Paspoort / Identiteitsbewijs

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrent het paspoort dan wel identiteitsbewijs. Als ikzelf naar Roemenie ga heb ik mijn paspoort en dat gaat verder goed. Nu denk ik nooit aan hetgeen dat als een roemeense naar nederland wil bijvoorbeeld wat zij echt nodig moeten hebben.

Mijn vraag is dus als volgt: Kan de roemeense dame die ik heb leren kennen reizen naar nederland op basis van haar identiteitsbewijs of heeft zij echt een paspoort nodig?
Ik weet dat Roemenie sinds januari 2007 lid is van de EU dus lijkt het me geen probleem moeten zijn mits deze identiteitsbewijs nog X maanden geldig is.

Zijn er nog andere dingen waar zij aan moet denken om te nemen zoals een ziektekosten verzekering?

Ik hoor graag van jullie.

Groet,
Jan-Willem

Roemenië is wel onderdeel van de Europese Unie maar effectief nog niet van het Schengen gebied.

Nederlanders kunnen met een Identiteitskaart naar Roemenië reizen en het zou me niet verbazen als dat omgekeerd ook kan.

Deze informatie is waarschijnlijk makkelijker in Roemenië te vinden dan hier, je kan eventueel een mailtje sturen naar het Nederlandse consulaat daar.

http://romania.nlembassy.org/organization

Of als onze forumbeheerder terugkeert van MIA status, die weet het vast wel.

Hallo , ik ben goed bevriend met een paar roemenen . die reizen altijd met een id kaart vanuit roemenie naar nederland , dus dat is echt geen probleem .
ik weet niet hoe lang ze naar nederland wil komen , anders is het raadzaam om eens te informeren naar een speciale verzekering voor ziektekosten , anders zul je alles zelf moeten betalen…
let wel op dat werken legaal in nederland niet mag , hier is de laatste jaren erg veel controle op…
iemand die vanuit roemenie voor het eerst naar nederland gaat zal haar ogen uitkijken en verbaasd zijn over de cultuur en mentaliteit van nederland…
( veel hebben en nog niet genoeg)…
maar het is natuurlijk wel een hele belevenis , dus wens jullie een goeie reis en veel plezier…
groetjes tassie

gaat het echt om emigreren dan komt er natuurlijk veel meer bij kijken …
ditr moet je navragen bij de roemeense ambassade…
suces
groetjes tassie

Hebt u nog vragen, geen probleem, ik help graag iedereen.
Groetjes
Sopirla:zon02:

Dank voor jullie antwoorden. Ik b en wat afwezig geweest ivm studie maar ben weer aan het plannen geslagen voor mijn eigen vakantie, weekje Boekarest is de eerste planning!

Ik weet hoe het traject gaat kwa emigreren… Mijn ex is ook roemeens en heb in 2007 naar nederland gehaald. Punt is dat degene waar ik nu contact mee heb geen paspoort heeft, wel identiteitsbewijs. Ander punt was dat wij in nederland verplicht verzekerd zijn… Ik zal dit eens vragen aan de nl ambassade in roemenie of er ziektekoste verzekeringen zijn die zijn voor korte duur kunnen afsluiten.

Het emigreren naar nederland is leuk als het eventueel serieuzer word en dan komt de IND weer om de hoek kijken :wacko:

Groet,
Jan-Willem

Hi Jan-Willem
Ze kan in Nederland/België geen paspoort krijgen. Darvoor moet ze naar Roemenië gaan en een paspoort laten maken; hoeveel tegenwoordig juist kost, weet ik niet, maar het zijn administratie kosten.
Een ziekteverzekering kan ze in Roemenië ook afsluiten (mijn vader heeft het gedaan); kost = ?
Zie je, zo moeilijk is ook weer niet !
Groetjes
Sopirla:zon02: