Ik ben pas weer terug van mijn lieve vriendin en haar kinderen in Cuba / Havana. Ik heb daar hun (mijn familie) in huis gewoond. Dus ik heb mijn toeristen visum om laten zetten naar een cubaanse visum bij immigratiedienst in Havana anders mag je niet bij vrienden of familie verblijven in hun huis. Maar nu het volgende: , Ik wel weten wat het kost voor haar jongste dochter daar volgend jaar 2009 een paspoort te laten maken in Cuba zelf. Op dit is ze 16 jaar geworden waar ikzelf bij aanwezig was en misschien ben ik er weer bij bij als ze volgend jaar 17 wordt. Dus dan wil ik daar voor haar een paspoort laten maken zodat ze in 2011 (samen)met haar moeder (mijn vriendin) af kan reizen voor kort verblijf van 90 dagen naar Nederland.,
ps. Kan iemand mij hier meer infomatie geven, alvast hartelijk dank, van cuba liefde.:dag:
Ik zie dat je al enige tijd lid bent van Wereldwijzer, maar dat je nog niet zoveel posts hebt. Wellicht kun je je even voorstellen in ons voorsteltopic, dan weten we een beetje wie je bent en wat je ervaring is met Cuba.
Wat betreft je vraag: ik heb geen idee waar je een Cubaans paspoort voor haar aan kunt vragen of hoeveel dat kost. Wellicht kun je het eens bij de Cubaanse Ambassade navragen. Zij zouden dat moeten weten, lijkt me.
Volgens mij is de stelregel dat een cubaan geen paspoort heeft, vermits hij wordt geacht toch niet naar het buitenland te gaan. Voor binnenlands gebruik heeft men de carnet de identidad als legitimatie.
Ik dacht dat het verkrijgen van een paspoort gekoppeld is aan de aanvraag van een uitreisvisum (PVE of PRE), dus tijdens die procedure zou men het paspoort verkrijgen.
Misschien dat je vraag al lang beantwoord is inmiddels, maar heb de ervaring dat het supersimpel is om een paspoort te verkrijgen. Is binnen 1 a 2 weken geregeld voor zo’n 30 cuc en er werd niet gevraagd naar de reden waarom het paspoort nodig was.
Is voor de overheid nl. makkelijk geld verdienen. Een paspoort wil nl. nog niet zeggen dat je het land uit mag. Je hebt immers nog altijd een uitreisvisum nodig. Maar ook daar is mijn ervaring dat, wanneer je het Nederlandse visum hebt, maar een formaliteit is en je het uitreisvisum binnen een week hebt.