Paar vragen / keuzes

Vrijdag vertrek ik voor een heerlijke maand vakantie naar Sri Lanka met mijn vriend. Ik heb me een beetje verdiept, maar omdat er zoveel moois te zien is hebben we een paar dilemma’s en vragen. Hopelijk kan iemand ons helpen!

• We twijfelen tussen welke NPs we willen bezoeken. Liever minder kans op een dier, maar weinig jeeps om ons heen dan andersom. Daarom dacht ik aan Willpattu en/of Kumana… Of een ander?
  • Ook willen we naar het regenwoud. Is Knuckles range regenwoud of moeten we dan echt in Sinharaja Rainforest zijn? Ik ben als de dood voor slangen dus dat wordt lachen…
  • Is het de moeite waard om in maart naar Arugam Bay of Uppavelli te gaan? We beginnen aan de zuidkust maar willen halverwege of aan het einde vd reis ook nog naar een gezellig, beetje levendige kustplaats…
  • Wat is de leukste of meest praktische plaats om te slapen om Dambulla, Sigirya, Pollun. etc. te bezoeken?
  • Wat is het handigst qua OV van Negombo naar Galle… Bus of trein?

Alvast bedankt!

Met betrekking tot de parken, Kumana en Willpattu zijn rustiger dan bijvoorbeeld Yala. Maar het is met name van belang dat je het zo plant dat je er niet in het weekend of op een feestdag bent. Miniriya, Kaudulla en Wasgamuwa zijn nog rustiger, de laatste is met name bekend vanwege de beren die daar zitten. Maar olifanten e.d. ga je er ook zeker zien.

Sinharaja is echt een regenwoud. Hier zitten inderdaad veel slangen en andere reptielen. Ook kleinere zoogdieren en katachtigen, maar die zie je meestal niet. Knuckels is meer bekend om zijn “cloud-forests”, ook heel bijzonder. Veel planten en dieren die hier voorkomen zijn uniek. Sinharaja heeft wel goede trackers daardoor kom je echt veel te weten over het gebied en hun zien ook dieren die je zelf eenvoudig over het hoofd ziet.

Qua weer moeten de stranden in het zuiden rond die tijd wel droog en zonnig zijn. Trincomallee is überhaupt droog. En de stranden zijn daar echt heel mooi. Het is hier niet zo levendig als bijvoorbeeld Unawatunna, Hikkaduwa of Negombo.

Habarana is het meest centraal gelegen voor dagtripjes naar Dambulla, Sigiriya en Pollonaruwa. Maar persoonlijk vinden wij de natuur rondom Sigiriya mooier. Beide plekken hebben goede hotels. Wil je echt iets heel bijzonders dan kan je naar Galkadawala forest lodge gaan. Dit is opgezet door een Boeddhistische dame en ligt heel mooi in de natuur. Geen vlees en alcohol op het menu, maar mag je wel meenemen. Echt een heel bijzonder plekje. Ligt vlak bij Habarana.

Met betrekking tot het openbaar vervoer heb ik weinig kennis. Als er een bus over de snelweg zou gaan lijkt mij dat de beste oplossing. Veel plezier in het mooie Sri Lanka!

Hoi hoi,

• Knuckles moet je meer zien als een equivalent van Ella-Badulla gebied, mooie uitzichten maar wat koeler dan de echte tropen. Doch veel minder gecultiveerd, weinig plantages enzo.
  • Uppuveli is geen levendig strand, haast geen bars-restaurants. En zou ik inderdaad in maart nog niet doen, zee nog te ruw. Arugam is wél levendig maar nog geen goede surf tot april ben ik bang.
  • Negombo-Galle kan met 2 treinen, overstap beter in Maradana dan in Colombo Fort omdat de expresstreinen naar het zuiden in Fort helemaal volzitten en in Maradana nog plaats hebben. Bussen via E-way zijn er nog niet omdat de E01 nog geen doorgaande verbinding om de stad heen heeft.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Als ik het goed begrijp is in Arugam Bay het surfseizoen nog niet v start, maar is het weer dan wel al oké en zijn de guesthouses wel al open? Want ik las hier en daar dat buiten het seizoen veel dicht is. En rond Trincomalee?

Ja hoor in winter zijn er wat zonzoekers (zeker februari, dan moeten de echte slagregens voorbij zijn) en wat zwemmers want vreemd genoeg kun je er dan beter zwemmen dan in de surftijd. Er zal zeker een deel gesloten zijn.

Trinco is dan écht weinig te doen en je eet sowieso vooral in je guesthouse/hotel, en meer kans op slagregens. Geen strak plan :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]