Volgend jaar februari ga ik met mijn ouders 6 dagen naar Marrakech. Mijn moeder is, omdat ze dit jaar naar Indonesië is geweest al goed ingeënt maar mijn vader en ik nog niet. Op internet zag ik dat vaccinatie niet verplicht is maar voor hepatitis A en DTP wel aan te raden. Is het gebruikelijk dat ook voor een korte stedentrip naar Marokko mensen zich laten inenten?
Misschien heb je ondertussen al info verkregen via een arts, maar goed.
DTP is hier in West-Europa ook aan te raden, die moet je om de 10 jaar herhalen. Daar zou ik dus niet over twijfelen, die kost ook maar 6 euro ofzo, bij mijn (Belgische) ziekenkas is die zelfs volledig terugbetaald.
Hep A, tja. 't Is een virus dat via besmet eten en drinken wordt doorgegeven. Op 6 dagen is de kans zeer klein dat je het oploopt, maar je kàn dus altijd pech hebben (tenzij je al je eten zelf wast en klaarmaakt). Nu, als je de 2 vaccinaties laat zetten ben je wel levenslang beschermd: als het de bedoeling is om later nog verre reizen te maken, kan je het evengoed nu al doen. Anders is het misschien een beetje overkill, maar zoals bij alle vaccinaties moet je altijd zelf de afweging maken tussen de risico’s en de voordelen.
We hebben uiteindelijk vaccinaties genomen. Mijn moeder wil in de toekomst nog verre reizen maken dus die heeft een levenslange bescherming. Ik wil eigenlijk alleen naar westerse landen zoals Canada, de VS, Australië, Nieuw-Zeeland etc. Dan heb je niet per se een inenting nodig.