geldigheid paspoort vakantie china

Hallo allemaal,

In de zomer ga ik met mijn vriend naar China. Nu willen wij binnenkort een ons visum aanvragen maar komen we onduidelijkheden tegen als het gaat om de geldigheid van het paspoort.

Veel sites zeggen:
Paspoort moet 6 maanden geldig zijn na vertrek uit china.
Paspoort moet 6 maanden geldig zijn bij binnenkomst china.
Paspoort moet 6 maanden geldig zijn op moment van aavraag visum (CVASC).

Op 4 augustus 2011 verlaten wij china. Het paspoort van mijn vriend is geldig tot 2 februari 2012. Dat is dus net twee dagen te weinig voor 6 maanden geldigheid na vertrek uit china.

Wat is nu de waarheid?

Ga je zelf naar de ambassade om je visum op te halen of via een visumbureau? Ik denk dat één van die twee het wel zeker kunnen zeggen.

We gaan zelf naar het Chinese visa application service center (via ambassade kan niet meer). Het enige wat ik daar kan vinden is dit:
*How many months must my passport have at least left before I applying for a visa ?
In general speaking, a passport should have at least 6 months left before it expires. If you want to apply for a multiple-entry visa valid for six-month or twelve-months, your passport should have one year or one and a half years left before it expires. *
Maar ik vind het apart dat ik op de meeste reissites iets anders zie staan.

Hey Angelaw,

Ik weet niet of je er nu nog wat aan hebt.
Maar de Chinese ambassade blijkt niet zo streng te zijn.
Mijn paspoort verloopt in Nov dit jaar. Ik heb afgelopen mei een visum voor 30 dagen gekregen dat 3 maanden geldig is. Ik heb ze nog even gebeld voor de zekerheid. Zij zeggen dat ik tot de datum dat mijn visum verloopt in China kan binnenkomen, mits ik natuurlijk het land uit ben als mijn paspoort echt verloopt.

Succes Karin