Wij gaan vanaf a.s. 15 juli op reis door Rusland, Mongolië, China, Tibet, en Nepal. Daarna vlieg ik door richting Vietnam, Laos en Cambodja. Voor Vietnam en Laos is het makkelijk een Visum te krijgen, maar voor Cambodja moet je na vertrek uit dat land je paspoort nog 6 maanden geldig zijn. Aangezien ik nu al visum heb voor Rusland, Mongolie en China in mijn huidige paspoort, kan ik Cambodja in November niet meer in, aangezien deze t/m april 2008 geldig is. Mijn vraag is hoe treng zijn de duane beamten in Cambodja en is er een andere mogelijkheid en kom ik alsnog het land in? Alvast bedankt voor alle reactie,
Demjen.
Je paspoort moet na AANKOMST 6 maanden geldig zijn, niet na vertrek. Dit scheelt toch al snel weer een paar weken. (Is dat genoeg?) Echter, deze regel geldt niet alleen voor Cambodja, maar ook voor Laos.
Is het mogelijk in je planning om Vietnam tot het laatst te bewaren? Voor Vietnam geldt dat je paspoort tot een maand na vertrek geldig moet zijn.
Hoe streng ze zijn weet ik niet, maar aangezien ze iig op het vliegveld je paspoort scannen (en vast ook wanneer je over land binnen komt), zullen ze het waarschijnlijk niet over het hoofd zien. Ik denk dat de meeste luchtvaartmaatschappijen je sowieso weigeren te vervoeren, dit omdat ze verplicht zijn mensen mee terug te nemen wanneer papieren niet op orde zijn.
Succes!
Jenny
Beste Djemen,
Kent u het programma Peking Express? Dat is een afvalrace waarin koppels liftend en zonder geld een aantal landen moeten doorkruisen.
Vorig jaar (2006) was er van deze serie een VIP reeks waarin bn’ers tegen elkaar streden. Deze afvalrace liep door oud Frans Indo-China (Dat wat nu Loas, Vietnam en Cambodja heet). De Peking Express redactie en crew heeft altijd veel werk aan het regelen van visa, vergunnigen en dergelijken. In deze chaotische organisatiecrisis zagen ze bij Net5 zeker brood, want er zijn dat jaar verschillende extra afleveringen te zien geweest, waarbij de organisatie achter de schermen te zien was.
Als je dit een keer gezien hebt wordt wel duidelijk dat er alles behalve soepel en gemakkelijk beleid gevoerd wordt. De Cambodjanen en Laosianen zijn erop gebrand streng toe te zien op de wetgeving. Vooral op de grens tussen Laos en Cambodja wordt streng gecontroleerd, dit heeft deels te maken met het (oorlogs)verleden van deze beide landen.
Mijn advies: Speel op safe, neem de gok niet en zorg dat het in orde is. Dat bespaart je punt één een hoop gezeik aan de grens en punt twee loop je minder kans dat je reis aan de grens met Cambodja stukloopt en dat je niet meer terug kan.
Groet en veel reisplezier t.z.t.!
Wouter v. Kuijk
Veel visuminformatie kan je ook vinden op www.visumdienst.nl