paaldorp Rakvag

Op het schiereiland Fosen, dat t.o.v. Trondheim aan de overzijde van de Trondheimfjord ligt, ligt het schilderachtige paaldorp Rakvag (met rondjes op de a’s).
Met de bus kan je er komen, voor zover dat niet is gewijzigd. Ik ging met de bus vanuit het station van Trondheim naar Rakvag. Ik moest wel 1 keer overstappen, volgens mij in Rissa. De bus ging, voordat die Rissa bereikte, op de autopont Flakk - Rörvik (niet die Rörvik van de Hurtigruten). Vanuit Rissa ging ik via Hasselvika naar Rakvag.
Ik overnachtte in een campinghut op korte loopafstand van het paaldorp. Bij lichte zomernachten was dat geen probleem. De bus stopte voor de camping.
Dat schilderachtige van dat dorp moet kunstenaars hebben aangetrokken, want die zitten er wel. Er is een museum. Ook kun je er gezellig op een terrasje zitten. Tevens was er en supermarkt. Er was ook een bar-dancing, die heel laat nog open was. Toen was er geen geldautomaat of bank. Daarvoor moest je naar, ik meen, Hasselvika. De euro bestond toen nog net niet. Op een gegeven moment had ik weinig Noorse kronen meer op zak. Wel had ik nog redelijk wat Duitse marken. Ik wilde liever niet naar Hasselvika, want ik was niet met de auto. Ik bedacht een oplossing. Ik ging naar de supermarkt. Ik kocht er uiteraard wat. Ik vroeg aan de chef of ik mijn Duitse marken mocht inruilen voor Noorse kronen tegen een voor hem gunstige koers. Dat wilde hij wel. Zo kwam ik toch aan mijn Noorse kronen.
Er zijn goede wandelmogelijkheden over rustige en brede wegen, o.m. richting Rakstad en Hulsund. Bij lichte zomernachten is het extra rustig te wandelen. Bij de camping begint ook een wandelmogelijkheid.

1 like