Overvolle metro in Peking en Hong Kong?

Een verontrustend artikel deze week in de Volkskrant over de metro in Peking. “Eerst een dik uur in de rij om een cruciaal station binnen te komen, bijvoorbeeld een beginpunt of een overstapstation. De tweede rij voor de veiligheidscontrole van de tassen en bagage. Dan in een nieuwe rij om het perron op te komen waar de vierde en laatste rij is voor de deuren van het voertuig. Daar duwt metropersoneel de weinige passagiers die nog in de nogal overvolle trein passen stevig aan. Anders kunnen de deuren niet dicht.” Ik vraag me af is dit zwaar overdreven? Alleen in de spitsuren? Of heeft het inderdaad geen zin met je bagage metro de metro te reizen. En hoe zit dat in Hong Kong? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ron

Op bepaalde tijden zal dat vast zo zijn, maar ik heb het nooit zo meegemaakt.

Klinkt een beetje als het cliché-beeld van de stampvolle treinen in Japan, terwijl je dat ook daar alleen bij een handvol treinen in de spits op een paar drukke stations zal zien. In 99% van de treinen merk je er niks van.

Ik herken het stukje uit de volkskrant ook niet in de praktijk (Beijing). Heb wel in drukke metro’s gestaan, maar dat was bij lange na niet zoals het in het artikel staat beschreven. Misschien dat het op een bepaalde (korte) tijd op bepaalde stations zo druk is?

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Oké, dan laat ik me niet weerhouden van een tripje in de metro met een rugzak…Het artikel gaat trouwens over metrolijn 6 die net is doorgetrokken naar het uiterste oosten van Peking. Met een foto van een lange rijd passagiers bij metrostation Tiantongyuan-Noord voor de veiligheidscontrole.

Ik zou me er niet van weerhouden met de metro te gaan. Lijn 6 nam ik tot voor kort dagelijks en die is zeker niet zo druk als beschreven. Ja, sommige stations zijn enorm druk tijdens de spitsuren. Zeker wanneer het een intersection is en het station zich in een gebied bevindt waar veel kantoren zijn.
Zelf heb ik de beschrijving die jij geeft nog nooit meegemaakt.

Voor mijn vorige blog maakte ik ooit dit filmpje over lijn 6 & 10: Beijing Subway, line 10 & 6. - YouTube

Als ik jou was zou ik gewoon met rugzak de metro instappen. Doe ik soms ook en kan prima!

Soms is er nog een ingang naar het zelfde metrostation welke veel minder druk is (even omlopen of de straat oversteken). Ik heb heel veel gebruik gemaakt van de metro in Beijing en tijdens de spits kan het inderdaad druk zijn, maar ik ging vaak iets later/eerder. Sommige overstapstations en gangen kunnen erg druk zijn. Overigens, wanneer je geen haast hebt, kan het lonen om een paar minuten op de volgende metro te wachten. Die kan veel minder vol zijn.

Heb een paar keer van en naar het vliegveld de Airport Express en metro genomen. Finnair en Lufthansa (beiden rond 500 euro retour) komen 's ochtends op Beijing Terminal 3 aan en met bagage (koffer op wieltjes en fotorugzak) was dat wel te doen. Ik zet de bagage dan op elkaar tegen een paal in het midden bij een deur, zodat ik snel kan uitstappen.

De laatste keer naar het vliegveld vanaf Wudaokou vroeg een taxi genomen met diverse verkeersopstopping. Een volgende keer zou ik waarschijnlijk voor de metro + Airport Express kiezen.

Johan

Ik vond de metro in Beijing best te doen, tijdens de spits is het druk maar het is te doen. Er is airco en de haltes worden in het Engels omgeroepen.
En het is spotgoedkoop. Beter dan de taxi’s die het geld uit je zakken proberen te halen (als je geen officiële neemt).