Stem hier op jouw favoriete soort vakantie!
L.S.
Mijn stem gaat naar “Anders”, want voor mij is het een combinatie van “veel zon, schitterend landschap (waar het wandelen en fietsen heerlijk is) , veel cultuur (muziek, toneel etc van in Firenze tot Siena), goede wijn, lekker en gezond eten, zee in de buurt en een rustiek leven”.
Het moge duidelijk zijn dat dat Toscane in Italie is.
Waar je trouwens in de winter op Mont Amiata (1700 m) soms ook nog kunt skieen.
Ik sluit me bij ARTURO aan: mijn favoriete vakantie is ook een mix van van alles. Het heerlijkste van vakantie vind ik sowieso: niks hoeven/moeten! Niet aan tijd hoeven denken èn met je favoriete gezelschap, of partner natuurlijk!
Wel moet ik bekennen dat ik op mijn vakantie een beetje van luxe houd, en ik verkeer liever in landen waar het dan warm is ipv koud. Hoe mooi sneeuw ook is! Ik ben wel eens in de Dolomieten geweest met wintersport. Magnifieke uitzichten met al die sneeuw!
Maar toch zo koud, hè? Ondanks inspanningen van skiën en opwarmen met drankjes!
Ha, ha Pienewien, dat wordt dus (?) skieen in Toscana op Mont Amiata . Dat is immers 1700 meter boven het daarnaast gelegen Toscaanse Val’d’Orcia, want daar is het 17 gradenCelcius , aan de zuidzijde zelfs vaak 25 graden, warmer als1700 m hogerop.(25 minuten met de auto, wel sneeuwkettingen)
P.S. Ik moet eerlijk bekennen: de piste is zeer klein, maar wel heel erg leuk voor beginners en vooral voor kinderen.
Als je op de top bent en je ziet het …groene Toscane onder je, dan moet je niet vergeten adem te halen.
Het apres-ski natuurlijk in een van de tientallen heet waterbronnen (+52 graden C. als je het dichtst bij de bron zwemt)van de Mont Amiata, het is niet voor niks een, nu sneeuwwitte,… (eeuwig slapende) vulkaan.
Voor wat foto’s van nu, 1december, op 1700 meter hoogte, zie:
http://www.deliciousitaly.com/Toscanatour10.htm
Voor wat foto’s van het dal daaronder in dezelfde tijd (1 dicembre) zie:
http://www.freevax.it/LeCreteSenesi.htm
Ik herhaal: niet vergeten adem te halen,want de meeste mensen worden daar écht stil van.
P.S.
Dat water op die foto’s van Bagno Vignoni (gebouwd rondom een heet waterbron)is dus zomer en winter zo’n 52 graden ( de bron zelf is dat ommuurde water dat je op de foto’s van Vignoni ziet.
Het dorpje Bagno (= bad) Vignoni ligt 's-hemelsbreed ± 15 Km van Mont Amiata. En de lager gelegen uitgehakte zwembaden op de helling zijn door de Etrusken… uitgehakt. De naam Toscana komt niet voor niks van de naam :t®uskana.
Arturo, prachtige foto’s! Was het maar mogelijk (tijd en financieel) alle mooie plekjes op deze aardbol te bezoeken! Ik ken Italië niet goed, terwijl ik er toch een paar keer geweest ben! Vroeger, 2x naar de It. rivièra met mijn ouders! Het bekende zee/zon/strand-verhaal. Ik herinner me er weinig van. Wel herinner ik mij dat we op het punt stonden geëvacueerd te worden ivm bosbranden.
2x naar de Dolomieten, wintersport en 1x Rome. Een van de wensen is inderdaad OOIT Toscane te bezoeken. Ik moet je alleen wel iets “vreselijks” bekennen: ik vind de Italianen niet zo aardig…
Ai! Wat zal ik hiermee op mijn hals halen? Ik bedoel dus: een land/streek bezoeken kun je niet helemaal loskoppelen van of je je er prettig voelt en dát hangt weer sterk af van de bevolking, vind ik…
Ik ben net 2x in Turkije geweest: 1x zon/zee/strand en 1x cultuur!
Beide vakanties prima bevallen en dat komt ook voor een belangrijk deel door de aard van de bevolking. Ik houd van afwisselende vakanties (en vaak…). Volgend jaar FLORIDA. Wéér iets heel anders!
groetjes,
Irene
Perfecte combi: werkvakantie! Alle ingredienten die ik nodig heb om de perfecte vakantie te hebben. Ander land leren kennen, veel nieuwe mensen leren kennen, een taal leren spreken, zelfstandigheid kweken, weinig kosten en wel verdienen, een geweldige ervaring gewoon! B)
bij mij gaat mijn stem naar actief.,… gewoon lekker bezig zijn in een ander land vind ik heerlijk … kom maar op met die vakanties, toch vind ik een actieve vakantie in nederland ook niet altijd erg zolang de zon maar schijnt en ik wel het gevoel heb dat ik echt weg ben van huis en niet zomaar effe de bus pakken zodat ik met 10 minuten thuis ben… ameland is het enige stukje nederland waar ik nog wil zijn voor de rest is het lekker werken in een warm oord
kus anne
:rolleyes:
Zonder enige twijfel: Backpacken. En dan het liefst zo primitief mogelijk, met een budget van 4 dollar per dag en liftend langs een modderweg!
Heerlijk! Dan leer je weer dat wij het hier zo goed en (te) luxe hebben!!
het liefst een zonvakantie, maar ook in zo’n vakantie moeten er wel andere dingen inzitten, bijvoorbeeld cultuur, actief enz…
Backpacken … low budget … in Azië of zuid Amerika.
Dit houdt ook in: actief, cultuur, strand, natuur, …
Zolang ik dit materialistische, gestreste, westerse wereldje maar kan ontvluchten.
anders: geen zon- of wintersportvakantie voor mij
maar wel: natuur, cultuur en uitgaan
Vakantie…
Mijn vakantie…is eigenlijk thuis. Hoef niet zonodig weg te gaan…ben 6 maanden per jaar weg om reizen te begeleiden door Indonesie. Woon in Indonesie (Nieuw Guinea), en mijn omgeving is mooi genoeg om daarvoor thuis/lokaal te blijven. Indonesie, biedt zoveel moois. Waar ik woon heb je genoeg diversiteit; je kan naar de eeuwige sneeuw in het Centrale Massief (toppen over de 5000 mtr) tot aan paradijselijke atollen.