Paspoort geldig 6 maanden na aankomst of verblijf?

Hallo,
wij reizen van 10 tot 27 oktober naar China, aankomst in Beijing en binnenvlucht naar Kunming op 11 oktober. Ons paspoort vervalt op 11 april 2010, dag op dag nog 6 maanden geldig bij aankomst in China dus. Lukt het daarmee een visum te krijgen of moet het paspoort na terugkeer nog 6 maanden geldig zijn? Ik lees daarover tegenstrijdige info.
Alvast bedankt voor een reactie.
Jan

Hoi Jan,
Paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij aankomst in het land.
Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je de gok neemt. Een douanebeambte (in elk land) kan je altijd de toegang tot een land ontzeggen. Ik zou ze kwa papierwerk geen motief geven en gewoon je paspoort voordat je naar China gaat, verlengen. Dat scheelt een hoop onzekerheid.
Succes,
Marco

Bedankt voor de info, Marco. Onze paspoorten waren vijf jaar geldig en kunnen blijkbaar niet meer worden verlengd. Maar dan doen we er toch goed aan nieuwe te vragen. We vreesden ook al dat het ter plaatse voor problemen kan zorgen.
Jan

goede beslissing!

Ik zou inderdaad de gok niet nemen. Heb je vertraging, dan kun je al trammelant hebben. Zelf ben ik enkele jaren geleden met een groep naar Beijing gevlogen en wij hadden een groepsvisum. Op de ambassade was iemand zo slim geweest om bij twee personen met dezelfde achternaam ook per ongeluk dezelfde voorletters op de lijst in te vullen. Gevolg: ruim twee uur wachten, discussie en moeilijkheden om die ene persoon mee het land in te krijgen. En dat terwijl de typefout erg duidelijk was, want iedere douanebeambte gaf toe te snappen hoe de fout gemaakt had kunnen worden. Maar ja, regels zijn regels in China. Dus voorkomen is zeker beter dan genezen…