Pasfoto Visum Rusland

Hallo allemaal,

Ik ben in het traject van het voorbereiden van de toeristenvisumaanvraag (ga hem zelf doen bij het consulaat) en stuit op het punt van de pasfoto:

De website van het consulaat zegt in de samenvatting van het toeristenvisum dat er “Een recente pasfoto dat moet worden gelijmd (niet geniet!) op een visum aanvraagformulier” moet worden geleverd.

In de specifieke voorwaarden staat dat deze foto max 6 maanden oud mag zijn.

En nu mijn vraag: Ik heb nog een setje pasfotos liggen van 1 jaar geleden welke ik heb gebruikt voor mijn NL paspoortaanvraag destijds. Ik ben vrijwel niet veranderd en de foto voldoet ook aan de andere eisen. Omdat het dezelfde foto is als in mijn paspoort is echter wel bekend dat deze dus een jaar oud is (afgiftedatum paspoort).

Kan dit een probleem opleveren bij de aanvraag? Of wordt in de regel alleen gekeken of de foto gelijkend is?

Alvast bedankt!

P.S. Visumregistratie bij een postkantoor is pas verplicht vanaf 7 dagen verblijf in Rusland toch?

Het staat er specifiek bij dat de foto inderdaad niet ouder dan 6 maanden mag zijn, maar wij hebben geen problemen gehad toen we wél een oudere foto bij de aanvraag hadden bijgevoegd. Deze stond echter op de ID en niet in het paspoort. Om het helemaal zeker te weten kun je natuurlijk altijd een paar nieuwe pasfoto’s laten maken. De foto staat ook in je paspoort, dus ze kunnen zien wanneer deze is uitgegeven, dus als ze echt moeilijk zouden willen doen, kan het een probleem opleveren.

Visumregistratie bij het postkantoor is van toepassing als je niet in een hotel verblijft. Zonder hotel dient de registratie inderdaad te gebeuren binnen zeven werkdagen, bij het postkantoor.

Ik ga 5 dagen in Rusland verblijven en daarin zowel in Moskou als St. Petersburg in een hotel verblijven, verschillende hotels dus. Hoe zit het dan met het registeren van het visum, moet ik bij elk hotel apart registreren, net zoals dat op de toeristenvoucher staat?

Volgens huidige wetgeving moet het hotel binnen 24 uur je visum registreren. De 7 dagen regel geldt alleen als je niet in een hotel verblijft. En dit dient inderdaad in elk afzonderlijk hotel te gebeuren.
De registratie kosten zijn 200 roebel. Omgerekend nog geen 3 euro.

Ik gebruik voor mijn visum aanvragen ook altijd eerdere foto’s. Soms zelf wel 2 of 3 jaar oud. Heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Precies zoals Jacco1978 zegt. :slight_smile:

Leuk dat je naar Moskou en St. Petersburg gaat, reis je met de nachttrein?

Nee ik ben nogal vliegfanaat dus pak de vliegverbinding tussen Moskou en Petersburg. Altijd al een keer met aeroflot willen vliegen, jammer dat ze geen tupolev’s meer inzetten :stuck_out_tongue:

P.S. Spreken de medewerkers van het Consulaat in Den Haag Nederlands?

Ja, ze spreken Nederlands. Je doet je visum aanvraag dus bij het consulaat, en niet bij het visumcentrum? Aangezien de ambassade zelf ook VHS aanraadt. Al heb je wel nog steeds het recht om de aanvraag bij de ambassade zelf te doen, natuurlijk.

Woon praktisch naast de ambassade en zolang ik alle formulieren correct invul en alles volgens de website bij me heb kan er niet veel misgaan lijkt me? (of zie ik iets zwaar over het hoofd?)

De ambassade neemt minder aanvragen op dan het visumcentrum. Je kunt de aanvraag daar alleen op afspraak doen, dit moet dan op maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag tussen 10.00 en 11.00 uur.

Het visumcentrum is overigens ongeveer naast de ambassade, dus ook daar woon je praktisch naast. :teeth:

Afspraak heb ik al staan, dus als dat het enige verschil is zit ik goed :slight_smile:

Is het trouwens nog van belang wáár ik mijn tourist invitation letter/voucher vandaan regel? M.a.w. mag ik zomaar 1 van de honderden online websites kiezen om het voor me te laten regelen?

Ik neem aan dat je je uitnodiging regelt via het hotel waar je verblijft? In de regel zouden die namelijk de uitnodiging verzorgen. Ik weet dat je via visumbureaus hier ook een uitnodiging kunt laten verzorgen. Ik neem aan dat je het hotel opgeeft op je visumaanvraag, met bijbehorend adres. De uitnodiging moet wel van dit adres komen, zover ik weet.

Een visumbureau krijgt uitnodigingen via toeristenorganisaties.

Ik heb er eigenlijk geen ervaring mee verder, zelf heb ik geen uitnodiging nodig wanneer ik die kant op ga.