overstay mogelijk bij verblijf van 4 juli (aankomst in Bangkok) en vertrek 4 aug.

Wij vertrekken 3 juli naar Thailand, aankomst Bangkok dus de 4de juli. We keren terug de nacht van 3 op 4 augustus. We verblijven dus 31-32 dagen in Thailand. We hebben geen visum. Kunnen we bij vertrek de dagen overstay betalen of gaan we beter een dagje de grens over om zo een nieuw visum te verkrijgen?
Wie kan ons hiermee helpen…
We vertrekken bijna dus nu nog een visum halen is niet mogelijk…
Dank voor het antwoord!
Veronique en Roswitha

Een visum halen bij het consulaat duurt niet lang.

Normaal gesproken moet je bij een verblijf van langer dan 30 dagen over een visum beschikken, anders kan de airline je weigeren. In dit geval is dat echter onwaarschijnlijk.

Je zal vermoedelijk slechts 1 dag overstay hebben, indien je voor midernacht door de Thaise immigratie gaat. Als je na middernacht door de immigratie gaat heb je 2 dagen overstay en moey je 1000 baht boete betalen. Op luchthavens krijg je geen boete als je slechts 1 dag overstay hebt.

In beide gevallen zul je bij de immigratie op de luchthaven worden doorverwezen naar een buro waar je de eventuele boete moet worden betaald en je een stempel in je paspoort kijgt dat je een overrstay hebt gehad. Tot dusver is dat echter geen probleem om weer het land binnen te komen, zelfs niet voor mensen die 5 jaar of langer met een overstay in Thailand verblijven.

Kortom, een visum aanvragne is het beste, simpel weg omdat dat de volkomen legale manier is. Alternatief kun je even de grens overgaan, let er wel op dat je bij terugkomst in Thaland via land slechts 15 dagen krijgt, en anders neem je gewoon de overstay.

Bedankt voor de uitleg…
Overstay lijkt mij inderdaad het eenvoudigst.
Kan Quantas on de vlucht weigeren? Want dat zou natuurlijk HEEEEEEL vervelend worden…
Een visum kunnen we niet meer halen, we werken tot de laatste dag en wonen 120 km van de betrokken instanties, vandaar dat wit niet lukt…
Hopelijk zijn er geen moeilijkheden door…
grtz,
Veronique

1000 thb voor 2 dagen is te doen.
Maar ga je in de nacht van vertrek voor 23:59 door immigration is het slechts 1 dag, dus , geen kosten.

R.

Een visum kun je ook per post aanvragen. Kijk op de website van het Thaise consulaat in Amsterdam.
Neem anders contact op met Quantas, ik weet dat zij in Australie streng contoleren op de visum maar niet hoe streng ze dat in Europa doen. Stuur ze een email en wacht hun reactie af.

Een alternatief is om een goedkope ticket uit Thailand naar een buurland te boeken bij een budget airline. Dan heb je bewijs dat je Thailand binnen 30 dagen verlaat.

Je zal vermoedelijk slechts 1 dag overstay hebben, indien je voor midernacht door de Thaise immigratie gaat. Als je na middernacht door de immigratie gaat heb je 2 dagen overstay en moet je 1000 baht boete betalen.

Weet je dat zeker Mario? Volgens mij kijkt immigratie naar het tijdstip van verlaten van het land (dus vertrektijd van het vliegtuig) en niet naar de tijd van passeren van immigratie.

Er wordt inderdaad verschillend over gedacht, maar mijn eigen ervaring is dat ze kijken naar het tijdstip dat je door immigratie gaat.

Stel dat je na aankomst op Suvarnabumi 31 dagen later vertrekt.
Maar binnen die 31 dagen wel een week in Maleisie verblijft.
Ik reis per trein van Bangkok naar Maleisie.
Kan ik dan als ik op de terugreis vanuit Maleisie bij de douane o.i.d. dan een nieuw stempeltje krijgen en op deze manier de dag overstay ongedaan maken ?

Ben benieuwd,

Carl Marius

In Thailand kun je tot op 3 keer toe binnen een half jaar een nieuw stempeltje krijgen. Wil je na die 3 keer binnen dat half jaar toch nog langer blijven, dan moet je een visum kopen bij de ambassade. Vorig jaar ben ik zelf tot 3 keer toe in 3 maanden Thailand binnengekomen, en heb alle 3 de keren zonder dat er ook maar iets gevraagd werd een stempeltje gekregen. Ik ben zelfs een jongen tegengekomen die een stempeltje had gekregen in zijn verlopen paspoort, dus erg streng zijn ze niet.

Als je ergens problemen mee gaat hebben is het doorgaans je airliner, niet de lokale immigratiedienst.

Perfect “probleem” opgelost.
Scheelt weer een paar duizend Baht.
Het geld kunnen we beter gebruiken voor leukere dingen.

MvG Carl Marius

Ja, je krijgt een nieuw “stempeltje”, maar aangezien je over land reist en niet per vliegtuig aankomst krijg je slechts 15 dagen, geen 30 dagen. Hou daar in je planning rekening mee.

De airline kan om bewijs vragen dat je binnen 30 dagen Thailand verlaat.

Een toeristenvisum is trouwens momenteel gratis aan te vragen op het consulaat in Amsterdam.

In Thailand kun je tot op 3 keer toe binnen een half jaar een nieuw stempeltje krijgen. Wil je na die 3 keer binnen dat half jaar toch nog langer blijven, dan moet je een visum kopen bij de ambassade. Vorig jaar ben ik zelf tot 3 keer toe in 3 maanden Thailand binnengekomen, en heb alle 3 de keren zonder dat er ook maar iets gevraagd werd een stempeltje gekregen.

De regwels voor entree in Thailand zonder visum zijn recentelijk veranderd, zie de sticky hier.

Ok geen probleem, dan blijf ik twee weken in Maleisie.
Ik vind het wel raar dat Thailand met dit soort visa’s werkt.
Toerisme is een belangrijke bron van inkomst voor het land.
Waarom dan de toeristen lastig vallen met onduidelijke regeltjes.
Vijftien dagen na je eerste stempeltje is niet veel.
Waarom niet gelijk een visa van maximaal 75 dagen per jaar ?
Het zal zeker wel weer te maken hebben met het extra geld wat hiermee te verdienen valt.

Groet,

CarlMarius

Het wordt weer eens lekker duidelijk weergegeven hier. Zelfs de oude 180 dagen regel wordt weer gecombineerd met de nieuwe 15 dagen regel.

Verblijf je in Thailand zonder gebruik te maken van visa, maar louter gebruik maakt van visa-exempt regelingen, kom je (meestal) binnen via een luchthaven. Je krijgt (als NL-er) 30 dagen en dat is je eerste stempel. Vervolgens kun je door het maken van 4 visa-runs (over land), telkens 15 dagen verlengen. Een volgende visa-exempt is alleen te verkrijgen op een Internationale luchthaven.
Doe je geen visa-runs over land maar doe je het louter via de lucht, dan krijg je steeds 30 dagen.

Da’s officeel dus…afhankelijk van het tijdstip van de week, de bui van de immigratie officier, de pet die die opheeft, het weer, en alle mogelijke andere redenen, kan een immigratie dienst/consulaat/ambassade afwijken van de regelgeving. Daarvoor geldt de slimme regel in elke immigratie wet: Local rules and regulations apply!

Dus als wij het land binnenkomen voor 31/32 dagen is het niet direct een probleem? we kunnen eventueel op het eind vanonze reis even de grens over en dan hebbenwe er nog 15 dagen bij…?
Klopt dit?
Dank voor het antwoord alvast.
grtn,
Veronique
ps, wij vertrekken dus vrijdag zonder visum voor 31/32 dagen…

Klopt, is geen probleem.

Het enige potentiele probleem is dat je officieel bij een verblijfsduur langer dan 30 dagen een visum nodig hebt, en de luchtvaartmaatschappij kan daar moeilijk over doen. Maar als je na 32 dagen weer terugvliegt met dezelfde maatschappij, ze zien dus dat je een retourtje hebt, is dat in de praktijk ook geen probleem.