Wat dien ik absoluut niet te vergeten op mijn reis?
Earplugs kunnen erg nuttig zijn in een lawaaierig land als Peru.
http://www.hostellima.nl/
- Ja oordoppen staan bij mij ook altijd bovenaan op de lijst ‘niet vergeten’.
- Als je geen Spaans spreekt: een Point It boekje. Paar euro, weegt niks… vol foto’s van alles wat je zou willen kunnen uitleggen. Een Spaans phrasebook kan ook wel van pas komen.
- Genoeg geheugenkaartjes voor foto’s en/of een back-up systeem (bv. UBS-stick met veel GB).
- Je paspoort en een paar kopieën daarvan die je ergens anders bewaart. (Of mail jezelf een scan.)
- Pinpas en creditcard als back-up. Zelf neem ik ook vaak wat cash US$ mee als back-up voor als ik in een dorp ben en de enige pintautomaat is kapot ofzo…
- Zonnebrandmiddel met factor 20 ofzo, in een handig kleiner flesje overgieten. Is daar wellicht wel te koop maar net zo duur, en vaak over datum. Vergis je niet hoe fel en sterk de zon in de bergen is, ook met sluierbewolking of koele buitenlucht.
- Fijne zonnebril.
- Bandana (sjaal voor nek, sjaal voor mond tegen stof, sjaal om hoofd tegen zon, poetsdoekje, bij elkaar vouwen tot zakje, zakdoek, etc).
- Prettige dagtas die er niet al te flashy en duur uitziet.
Verder ligt het ook aan wat voor reis je gaat maken en hoe lang, en of je gaat kamperen of niet, en hoeveel luxe je nodig hebt (bv sommige mensen kunnen niet zonder mp3-speler / iPod).
Als je de jungle in gaat: ook DEET en wellicht een klamboe. En een dunne bloes met lange mouwen die niet heel warm is maar wel je huid bedekt. En malariapillen.
Als je trekkings gaat doen, goeie bergschoenen.