald en toen we uitstapten en de dolmus doorreed zag de chauffeur dat we met onze kinderen waren. Hij reed terug en gaf me een lira, kinderen reden voor half geld.

Een keer bij een kapper in Gumbet geloof ik. Er was amper iets van de lengte geknipt, laat staan een model, verven sloeg ook nergens op. Moets veel meer betalen dan was afgesproken maar hoe ik ook praatte, ze bleven bij hun prijs. Man en oudste zoon waren al terug naar het hotel dus ik was er alleen met de jongste. Heb uiteindelijk maar betaald want er stonden inmiddels meerdere familieleden/personeel bij en ze gingen met de politie dreigen. Tja, dat kun je dan toch niet meer winnen. Gelukkig is dit de enige slechte ervaring die we hebben.

Ik weet niet of het volgende ook onder oplichting valt, maar we hebben 1 keer een briefje van 5 miljoen teruggekregen, terwijl die niet meer geldig waren… Gelukkig geen groot bedrag. We betalen altijd alles in Lira’s, zodat je je niet suf hoeft te rekenen of je wel genoeg terug hebt gekregen als je met euro’s hebt betaald. Sommige rekenen nu eenmaal in hun eigen voordeel ! Verder nooit problemen gehad !