hallo ik victor zandstra wil een cubaanse uitnodigen, wij hebben alle nodige documenten, maar mijn zoon heeft de ziektekosten verzekering aangevraagt en betaald, het staat dus op zijn naam als aanvraager mijn vrouw is de gegunstige, mijn vraag is , is dit een probleem?
VISUM VOOR TOERISTISCH BEZOEK AAN NEDERLAND
Informatie voor Nederlanders die een Cubaans onderdaan willen uitnodigen voor een kort verblijf (maximaal 90 dagen) in Nederland voor toeristische doeleinden (incl. familie- of vriendenbezoek).
Wanneer een Nederlander een Cubaans onderdaan uitnodigt om naar Nederland te komen voor toeristische doeleinden, dient de Cubaanse onderdaan bij zijn visumaanvraag de volgende documenten te overleggen:
Van de Nederlander die uitnodigt:
1.Een verklaring van garantstelling door de referent (persoon die uitnodigt), te legaliseren door de gemeente waar de referent in Nederland woont. De referent dient zich bereid te verklaren om alle kosten van het verblijf in Nederland van de betreffende Cubaanse onderdaan op zich te nemen, alsmede voor zijn (haar) terugreis naar Cuba;
2.Een recente werkgeversverklaring en een zo recent mogelijk loonstrookje. Indien dit niet mogelijk is (bijv. omdat de referent een pensioen ontvangt), anderszins bewijs dat de referent voldoende inkomsten (tenminste EUR 1156,54 netto per maand) geniet om voor zijn gast garant te kunnen staan;
3.Een bewijs dat voor de Cubaanse onderdaan een ziektekostenverzekering is afgesloten voor de periode waarin deze in het Schengengebied zal verblijven. De verzekeringspolis dient te worden getoond aan de ambassade na goedkeuring van de visumaanvraag.
4.Een fotokopie van de houderpagina van zijn (haar) paspoort.
5.Reservering vlucht.
Van alle bovengenoemde documenten dienen (met uitzondering van punt 3) de originelen overlegd te worden door de Cubaanse onderdaan. De referent in Nederland dient deze documenten naar de Cubaanse onderdaan te sturen, en niet naar deze Ambassade.
(bron)
Officieel zou de referent dus ook de ziektekostenverzekering moeten afsluiten.
Weet niet hoe streng ze hier in zijn.
Misschien voor alle zekerheid er eens een telefoontje, fax of email naar de ambassade in Havana aan wagen.