Paar vragen over onze trip 2 Thailand

Hallo,

Samen met een vriendin vertrek ik over een paar weken naar Thailand. Onze eerste keer en we kunnen niet wachten! (alleen de voorpret is het geld al waard, haha) We gaan 2,5 week, veel te kort eigenlijk want we willen alles wel doen. Onze route gaat nu van Bangkok naar Chiang Mai, dan naar de eilanden aan de oostkust en vervolgens de laatste twee dagen eindigen in Bangkok. Nu heb ook ik een paar vragen, hopelijk kunnen jullie helpen:

• Van Chiang Mai kun je als het goed is niet in 1x naar Ko Samui vliegen, maar moet je via Bangkok. We pakken dan denk ik vanaf Chiang Mai de nachttrein terug naar Bangkok, maar kun je die gewoon rustig een dag van tevoren boeken? Of moet je dan wel echt een stuk eerder doen?
  • Dezelfde vraag heb ik voor het vliegticket van Bangkok naar Ko Samui, kun je dat ter plekke op het vliegveld regelen of moet je die ook al dagen van tevoren online boeken?

Dan hebben we dus uiteindelijk gekozen voor de eilandjes aan de oostkust (moeilijke keuze: west lijkt ons ook prachtig!) Het is echter nog regenseizoen in oktober. Is het dan aan de ene kant zonniger dan aan de andere? En zijn er nog eilandjes gesloten in de komende periode? Ko Samui, Ko Phangan en Ko Tao zijn de standaard eilandjes en die zullen we zeker aandoen. Koh Yang Nuan kreeg ik ook als tip, maar zijn er nog meer absolute must-see eilandjes in de buurt, en zo ja, welke?

En dan mijn laatste vraag: op internet vonden we het Lantarn Festival en dat zag er magisch uit: duizenden lantaarns die tegelijk de lucht in gaan. Dit festival is helaas pas in november. Maar wordt dit vaker zo grootschalig gedaan? Dat zouden we niet willen missen namelijk…

Alvast bedankt!

Je kan van Chiang Mai nonstop naar Koh Samui vliegen met Bangkok Airways. Geen lowcost-airline dus tickets zijn vrij prijzig.
Anders kan je idd ook eerst met nachttrein terug naar Bangkok. Trein in oktober/november moet geen probleem zijn om vlak van tevoren te boeken, alleen rond Loy Krathong kunnen ze behoorlijk vol zitten en kan je beter wat eerder boeken.

Ticket met Bangkok Airways kan je ter plaatse boeken, maar doe je het online dan zijn er vaak lagere boekingsklasses beschikbaar en betaal je dus minder.
Als je vluchten maakt met Air Asia geldt over het algemeen: hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs.

let wel air asia vliegt niet naar samui maar naar surathani en dan zul je dus nog 1, 5 uur met de bus moeten en een uur met de boot naar samui.

je zou met air asia naar bangkok kunnen vliegen en van hier de nacht trein naar surathani kunnen nemen

het lantaarn festival waar jij het over hebt is waarschijnlijk het Loy Krathong festival, dat er dan zoveel van die branden de lantaarns de lucht in gaan is echter alleen tijdens dit festival en alleen in Chiang Mai, elders gebeurt dit ook wel maar niet zo veel

het weer kan je het beste ter plaatse bekijken dat is echt niet te voorspellen, kijk voordat je naar Surathani reist waar het weer het beste is en als je dan aankomt reis je of door naar het westen (Krabi, Koh Phi Phi, Phuket) of naar het oosten (Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan)

mocht je naar het westen gaan maak dan ook zeker een trip naar Koh Hong

Alles is praktisch gezegd ,kan er alleen maar aan toevoegen dat je de Loy Krathong Festival in Chiangmai kunt zien aan de "ping river"deze vieringen gebeuren in 2 faces.Eerst het oplaten van de ballonen,dag nadien kan je de optocht van verlichte praalwagens bewonderen,u ziet dames die verkleed zijn in mooie tradionele Lana Kostums…Wat betreft Bangkok: Men kan deze festiviteiten bewonderen aan de Chao Phraya rivier alsook in het lumpinipark.

Loy Krahtong 10 november 2011 .

Bedankt voor jullie adviezen, erg handig! Alleen met de overstromingen weet ik niet of het nog zo handig is om naar het Noorden te gaan. We hebben onze vlucht naar Chiang Mai al geboekt, maar als ik de laatste berichten lees dan is alles daar volledig overstroomd. Op de website van de ambassade staat weer geen negatief reisadvies… Is het slim om de reis om te boeken en dan naar het zuiden te trekken?

Hee Lau,

Overstromingen (zeker in en rond Bangkok) zijn normaal voor deze tijd van het jaar. Rond de tijd dat je gaat is het voor 99,9 % zeker weer goed te bereizen. Maak je niet druk !

Hans.

Ha Hans,

Bedankt! Maar… ik ga inmiddels al over 3 dagen he? Goed, we houden gewoon de voorspellingen goed in de gaten denk ik. En anders kunnen we alsnog zowel zuid-west en zuid-oost doen ipv Noord en Zuid. Wordt hoe dan ook geweldig!