Ik ga zelf ook deze zomer naar de dominicaanse republiek.
Aan vacinatie’s wordt aangeraden om DTP en hepatitis A te halen. Je kan dit doen bij de GG&GD in je eigen woonplaats.
Voor malaria bestaat geen vacinatie, hiervoor kan je tabletten slikken maar dat zou niet nodig zijn is ons verteld bij de travil clinic in rotterdam. We hoeven alleen maar muggenspul met minimaal 30% deet moeten gebruiken, overdag en 's avonds. En 's avonds ook lange kleding. Overdag DEET is tegen de dengue mug en 's avond tegen evt. malaria muggen en andere muggen. Maar ook hierover kan de GG&GD je informatie geven.
ik ben vorig jaar geweest, heb alleen hepatitus A gehaald.
DTP = 3 in 1, waarvan je eigenlijk alleen Polio en Tetanus opnieuw hoeft te halen. Aangezien ik toen recent een tetanus prik had gehad en het niet zo heb op inentingen, werd door de GG & GD besloten dat DTP achterwege werd gelaten. Staat ook heel veel info op de reis-site van de GG&GD over voorzorgsmaatregelen e.d.
Malaria is niet nodig als je naar het Oosten gaat (Punta Cana e.d., ik ben zelf naar Juan Dolio geweest in het zuiden).
Mijn hepatitus A inenting was d;r eentje die een jaar geldig was en daarna herhaald moest worden, volgende week ga ik voor de tweede en dan ben ik voor 15 jaar gelijk klaar.
Voor de DR wordt Hepatitus A en DTP aanbevolen.
DTP moet je herhalen als je ouder bent dan 24 jaar.
Het beste advies krijg je bij de travelclinic in Rotterdam, www.travelclinic.nl
De entingen kun je het beste halen bij je huisarts en NIET bij de GGD. De entingen zijn bij je huisarts een stuk voordeliger en meestal schrijft je huisarts een rekening als algemeen consult uit voor het enten, en dit wordt dan gewoon vergoed!
Malaria is niet nodig, alleen als je echt bij de grensstreek met Haiti komt en veel de binnenlanden intrekt daar.
hoi ik ga van de zomer naar de Dominicaanse republiek :biggrin::biggrin:
En ik ga me van de week inenten voor dtp aangezien het 10 jaar geleden is, en voor hepatites a heb er al 1 gehad 2 jaar geleden dus dan ben ik 25 jaar ingeënt.
Ben ik daar vanaf .
Alleen ik heb gelezen dat je een visum nodig hebt?
Waar moet je dit doen?
En moet je je inentingsboekje meenemen op vakantie?
Romee: ik zou voor de zekerheid even vragen of Hepatitus A wel voor 25 jaar geldig is nadat je het 2 jaar geleden hebt laten doen… Het is volgens mij dat je binnen 1 jaar terug moet…
voor de dominicanse is een uitreisvisum nodig van ca. 15 dollar pp (zal inmiddels wel omhoog gegaan zijn). het visum vul je in bij aankomt in de dominicaanse… je krijgt in het vliegtuig al een formuliertje die vul je in…het wordt ook wel oprotbelasting genoemd
denke erom geen drugs meenemen ze dus ook geen wiet ze zijn super streng hierover.
Je koffers altijd vasthouden, als je uit de terminal komt zijn er van die dragers die je de koffer uit de handen halen (net egypte), zeg nee en houdt die koffer vast.
hepatitis a is 15jr geldig indien de herhalingsinjectie binnen 1 jaar is gegeven.
malaria wordt niet aanbevolen echter haiiti waar wel malaria is ligt niet zo ver weg… een vlieg doet 4uur reizen met de bus in notime… wij hebben het wel gedaan.
DTKP indien langer geleden even een herhakingsinjectie
verder is het een geweldig mooi land met heel vriendelike gastvrije mensen. geniet ervan en heel veel plezier gewenst:vak02: