Ook dit is een welbekende truc om weer wat €€€/$$$ van bezokers te vangen in communistische landen, en diverse meldingen zijn er dat CUba dit pad nu ook volgt. Je moet een goede ziektekostendekking hebben (wat bvb voor vele Amerikanen en Canadezen geheel niet van zelf spreekt), maar wat voor bezoek Cuba nog belangrijker is: je moet er ook een duidelijk BEWIJS van kunnen tonen bij binnenkomst. Zo niet-dan geen ontkomen aan de extra balie die jou voor die €€€ wel extra wil verzekeren.
MIsschien is dit helemaal net nieuw voor Cuba-adepten. of weet men al precies wat je van je zorgverzekering moet vragen, maar ik zag het nergens duidelijk staan op dt forum.
Voor Rusland heb ik een kopie van mijn polis moeten overleggen. Voor zover ik weet is dat ook het enige wat je voor Cuba nodig hebt… In Nederland heeft iedereen verplicht een ziektekostenverzekering, dus veel problemen zal het voor ons niet opleveren.
lekker politiek gekleurde insteek van berichtmelding…
Ik had er al over gelezen in dit bericht: Ziektekosten verzekering verplicht in Cuba
Dat je een bewijs moet laten zien van een goede ziektekosten verzekering in Cuba vind ik eigenlijk niet zo vreemd. Ze hebben een zeer goed en gratis gezondheidszorg systeem en worden omringt door landen waar dit niet het geval is. En dan heb ik het niet eens over de grote hordes oost-Europeanen die zich een coma zuipen in Varadero.
Zorgtoerisme is daar groot en dit gaat ten kostte van de bevolking. Het land is niet rijk en zou ook niet op moeten draaien voor de medische kosten van zijn toeristen.
Nederlanders zijn allemaal wettelijk verplicht zich te verzekeren dus dit zal wel snel bekend zijn en daarnaast heeft toch iedereen een zorgpas of stopt even een kopietje polis in zijn tas.
Dat amerikaanse verzekeringen geweigerd worden is begrijpelijk aangezien er een embargo is en amerikanen niet zonder toestemming naar Cuba mogen. Die toestemming moeten ze van hun eigen regering krijgen en dit is een zeldzaamheid. Als jij illegaal in een land bent dekt je verzekering vast ook niet je medisch kosten. Ik begrijp wel waarom Cuba zichzelf probeert te beschermen
Van mij reisbureau kreeg ik een uitdraai waar op vermeld stond dat niet alle verzekerinen geaccepteerd worden en dat er op willekeur gecontroleerd word. De geaccepteerde verzekeringen zijn :
ANWB, Elvia, Eurocross, Ohra, SAS Alarm serv. SOS International( Europeesche)
Ook moet de originele polis worden overlegd, zoniet dan kan er terplekke een nieuwe verzekering worden aangeschaft.
Ik heb begrepen dat je na een telefoontje aan de verzekering een engelse vertaling kunt krijgen, waar in moet staan welke kosten gedelt zijn, polisnummer , naam reiziger en naam verzekeraar.
Wij zelf gaan pas eind oktober, hoop dan al wat ervaringen te lezen!
Ik heb gewoon een kopietje van mijn ziektekostenverzekering + een engelse verklaring meegenomen. Van tevoren nagevraagd en een verklaring in het engels zou voldoende zijn.
Inmiddels ben ik (helaas) alweer een paar dagen terug en ze hebben er niet om gevraagd, maar anders had ik de engelse verklaring kunnen tonen.