Arugam Bay en Kumana wel of niet

Hallo!

Half september gaan mn vriend en ik voor 2,5 week naar Sri Lanka. Ik ben nu bezig met de route…en heb wat vragen.

We starten in Anuradhupura, dan naar Uppuveli en Habarane (Sigiriya en Dambulla doen we vanuit daar).
Dan twijfel ik om helemaal naar Arugam Bay te gaan voor 3 nachten en vanuit daar naar Kumana. Vervolgens gaan we dan naar Ella, Nuwara Eliya en Kandy.

Of we slaan Arugam Bay over en gaan vanuit de Habarane naar Kandy en verder en doen dan eventueel nog een strand in het zuiden aan met risico op minder weer.

Reden voor twijfel is dan het best ver reizen is naar Arugam Bay (we willen liefst met ov en niet met prive driver). Is dat het waard? We willen zeker nog een strand optie naast uppuveli en houden van wat levendigheid maar niet vette partys elke dag. We willen ook zeker een natuurpark bezoeken. Yala is dicht in september, maar misschien is dat toch te toeristisch. Is Kumana dan de beste optie of een van de andere parken?

Alvast bedankt voor de tips!

Hoi maar weer,

In september zeker in Habarana een safari doen, het parktrio-met-één-kudde aldaar heeft dan ‘The Gathering’ ofwel het paarseizoen. Tja, andere gevarieerde parken a la Yala inderdaad bijvoorbeeld de zusterparken Kumana of Lunungamvehera, beiden hele jaar open, of Wilpattu.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt!
En Arugam Bay? Aanrader om op te nemen in route? Ik lees ook verhalen over hotels die van te voren geboekt zijn, maar dat de kamer ter plekke is vergeven…

Tja, het is het meest levendige strand aan het oosten. En enig risico op hotelboekingen die niet kloppen vind je overal, zolang als het via Agoda etc. is heb je redelijke repercussies; zie faq/hulpvraag over Accomodatie in Prikbord.

Maar uiteindelijk is het jullie smaak en afweging en hangt het ook van de gekozen acco af; aan strand middenin de surfzone kan echt elke nacht wakkerliggen van de parties zijn, aan landzijde (Westelijk van de weg naar Panama-Kumana) en aan noord- of zuidkant van surfzone is beduidend rustiger.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank je!

Ik ben weer wat verder met onze route en heb nog 2 vraagjes.
We komen vanuit Arugam Bay naar Ella en dan Haputale (blijven we in totaal 3 dagen). Dan wil ik de trein naar Kandy nemen. Ik heb begrepen dat het mooiste stuk tot aan Nuwara Eliya is. Daarna is de weg mooier. Kunnen uitstappen bij Nanu Oya en op dat moment met bus / taxi verder? Of moet je vanaf het treinstation dan nog ergens anders heen reizen.

Tweede vraag, hoe reis je het beste vanuit Kandy naar Negombo zonder via Colombo te gaan?

Hoi maar weer,

1] Nanu Oya ligt iets buiten Eliya (plm. 7 km) op de weg vanaf Hatton. Dus je moet eerst bus of tuktuk naar Eliya bus stand en dan de bus naar Kandy. Of als je taxi tot Kandy wilt nemen dan start die natuurlijk gelijk in NO, doch rijdt wederom via Eliya stadscentrum.
2] Directe bus naar Negombo, via airport, ongeveer 2 x per uur. Kost 3.30-4 uur reistijd.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Wat een snelle reactie weer, dank je!

Laatste vraag (denk ik) is Lipton Seat een aanrader? Kan dat in de middag?

Hopelijk zijn anderen er geweest, wij (nog) niet. Ligt gewoon middenop de bergkam dus heeft niet het grote risico van plakkende mist/wolken van World’s End; desondanks is het daar 's middags vaak slechter qua uitzicht, wolken, regen dan in de ochtend. Dus blijft duimen :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

In februari naar Lipton Seat geweest. Vanaf de theefabriek met tuc-tuc naar Boven. Je kunt ook wandelen.
Het was in Haputale in de ochtend een beetje mistig. Getwijfeld om te gaan, maar we waren daar, dus toch gegaan.
Dikke mist boven. Die af en toe opentrok, dan had je een mooi uitzicht.
Staat bekend om de prachtige verre uitzichten. Die hadden wij niet, ben toch blij dat wij gegaan zijn.
Had wel wat mysterieus zo in de mist.

Groet Rita

Dank je rita!