"Parttime" Emigreren

Beetje vreemde titel, maar ik bedoel hiermee: Wonen in het buitenland voor minder dan 12 maanden per jaar, waarbij je de rest van de tijd wel gewoon in Nederland bent.

Bijvoorbeeld het overwinteren in Egypte (6 maanden daar) en hier verblijven tijdens de zomer (ook 6 maanden dus).

Het is natuurlijk een ideale tussenstap voor mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met het volledig en definitief emigreren. Bijvoorbeeld vanwege familie en vrienden hier, of vanwege onzekerheden.

Zelf lijkt het me ideaal om op deze manier te beginnen. Waarheen weet ik even nog niet, doet er nu ook niet toe.

Zijn er mensen die met dit idee rondlopen of ervaring hebben?

Ikzelf woon voor vast, het hele jaar door in Hongarije, tot groot genoegen!
Hier zijn veel Nederlanders en Belgen, die het inderdaad parttime doen. Ze hebben hun riante huis met tuin hier, want dat is nu eenmaal heel goedkoop en hebben daarnaast een huis(je) in het thuisland. Willen niet definitief emigreren vanwege, de (klein)kinderen en “zekerheden”.
Het voordeel is dat je van beide landen de voordelen kunt uitpikken zoals ze jou uitkomen, het nadeel is dat je dubbele kosten hebt, denk ik.
succes,
sandra

Hallo Zooft,

Ik zelf wil permanent weg maar een goede kennis van mij met wie ik dit allemaal bespreek wil aan een kant graag met mij mee en tegelijkertijd zit er een stuk angst om alles maar zo op te geven hier.
Juist familie en vrienden zijn voor sommige mensen moeilijk los te laten zeker als je hier ook nog kinderen hebt.
Ik lees nu jouw topic en ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Misschien zou je zelfs iets kunnen doen met het delen van een woning in Nederland. Zeker als je van plan bent zes op zes af te doen.

Beste Zooft,

Grappig, juist dat speelt al een aantal maanden door mijn hoofd. Ik heb een vriend in Egypte en we zijn aan het bekijken op welke manier we samen verder kunnen. Ik wil me niet definitief in Egypte vestigen, mijn nu nog vriend (we zullen moeten trouwen) wil liever in Egypte blijven, maar overweegt om naar Nederland te komen. De beste oplossing zou zijn: in de wintermaanden in Egypte en in de zomermaanden in Nederland.

Maar wat te doen met mijn vaste baan in Nederland. Hoe vind ik werk voor een aantal maanden in Egypte? Hoe vindt mijn vriend werk in Nederland etc, etc.

Mag ik je vragen waarom je juist Egypte noemt? Toevallig ook een vriend daar?

Houd me op de hoogte…

Grt,
Lizette

@Lizettexx:
Hoi!
Nou ik kies niet voor Egypte omdat ik daar een vriend (ben zelf een mannetje) of een vriendin heb. Wat betreft de liefde hoef ik Egypte niet op te zoeken. Wat mij betreft een te grote cultuurshock. De vrouwen zie je na hun 12e bijna niet meer buiten, dus wat dat betreft zal ik ook veel te hard moeten zoeken, hahah. Nee Egypte is puur vanwege het weer aantrekkelijk voor mij. In de wintermaanden ligt Egypte het meest dichtbij, met zo’n klimaat. Mijn doel zou zijn om hier in Nederland vooral hard te werken en de paar maanden dat ik in Egypte ben, vooral veel inspiratie op te doen en dichter tot mezelf te komen. Ik zou er ook best een klein horecaplekje willen beginnen met aparte dingen. Maar op dit moment blijft het vooral bij dromen.
Grtz,
Dennis

@Travelot en Flensa
Ik denk dat het, vooral in het begin, best spannend is om de stap te nemen om permanent Nederland te verlaten. Om die reden lijkt me deze oplossing wel fijn. Wat betreft wonen moet ik nog kijken wat ik daarmee zou doen. Misschien gewoon een kleine studio huren? En daar een appartement, dat kost namelijk echt geen drol daar.

Mijn doel is voor mijn 40e weg te zijn uit Nederland. Ben nu 32 jaar, dus ik heb nog een kleine 8 jaar om me voor te bereiden :slight_smile:
Nederland is voor mij niet echt een ‘gezond’ land om in te wonen. Ik begin steeds meer moeite te krijgen met de mentaliteit, de prestatiedrift en de algemene sfeer in dit land. Ik denk dat er betere plekken op de wereld zijn.

[quote="
Grtz,
Dennis

[/INDENT"]

@Travelot en Flensa
[INDENT]Ik denk dat het, vooral in het begin, best spannend is om de stap te nemen om permanent Nederland te verlaten. Om die reden lijkt me deze oplossing wel fijn. Wat betreft wonen moet ik nog kijken wat ik daarmee zou doen. Misschien gewoon een kleine studio huren? En daar een appartement, dat kost namelijk echt geen drol daar.

Nederland is voor mij niet echt een ‘gezond’ land om in te wonen. Ik begin steeds meer moeite te krijgen met de mentaliteit, de prestatiedrift en de algemene sfeer in dit land. Ik denk dat er betere plekken op de wereld zijn.

[/quote]

Hallo Dennis,

Ik geloof je direct als je zegt dat daar iets huren goedkoop is voor Nederlandse begrippen. Maar daar zit het nu net, hier is alles wat je huurt ronduit duur en als je er een half jaar niet bent moet je je afvragen of je nog terug mag komen. Ik weet van iemand die varende is en daarom vaak en lang van huis. Ondanks dat ie zijn huur keurig op tijd betaalde is hij gewoon op de keien gezet door de woningbouwvereniging. Zelf heb ik ook gevaren, dat was in de tijd dat de postbussen nog gratis waren. Kom ik na acht maanden thuis heb ik geen postbus meer, niemand die wist wat er met mijn post gebeurd was. Dat was Nederland als zovele jaren geleden en het is er in de loop der jaren niet beter op geworden, maar dat heb je zelf ook wel door zie ik. Om dezelfde reden zoek ik het hogerop, in Zweden om precies te zijn. Ik hoop daar echt een stuk mentaliteit te vinden wat in Nederland praktisch uitgestorven is. Het ga je goed en tot een andere keer.:wereld:

Hey!

Vertel eens? Varende… Heb je op een cruiseship gewerkt?
Dat is heel lang ook een droom van me geweest… heb wel op een soort van cruiseship gewerkt op de binnenvaart (rijn/moezel), maar echt de grote schepen niet meer. Ben nu 32 jaar… denk niet dat ze nog maar een oude 32 jarige op zoek zijn, wel :wink: ?

Hoi Dennis

Nee, ik doe in bulkgoed.
Nee, ze willen waarschijnlijk nog altijd een 18 jarige met 20 jaar werkervaring en weet ik niet hoeveel diploma’s. Ook daar zal wel niet zo veel in veranderd zijn.
De passagiersvaart heb ik niet meer verstand van dan dat ik er van op de hoogte ben dat ook daar beknibbelt wordt op wat ze kunnen.
Probeer je vaarbewijs te halen joh.
De binnenvaart is bezig om helemaal languit te gaan. Ik verwacht dat daar over een jaar of tien heel veel personeel nodig zal zijn. Dat voelen ze nu al aankomen.
Ik moet je alleen afraden zelf een bedrijf te starten, dan kun je niet weg en de toekomst voor een eigen bedrijf in zowel de binnenvaart als de passagiersvaart is op dit moment veel te onzeker omdat die aan alle kanten aan het ontsporen is en dat gaat nog wel een paar jaar zo door.

Doe voorzichtig en wat varen aangaat, op dit moment zijn dromen bedrog.

Vriendelijke groet,
Travelot :zon02:

Hoi Allemaal,

Het lijkt mij ideaal! 7 om 5 maanden bv. Iedereen in mijn
omgeving zegt dat ik gek ben…Toch denk ik dat het gaat lukken.
Ik heb al een poos in India gewoond. Maar miste toch Nederland.
We hebben hier (in Nederland) recent een flatje gekocht. En willen
volgend jaar een stukje grond in India kopen. Zodra wij onze
winkel in India hebben verkocht (zie andere advertentie op
deze site :slight_smile: Dan wonen we in India ieder geval “gratis”.
Ik zou het alleen erg vinden om mijn baan op te zeggen omdat
ik nu een hele fijne baas en super collega’s heb…
Ik vind het leuk om te lezen dat meer mensen dit idee hebben
om parttime te gaan emigreren. Ken alleen geen (werkzame)
mensen die dit zo doen…

Groetjes,
Simone

:india::NETHERLAN

Je zou eigenlijk met een aantal mensen moeten afstemmen, dat je elkaars huis in NL kunt gebruiken. De ene wil juist in NL zijn met de feestdagen om met de familie door te brengen, de ander juist in de zomer, omdat het dan beter weer is. Dan kun je je kosten van die dubbele behuizing enigszins beperken.

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je een beetje van allebei wilt, voor mij geldt dat niet, ik heb hier nu echt mijn thuis, met mijn 2 honden, die heerlijk de ruimte hebben en de katten, over een paar maanden nog wat kippetjes. Dat bindt je sowieso wel, en ik vind het prima.
Natuurlijk wil ik ook wel eens een paar weken weg, maar dat is anders en dan kijken we voor een oppas hier.

Ik hoor het wel hoe de plannen voor het parttime emigreren vorm gaan geven!

Gr.
Sandra

Hallo allemaal,
Wij wonen in Midden-Frankrijk en zijn dus al geëmigreerd, naar alle plezier! We zouden niet meer terug willen naar Nederland met de bijkomende drukte. Wel kan ik me voorstellen dat mensen twijfelen, maar misschien dat wij een oplossing hebben.
Wij hebben twee boerderijtjes. Eén wonen wij in, maar die ander staat nog leeg. Omdat wij ook wel eens weg willen zouden we het liefst hebben dat daar iemand of een stel gratis in komt wonen en dan in ruil op onze paarden past als wij weg zijn.
Wij willen dit graag in overleg doen, dus zou het mogelijk kunnen zijn dat je je tijd verdeeld tussen Frankrijk en Nederland. Of het als een overgangsperiode gebruikt.
Dit is onze website: www.joiedevivre.webklik.nl en als je meer wilt weten horen we het graag natuurlijk!
Groetjes Marieke

Parttime emigreren of semigreren lijkt mij voor werkzame mensen alleen weggelegd als:

• je aan beide zijden een parttime baan hebt, of

• je van een half jaar parttime werken het hele jaar kunt leven, of

• je een ‘internetbaan’ hebt en via internet gewoon kunt doorwerken, waar je ook bent (web designers, programmeurs, tekstschrijvers e.d.). Goed contact met de opdrachtgever blijft op afstand een handicap, maar is niet onmogelijk.

Aandachtspunten zijn onder meer de al genoemde dubbele kosten en de zorg voor een woning die vaak leeg staat. Je hebt (zeker in Nederland) iemand nodig, die je post in de gaten houdt, voor het geval daar iets bij zit, waarop gereageerd moet worden (belastingaanslagen, rekeningen, incassobureau). Iemand moet de meterstanden doorgeven. Ook moet je nagaan of je wel zo lang mag verblijven in je semigratieland (binnen de EU geen probleem natuurlijk). Inburgeren gaat ook langzamer als je niet ‘helemaal’ in je semigratieland woont. Ook niet onbelangrijk: hoe zit het met de lokale gezondheidszorg?

Hier een aantal overwegingen om al dan niet voor Brazilië te kiezen.

*Oeps, mijn post is onduidelijk. Sorry. Verbeterde versie:
*
Parttime emigreren of semigreren lijkt mij voor werkzame mensen alleen weggelegd als:

• je aan beide zijden een halfjaarsbaan hebt, of

• je van een half jaar werken het hele jaar kunt leven, of

• je een ‘internetbaan’ hebt en via internet gewoon kunt doorwerken, waar je ook bent (web designers, programmeurs, tekstschrijvers e.d.). Goed contact met de opdrachtgever blijft op afstand een handicap, maar is niet onmogelijk.

Aandachtspunten zijn onder meer de al genoemde dubbele kosten en de zorg voor een woning die vaak leeg staat. Je hebt (zeker in Nederland) iemand nodig, die je post in de gaten houdt, voor het geval daar iets bij zit, waarop gereageerd moet worden (belastingaanslagen, rekeningen, incassobureau). Iemand moet de meterstanden doorgeven. Ook moet je nagaan of je wel zo lang mag verblijven in je semigratieland (binnen de EU geen probleem natuurlijk). Inburgeren gaat ook langzamer als je niet ‘helemaal’ in je semigratieland woont. Ook niet onbelangrijk: hoe zit het met de lokale gezondheidszorg?

een hoop wankers weer die er de ballen geen verstand van hebben. Allemaal moeilijk doen om niks. Natuurlijk is het makkelijk mogelijk om om het half jaar in een ander land te werken en te wonen, word gewoon reisleider, tadaaaaaaaa, problem solved!

Internal Server Error

krijg ik :wink:

Niet iedereen is hetzelfde, dude.

http://www.energyflash.nl/forum/images/smilies/sleep.gif

Inderdaad. Er is een script verminkt. Ik hoop dat het morgen wordt hersteld. Je kunt tot dan het artikel vinden via:
http://www.ernste.net/ > Thema: Brazilie > Overwinteren waar doe je dat? In Brazilië?

De rechtstreekse link is dus even uitgeschakeld. Sorry voor de overlast.

Misschien als je onder de 35jr bent… er zullen ook mensen zijn die ouder zijn, moppie! en die komen niet aan de beurt.

De link werkt weer. Excuses aan hen, die vergeefs klikten vanwege een mank scriptje.

Ja dat wil ik gaan doen als ik 60 ben. maar het zoeken van een lokatie waar dat kan zonder al te veel problemen.
Qote:

Beetje vreemde titel, maar ik bedoel hiermee: Wonen in het buitenland voor minder dan 12 maanden per jaar, waarbij je de rest van de tijd wel gewoon in Nederland bent.

Bijvoorbeeld het overwinteren in Egypte (6 maanden daar) en hier verblijven tijdens de zomer (ook 6 maanden dus).

Het is natuurlijk een ideale tussenstap voor mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met het volledig en definitief emigreren. Bijvoorbeeld vanwege familie en vrienden hier, of vanwege onzekerheden.

Zelf lijkt het me ideaal om op deze manier te beginnen. Waarheen weet ik even nog niet, doet er nu ook niet toe.

Zijn er mensen die met dit idee rondlopen of ervaring hebben? valt nog niet mee.