Oude inenting nog oke?

Ik ben nieuw hier en hopelijk in de goede rubriek.

We gaan 14 juli naar Cuba. Hebben daarvoor o.m. DTP nodig. Op 24 juni 2007 hebben we daarvoor een inenting gehad (toen voor een andere reis), die 10 jaar geldig was, dus die is officieel NET verstreken.

Weet iemand of het nog verantwoord is deze reis (2 1/2 week) naar Cuba op de “net verlopen” DTP te maken?

Of is het echt nodig of zeer verstandig toch een nieuwe te halen?

Ik hoop hier op iemand die er wat zinnigs over kan zeggen. Bij de GGD kan de receptioniste er niets over zeggen en als we een afspraak moeten maken is dat over een paar weken en sowieso erg onhandig met ons werk. En vooral jammer als het niet nodig is.

Dit is geen medisch forum en ik ben geen arts. Wat ik er over zeg, moet je dus niet veel waarde aan hechten. Als je het aan een arts vraagt, zal hij waarschijnlijk vasthouden aan de 10 jaar en dus ben je niet meer beschermd.
Ik denk dat er heus wel wat marge in die termijn zal zitten. Het is net als met de t.h.t. datum op voedsel. Is het de dag daarna gelijk bedorven?
Aan de andere kant, als je nu je inenting weer neemt, ben je weer voor 10 jaar beschermd. Denk je dat je de komende jaren nog vaker een reis gaat maken waarvoor een DTP-vaccinatie nodig is, moet je hem toch een keer nemen en dan kun je hem beter voor de zekerheid nu nemen.

Totaal eens met Sterko!

Vaccinaties zijn sowieso een beetje aan verandering onderhevig heb ik laatst ondervonden.

De Havrix (hep. A) met herhaling blijkt nu 30-40 jaar bescherming te bieden ipv 25
Terwijl de Typhim (buiktyfus) juist van 10 naar slechts 3 jaar is gegaan…