Er is voor mijn reis onduidelijkheid ontstaan over de geldigheid van een paspoort voor een vakantie naar Brazilie.
Ik ga met mijn zus op 15 augustus voor negen dagen naar Brazilie. Haar paspoort is dan nog 4,5 maan geldig.
Bij het boeken had ik al gelezen dat je paspoort minstens 6 maanden geldig moet zijn.
Bij vliegtarieven konden ze me niet vertellen of dat correct was, maar ik werd doorverwezen naar de Visumdienst. Deze heb ik gebeld en zij raadplegen de Travel Information Manual (TIM), die wereldwijd geldt en daar blijkt in te staan dat je paspoort geldig moet zijn tijdens je verblijf, maar daar werd niets vemeld over die 6 maanden.
Dan zou er voor mijn zus geen probleem zijn en dus vervolgens hebben we onze reis geboekt. Nu lees ik toch via de ambassade van Brazilie dat je paspoort tenminste zes maanden geldig moet zijn.
Hoe lang zoek je er te blijven ? 2-4 weken of meer ? Meestal doet men niet moeilijk als je als gewoon toerist gaat en het paspoort het dubbele van de verblijfsduur geldig is ùet minimum van 1 maand. Als je gaat voor langer dan een maand dan zou ik je toch een nieuw paspoort aanbevelen.
tja t is een stomme regeling vind ik maar helaas officieel moet je paspoort bij t binnenkomen van Brazilie nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Het wordt niet altijd gecontroleerd maar je loopt wel t risico geweigerd te worden.
Ik heb maar even het consulaat gebeld in Rotterdam en daar werd meteen 6 maanden gezegd (ook al gaan we maar 9 dagen). Ik begrijp alleen niet dat de TIM daar geen melding van maakt (waarom bel je de visumdienst dan). Als je geluk hebt kom je door de douanecontrole, maar als je pech hebt niet.
idd, 6 maand
en je zorgt toch maar best dat het in orde is
hier in Bahia wordt je “bezoeks-historiek” sedert vorig jaar ook correct bij gehouden in het data-systeem van de Federale Politie en de controles worden scherper
Voor de kandidaat immigranten kan het goed zijn om weten dat Mirjam / mirlens zich oa. bezig houdt met het administratief begeleiden van kandidaat immigranten ! Tropische groet ixke
Kunnen jullie vertellen of deze 6-maanden regel ook geldt als je over land (bijv vanaf Uruguay) Brazilië binnenkomt? mijn paspoort verloopt 18 juni maar wil graag pas na 18 december het land in.
eerst en vooral ter herrinnering, belgen en nederlanders hebben recht op een verblijf van 90 dagen (per 180) zonder een specifiek visum te moeten aanvragen, het officiële (engelstalige) document kan je van het braziliaans consulair portaal downloaden via deze link
en deze termijn kan niet (meer) verlengd worden
uiteraard maakt het niks uit vanuit welke richting je het land binnen komt,
je paspoort moet steeds minimum 6 maand geldig zijn op de dag van je intrede
al zou je (misschien) kunnen argumenteren dat 90dagen geldigheid voldoende zou zijn
ik vond terzake op de officiële pagina hier deze zes-maanden-regel niet meer terug
doe dus voor alle veiligheid toch even navraag op het dichtstbijzijnde consulaat of ambassade