Hallo allemaal,
ik ga op 21-08 richting Tunesië, Port el Kantaoui, en ik vroeg me af of een vaccinatie voor hepatites A echt noodzakelijk is… Hebben mensen ervaring met de hygiene in Tunesië… Graag zou ik van julile wat reacties willen hebben.
Groetjes,
Grobegni
het is niet noodzakelijk, en dat moet dan ook minimaal een maand van tevoren…
wij hebben het vorig jaar voor turkije wel gedaan, maar voor tunesie hoeft het dus niet!
veel plezier, n wie weet komen we elkaar tegen!!!
Het is niet noodzakelijk maar wordt wel aanbevolen. Ik zou het voor de zekerheid gewoon doen. Ben je meteen beschermd voor een volgende keer waar het misschien wel moet.
Belinda
Inenten is niet noodzakelijk als je gewoon in een hotel verblijft. Het wordt wel aanbevolen als je een trektocht maakt door bijv. het zuiden en niet in hotels overnacht. Ook als je tot de risico groepen behoort is het aan te raden. Maar het is inderdaad iets wat ieder voor zich moet uitmaken.
Hoi,
:rolleyes: wij gaan ook de 21ste naar Port el Kantaoui, hebben wel geinformeerd bij de GGD Hepatites A wordt geadviseerd evenals DTP, we hebben het niet gedaan omdat we niet gaan trekken en omdat het voor ons voor 5 personen een godsvermogen koste Hepatites A moet namelijk vooraf eerst geprikt worden of je er antistoffen voor hebt en pas na die uitslag kunnen ze vaccineren. Dus we nemen de hygiene gewoon goed in acht en kijken uit met wat we eten.
Goed handen wassen, geen drinkwater uit de kraan, uitkijken met salades etc, en alleen verpakt ijs kopen, geen ijsblokjes in je drankjes, goed doorbakken vlees eten en na toiletbezoek handen goed wassen. Misschien een tip om van die desinfecterende lotion mee te nemen waarmee je je handen kunt wassen zonder water.
Misschien zien we elkaar wel??? ![]()
Er moet eerst gekeken worden of je anti stoffen hebt??? Heb ik echt nog nooit van gehoord!!! Je belt je huisarts en zegt dat je een hepatitus A prik wilt en klaar! Hebt het zelf 4 jaar geleden gedaan en mijn vriend heeft het pas geleden gedaan zonder van te voren te kijken voor antistoffen.
Dus ik zou het nog maar eens na vragen. En ja het kost een hoop geld maar je bent er wel voor 15 jaar vanaf.
Belinda
Je hebt twee soorten vaccinaties Hepatitis A. Je kan voor een goedkope kiezen, die werkt 4 weken en voor een duurdere die je 1x moet herhalen, die is dan 15 jaar geldig. Overigens krijg je deze kosten gewoon vergoed als je je declaratie opstuurt. Dus ik zou het voor de zekerheid gewoon doen!
Groetjes Luus
Heey Lucie wij hebben geinformeerd bij onze ziektekostenverzekering maar krijgen het niet vergoed je hebt inderdaad 2 soorten entingen, en ook wat de ggd tegen ons zei klopt bepaalde jaartallen is er in nederland schijnbaar tegen hepatitus geent en daarvoor kan middels een klein prikje gekeken worden of je al antistoffen hebt en naar aanleiding daarvan wordt weer gekozen welke enting die je dan krijgt, we zijn er geweest voor een informatief gesprek dus we gaan er vanuit dat het waar is wat ze zeggen toch. Verder waren ze ook zo eerlijk om ons te vertellen dat de kans klein is dat je wat oploopt als je alleen maar een weekje pakketreis boekt.
Hehe,
ik had ook nog geinformeerd, maar een hepatites A vaccinatie kost inderdaad bakken vol geld en moet je minimaal 4 weken van te voren halen, volgens de GGD in Utrecht kan je er namelijk ook nog behoorlijk misselijk van worden als je de vaccinatie hebt laten zetten. Mn vriend en ik hebben beide geen vaccinatie genomen, maar nemen wel liters desinfecterende (hand)gel mee…
Nog een paar nachtjes slapen voor mij en dan ga ik (ook) lekker weg.
Groeten. Grobegni
Het klopt dat er begin van het seizoen niet echt een noodzaak was om te vaccineren als je naar een hotel ging. Maar de situatie is toch wel veranderd volgens onze GGD arts en het is nu zeer zeker wel aan te raden een enting te halen voor Hepatitis A en DTP. DTP kost 30.10 en Hep A 46.90. Wij hebben hem net dinsdag gehaald precies 2 weken voor vertrek en dat was nog op tijd. 3 tot 4 weken voor vertrek is echter beter volgens de arts. Ziek zijn we niet geworden wel spierpijn van de DTP prik. Maar dat is altijd nog beter dan ziek zijn op vakantie.
De schoonmaakdoekjes nemen we evengoed wel mee hoor ![]()
Groetjes Suzanne