Ik heb Afrika altijd op mijn buckit list gehad en nooit gedaan. Geld, tijd en vakantiedagen waren de excuses. Gambia was een mooie tussenstap, niet al te duur en niet al te ver. Het bleek genieten! Nee, geen strandvakantie, geen all inclusive hotel en geen trips met de touroperators. Een eigen gids, bezoeken aan de compounds, thee drinken met de lokale bevolking, lokaal eten, en echt praten met de mensen, dat hebben we gedaan. En hierdoor hebben we het land in ons hart gesloten. Wij willen de toeristen adviseren het land op echt Gambiaanse wijze te leren kennen. Dus niet alleen de Afrikaanse jongens met de Europese vrouwen zien en ook niet alleen maar die opdringerige verkopers zien op straat en op het strand. De cultuur is rijk en de mensen willen je echt graag vertellen hoe het leven in Gambia is. En vraag je ze echt eerlijk of ze de oversteek naar Europa zouden willen maken, dan is het antwoord nee. Zij houden van hun land en zeggen “we are poor but we are happy”.
Dus ik heb nu een heel klein stukje Afrika gezien. En zo reis ik ook graag. Ik wil een land echt van binnen en buiten kennen en vooral niet alleen door een roze bril.