Mijn vader zijn paspoort is nog maar 3,5 tot 4 maanden geldig na vertrek uit Canada. Via officiële kanalen ben ik te weten gekomen dat het paspoort alleen geldig hoeft te zijn gedurende het verblijf en één dag na vertrek. Helaas heb ik ook ergens gelezen dat je een aparte stempel krijgt als je een paspoort hebt dat korter dan 6 maanden geldig is en dit bij iemand voor een pittige ondervraging en een uur oponthoud heeft gezorgd. Dit schijnt de normale procedure te zijn. Om dit te voorkomen wil mijn vader zijn paspoort voor vakantie nog verlengen. Is dit een goede zaak of een nutteloze besteding van kostbare tijd?
Een nutteloze besteding van kostbare tijd.
Je paspoort moet geldig zijn voor je gehele verblijf in Canada plus minimaal één dag. 3,5 - 4 Maanden is dus geen enkel probleem
en daar zal niet één Canadese grensbewaker gek van op kijken of vragen over stellen.
Als jij het zeker weet zal ik het tegen mijn vader zeggen. Maar ik denk dat die het zekere voor het onzekere wil nemen want de meningen verschillen er op reissites nogal over. Maar ben jij Canada ooit ingereisd met een paspoort minder dan 6 maanden geldig?
100%. Waar die 6 maanden termijn vandaan komt is mij een raadsel. Wellicht heeft het te maken met de tijds-limiet van
je toeristen-visum(6 maanden). Je mag als toerist 6 maanden in Canada verblijven en maak je daar gebruik van, dan zou je paspoort bij binnenkomst dus ook 6 maanden (plus een dag) geldig moeten zijn.
Als ik naar Canada ga, kijk ik alleen of mijn paspoort nog geldig is tot ik weer terug ga. Soms is dat een paar weken en soms een paar jaar. Nog nooit commentaar op gehad.
Ook op de officiële overheids-site is slechts te lezen, dat je een geldig paspoort moet hebben, nergens wordt melding gemaakt van enige termijn van 6 maanden of anderszins.
Mijn vader heeft besloten omdat het toch geen probleem is het paspoort maar niet te verlengen met het voordeel dat hij als hij hem eind dit jaar verlengd waarschijnlijk een paspoort met de geldigheid van 10 jaar gaat krijgen. Dankje voor de informatie en bevestiging Luongo.
Goed besluit. En scheelt dan ook een dure extra paspoort-verlenging.
Afgelopen zomer ben ik nog binnengekomen met een paspoort dat nog maar 4-5 maanden geldig was. Geen enkel probleem geweest.
Inderdaad, een kleine 4 maanden bovenop de 6 maanden max. in Canada is geen enkel probleem. Volgens mij heeft de VS zo’n idiote regeling waar het paspoort 6 maanden extra geldig moet zijn (helemaal zeker weten doe ik dat niet), maar voor Canada is het geen probleem.