Overstap in de VS, opweg naar Brazilië

Beste leden,

Eind deze maand ga ik 3,5 week naar Brazilië (naar Braziliaanse vrienden) om met hen kerst en nieuw jaar te vieren. Zowel op mijn heen als terugvlucht heb ik een overstap in de VS: op de heenweg in Atlanta iets meer dan 4 uur en op de terugweg in New York (JFK) 11 uur. Ik ben nog nooit in de VS geweest maar heb wel begrepen dat de douane, voornamelijk de TSA, heel erg streng en vervelend kan zijn. Omdat ik de indruk krijg dat de douane procedure in de VS een stuk ingewikkelder is, wil ik mezelf graag goed voorbereiden en heb ik een aantal vragen voor jullie: Amerika-kenners!

Zijn er nog andere zaken die aangevraagd moeten worden behalve het ESTA-toestemming? (die heb ik al) (en andere gewone benodigdheden zoals een paspoort enz.)
Hoeveel formulieren moet ik (buiten het ESTA) invullen en waar kan ik deze krijgen? (zoals I-94 formulier en zijn er nog andere?)
Kan ik op het I-94 formulier als bestemming gewoon ‘in transit’ opschrijven?

De VS heeft een vrij invoerrecht van 100 USD aan geschenk(en), Brazilië 500 USD, nu neem ik +/- 125 USD mee aan geschenken exclusief voedsel (zoals koekjes etc.), moet ik over de geschenken invoerrechten betalen? Ik ben tenslotte ‘in transit’ en zal het dus niet gaan invoeren in de VS, ook zijn de (kerst)cadeautjes voor meerdere personen. Het voedsel staat onder het kopje ‘food’, maar wordt het buiten ‘food’ ook als geschenk gerekend?

Vorig jaar heb ik, na héél wat aarzelen of het wel verstandig was, poedersuiker en een pannenkoekenmix meegenomen naar Brazilië in mijn ingecheckte baggage omdat ik graag pannenkoeken wilde bakken voor de locals. (het reisbureau zei dat het gewoon kon). Tijdens de reis had ik hier ook geen enkel probleem mee. Nu het toezicht in de VS veel strenger is, maar de producten niet anders zijn, vraag ik mij toch af of ze het niet zullen aanzien als ‘verdacht’, ook omdat ik meer dan 100 USD aan kleinigheidjes meeneem. (Ik zal dan worden beschouwd als ‘lastig’ aangezien ik voor hen veel tijd in beslag neem om te controleren.)

Op mijn terugvlucht heb ik een lange overstap in New York. Als het op tijd is (nog maar de vraag) dan zou ik om 5.45 aankomen op JFK. Mijn vlucht naar Amsterdam vertrekt om 16.30. De hele dag op het vliegveld banjeren lijkt me ook niets en New York staat ook op mijn lijstje van steden die ik weleens wil zien, dus: is het mogelijk en verstandig om het vliegveld te verlaten? En kan ik mijn koffer ergens kwijt ik kluisjes?

Ik weet het, een hele hoop vragen, maar ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn als jullie een antwoord weten op deze vragen! :smiley:

Je stelt een boel vragen, maar wat mij betreft is er 1 het allerbelangrijkste: moet je bij het overstappen wel of niet door de douane heen?
Ik zou een telefoontje naar de luchtvaart maatschappij plegen om dit na te vragen.

1 like

Bedankt! Ik dacht dat bij aankomst in de VS altijd de douane gepasseerd moest worden. Ik zal het even navragen.

Klopt nog steeds. En je moet ook altijd een geldige ESTA bezitten, anders mag je ook geen transit; maar die heb je gelukkig al. Als verblijfsadres op je immigratieformulier ‘transit’ invullen kan best ja, hebben we ook gedaan in vergelijkbare situatie (met land erbij).

Wat langzaam aan het verbeteren is zijn de transit-tijden; er komen, o.a. in Atlanta en Chicago, aparte rijen voor Immigration (Customs heeft ze nooit omdat die direkt na de luggage belt achter Immigration zit) speciaal voor overstappers, naar binnen- en buitenlandse vluchten. Maar zowel qua ESTA als qua bagage geldt nog steeds in de VS dat ze geen ‘overstap van internationaal naar internationaal’ in de systemen en regels kennen, je gaat altijd technisch gesproken het land in hoe kort ook.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Bedankt voor je antwoord! Dus het is misschien handig om een aankoopbon van de cadeau’s mee te nemen?

Geen ervaring mee maar better safe than sorry in goed Engels, dus doen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik had het voor de zekerheid nagevraagd, ik moet inderdaad door de douane heen.