Patagonië in September

Hey,

Ik ben momenteel een reis aan het plannen naar Argentinië - Chili voor in de maand september.
Graag zouden we door Patagonië trekken vanuit Bariloche naar Ushuaia. Weet er iemand of dit goed te doen is in de maand september? (temperatuur - klimaat - berijdbaarheid van de wegen)

Met binnenlandse vluchten prima te doen, maar met openbaar vervoer over de weg kan je het denk ik wel vergeten. Of je moet een 4x4 huren en een enorm bedrag aan drop-off kosten betalen :biggrin:

For your info, the meest gunstige route overland is al 2233 km en die gaat voornamelijk langs de Atlantische kust: http://www.ruta0.com/rutas_argentinas.asp?desde=37&hasta=48&tipoq=1&tipo=1

Ons initiële idee was inderdaad om een 4x4 te huren, maar momenteel probeen we te weten te komen wat ons dit gaat kosten aan drop-off kosten. (blijkbaar nogal veel dus :retard:)
Wat de route betreft zouden we liefst zo dicht mogelijk bij de Andes blijven (via Perito Moreno over El Calafate en dan naar Ushuaia. Met eventueel een stuk door Chili).

Enig idee wat voor weer we moeten verwachten?

Qua weer kan je in september toch nog de nodige sneeuw verwachten. Indien je via Ruta40 wil rijden (dus Bariloche - Perito Moreno (het plaatsje) - El Chaltén/El Calafate kan ik het je echt, serieus, ten zeerste afraden. De weg is berucht in Argentinië, bijna geheel niet geasfalteerd en je komt onderweg helemaal niemand tegen. Zeker avontuurlijk, maar naar mijn idee iets té avontuurlijk in september. Zou je het in januari/februari doen, dan is het zeker mogelijk, maar ook dan moet je rekening houden met voldoende water, voldoende reservebanden, voldoende extra benzine, eten etc…

Een 4x4 zou je het goedkoopst in Bariloche kunnen huren, reken op ongeveer 800 euro per week. De drop-off kosten als je de auto echt in Ushuaia wilt achterlaten kan ik niet inschatten, maar reken zeker op 1000 dollar extra!