Help Wereldwijzer antwoord te vinden op hoeveel Wereldwijzer-reizigers zich ingeënt hebben

Wil jij Wereldwijzer helpen antwoord te vinden op onderstaande vraag? We zoeken antwoord op de vraag hoeveel van de Wereldwijzer-reizigers zich al ingeënt hebben.

Wil jij ons helpen dit uit te zoeken? Neem dan deel aan de poll! Namens het hele Wereldwijzer Team: bedankt!

Ik zou de pol iets specifieker maken. Veel mensen zijn natuurlijk als kind al ingeënt, of hebben alleen DTP en hep A.

De volgende vaccinaties zijn bij mij nog up to date:

• hep A
  • hep B
  • DTP
  • gele koorts
  • TBC

Ik ben ook tegen buiktyphus en meningitis gevaccineerd, maar die zijn inmiddels verlopen. Ook heb ik de gebruikelijke vaccinaties in m’n kindertijd gehad.

Hoef je niet maar naar een arts of kliniek om je te laten inenten:wereld:

Natuurlijk gaat het om reisvaccinaties :wink:

Ik laat me nooit inenten als ik op vakantie ga naar Thailand,niet nodig !
En als ik één of andere virusje oploop of ik zit met maagklachten (buikloop) dan heb ik nog altijd mijn medicamenten.

@ Anne-Jitske: Kan het zijn dat er een antwoord van mij is weggehaald? Ik dacht zeker te weten dat ik op jouw antwoord dat het om reisvaccinaties gaat, heb gereageerd.

Geachte,
Je vraag/antwoord is niet verwijderd maar staat in post:3 in deze topic!!!

Nee, Georges, het ging om een latere reactie. Maar laat ik het maar uitleggen, dan kunnen we met serieuzere zaken door. In deze post staat: ‘…hoeveel Wereldwijzer-reizigers zich ingeënt hebben’
Daarop reageerde ik, met een wereldwijzer smiley er achter, of je dan niet naar een dokter op kliniek hoefde.
Daarmee bedoelde ik, maar dat vatte Anne-Jitske niet zo op, dat je jezelf niet inent, maar je laat inenten.
En ik dacht zeker te weten dat ik mijn tweede reactie gisteravond laat nog had gepost. Vandaar mijn vraag.
Fijne dag nog verder. Enne, ik zal onze vaccinatieboekjes even opzoeken om na te gaan waar wij de laatste jaren tegen zijn ingeënt.
Door de dokter en zijn assistente:topic:

Zou heel knap zijn als je jezelf (durft) in te enten :wink: Ik heb trouwens geen reactie verwijderd. Misschien iets misgegaan met posten?

Bij mij nog geldige vaccinaties zijn:

Gele koorts
Hep A
DTP

Ik probeer het altijd wel, maar vaak beslis ik pas op het laatste moment mijn vakantiebestemming en vakantiedatum. Dan ben je voor de meeste inentingen al te laat. Maar om nou van te voren op de gok inentingen te gaan kiezen is ook weer zowat. Ze zijn best aan de prijs.

Hoezo ‘op de gok’? DTP en hepatitis A en B worden aanbevolen voor de meeste niet-westerse bestemmingen (en zelfs voor een aantal Europese landen). Ze zijn respectievelijk 10 jaar, 25 jaar je levenslang geldig. Deze komen altijd wel van pas!

Daarnaast dekken de meeste (aanvullende) verzekeringen (een deel van) de vaccinaties.

Ik ga beslist niet elke reis langs een arts. Gewoon een kwestie van zaakjes op orde hebben :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in Jenny. Er zijn inderdaad inentingen die zeer lang geldig zijn en die je dus als voorbereiding op elke reis kunt nemen. Maar neem bv malaria. Die pillen vind ik op zich al geen pretje om te nemen, maar als je naar een malarialand reist moet je wel vroeg beginnen om enige resistentie opgebouwd te hebben voordat je aan je reis begint. Zelfs hepatitis kost je een maand of ?6? om goed af te ronden. Voor de doorgewinterde wereldreiziger komt dat niet als verrassing, maar ik kan me voorstellen dat vele reizigers die voor het eerst naar een exotische bestemming gaan (al kan zelfs je buurman TBC hebben meegenomen van een reisje naar…Utrecht) zich veel te laat realiseren dat ze voor inentingen op pilkuren te laat zijn. Ook mensen zoals ik die toch redelijk bereisd zijn, maar niet de mogelijkheid hebben om hun vakantie goed te plannen lopen tegen hetzelfde probleem aan.

Ik hoop zelf naar Baikal te gaan, maar als het niet mag van de baas of ik krijg weinig vakantiedagen toebedeeld dan kan het zomaar een weekje richting een tropische bestemming gaan. Hoe het ook zij, ik kan me niet volledig voorbereiden en ben dus een gevaar voor mezelf en voor een gedeelte van de mensheid…en toch doe ik het (is dit hoe een roker zich voelt? Bah!)

Het afronden van de vaccinatiecyclus voor hepatitis A en B duurt inderdaad lang, maar het eerste vaccin geeft ook al een bescherming voor enige maanden (afhankelijk van de dosis zelfs een jaar). Voor een enkele reis heb je beslist niet alle 3 de vaccinaties nodig!

En wanneer je er voor kiest om gammaglobuline in te laten spuiten tegen hep B, dan werkt dat direct en kan dat zelfs op Schiphol.

Malariapillen hoeven ook geen eeuwen voor vertrek om werkzaam te zijn. Met Lariam begin je een week voor aankomst in malariagebied, terwijl je met Malarone maar een dag voor aankomst hoeft te beginnen. (Omdat sommige mensen echter laat hebben van bijwerkingen van Lariam, wordt wel aangeraden dit middel vóór de reis al te testen.)

Ik vraag me trouwens af hoeveel verschil er zit in de benodigde vaccinaties voor de tropen en regio Baikal. Los van evt. malariapillen denk ik eigenlijk dat er geen verschil is - maar dat kan je beter aan een arts vragen dan aan mij :wink:

Wat ik van de dokter begreep heb je na 1 injectie wel enige bescherming, maar een stuk minder dan dat je de gehele kuur vervolledigd. Maar zelfs nadat je het hebt voltooid heb je geen garantie dat je geen hepatitis oploopt.

De bijwerkingen zijn inderdaad een nadeel van de verschillende malariapillen. Ik heb er ook last van. Vandaar dat ik liever een lichtere dosis neem over een langere periode. De zwaardere pillen maken dat ik van de vakantie weinig bewust meemaak. Zo zijn er nog meer van die inentingen of pillen waar je beter vroeg mee kan beginnen om te ervaren of je er negatieve bijwerkingen van krijgt.

Maar om terug te komen op het hoofdpunt van het topic: Ik hoop nog steeds naar Baikal te kunnen gaan binnen de komende 2 weken, maar met dat voorbeeld wilde ik vooral aangeven dat niet iedereen de luxe heeft om ver vooruit te plannen. Tegenwoordig zijn er steeds minder mensen met 9 tot 5 banen en wil de baas jou niet ruim van te voren een periode vrijgeven.

Tijdig inenten en de werkzaamheid van de inentingen komt daarmee in gevaar. Ik weet het niet zeker, maar gevoelsmatig denk ik dat te laat inenten misschien nog erger is dan helemaal niet inenten/pillen slikken.