Wat zijn de mogelijkheden voor Cubanen die naar het buitenland willen gaan, op uitnodiging? De informatie die ik krijg via internet, klopt die volledig?
Bijvoorbeeld : Betalingen
Cuba verlaten : $150 (kan geweigerd worden?)
Kosten papierwerk : $400
Maandsalaris van een doorsnee Cubaan : $20
Er zit een limiet op het aantal dagen hij/zij mag verblijven in het buitenland?
De Cubaan moet zijn moederland betalen (per maand) wanneer hij/zij verblijft in het buitenland.
Hoe begint men aan deze ‘reis’ ?
De Cubaan heeft naast een paspoort een PVE nodig wat toestemmingis om in het buitenland te verblijven. Dit is voor het verlaten van Cuba en een PVE kan inderdaad gewijgerd worden.
Dan moet er een visum geregeld worden zodat de Cubaan de schengenlanden in kan, ook dit is volgens mij 30 of 90 dagen en om dat te kunnen krijgen zul je een uitnodiging moeten geven en garant moeten staan voor het verblijf en onderhoud van de Cubaan. Het verschilt een beetje per gemeente wat de eisen daarvoor zijn, bij sommige gemeenten moet je een bepaald inkomen kunnen garanderen, anderen zijn daar minder strikt mee.
Dus PVE is een cubaans verhaal, visum is een Nederlands verhaal. Het cubaanse consulaat biedt hier meer informatie over.
Link: Visum voor toeristisch bezoek aan Nederland
De inkomenseis is een vast gegeven, door de nederlandse overheid vastgesteld. De gemeenten kunnen en mogen hier niet van afwijken! (Inkomenseis in bovenstaande link is niet actueel, deze ligt volgens mij weer iets hoger. Zal die informatie zsm bijwerken.
Bovenstaande link geeft exact aan aan welke eisen je moet voldoen. Dit betreft het nederlandse gedeelte.
Het cubaans gedeelte van het traject betreft onder andere carta de invitacion, aanvraag paspoort en PVE (Permiso Viajar Exterior)
Wauw, zelfs een ziektekostenverzekering is noodzakelijk. Hierbij had ik niet stilgestaan. Voor België gelden dezelfde regels, vermoed ik. Het wordt onderschat hoeveel kosten hiervoor moeten gebeuren. Enkel en alleen zodat de Cubaan hier voor een paar weken kan verblijven…