Oud en Nieuw, Carnaval Negros y Blancos & Carnaval Barranquilla

Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereidingen van mijn reis naar Colombia.
Ik vertrek waarschijnlijk rond 29 december en blijf tot ongeveer 11 februari.

Mijn reis wil ik graag van noord naar zuid maken. Volgens mij doen veel mensen dat (die een grote ronde zuid-amerika doen), ik ga namelijk solo reizen en het leuk vind mensen te ontmoeten en evt stukjes samen te reizen.
Maar, toen kwam ik erachter dat er allerlei festivals zijn in januari/februari. Waaronder Negros y Blancos in Pasto en Barranquilla in het noorden.
Nu ben ik dol op festivals/gezelligheid/dansen dus ik heb m’n vakantie aan de voorkant verlengt voor Negros y Blancos en aan de achterkant voor Barranquilla.

Ik wil deze steden/omgevingen bezoeken:
Bogota (aankomst & vertrek, misschien spaanse/salsa les?)
Pasto (festival)
Cali (misschien ivm salsa lessen, maar lees ook dat het niet echt de moeite waard is… klopt dat?)
Medellin (paragliden, Guatape, misschien om een weekje iets beter spaans te leren en het nachtleven)
Cocora Valley
Cartagena (zijn 2 dagen genoeg?)
Tayrona National Park
Santa Marta of Taganga (Lost City Trek, PADI halen & Carnaval)

Nu heb ik uiteraard nog een aantal vragen :slight_smile:
[ul]
[li]Waar kan ik het beste Oud en Nieuw vieren? Het makkelijkste zou zijn omdat in Bogota te doen, maar wie weet mis ik dan juist een heel vet feest ergens anders. En ligt het leven plat gedurende O&N?[/li][li]Is het Carnaval Negros y Blancos het waard om helemaal naar het zuiden te gaan? komt het b.v. in de buurt van het waterfestival (Thingyan) in Myanmar? (iedereen is blij, het is gezellig en het hoogtepunt van de reis?)[/li][li]In Myanmar ligt het hele leven plat gedurende Thingyan. Hoe zit dat met de festivals hier? Kan ik b.v. op 2 of 5 januari aankomen in Pasto?[/li][li]Wat is jullie ervaring? Reizen de meeste mensen van Noord naar Zuid of van Zuid naar Noord? Vietnam was o.a. een super reis omdat we met een hele groep ongeveer dezelfde route hebben gedaan, en elkaar steeds weer tegen kwamen. Vandaar mijn drang om van Noord naar Zuid te gaan… Wat zouden jullie doen?[/li]Ik zou namelijk ook Pasto kunnen laten schieten en gewoon in het noorden beginnen en afdalen…
[li]Het lijkt mij geen probleem, maar ik vraag het toch maar… kan ik na zonsondergang aankomen in Bogota of moet ik er echt rekening mee houden dat ik voor zonsondergang ‘binnen’ ben?[/li][li]Wat zijn goede stranden/eilanden om eventueel de laatste week door te brengen? Ik ben dol op de eilanden in Azie waar geen ATM’s zijn, je alleen ‘s avonds stroom hebt, geen brommers/autos’ zijn maar wél feestjes en gezelligheid (b.v. Koh Lipe, Koh Rong, Perhentians etc).[/li][li]Is Barranquilla de moeite waard om voor te blijven? Op internet zie ik alleen maar optochten, maar zijn er ook (straat/spontane)feestjes? [/li][li]Waar moet ik zijn voor de beste Barranquilla ervaring?[/li][li]Is er iemand die Negros y Blancos en Barranquilla heeft mee gemaakt? Als je moet kiezen, wat heeft dan de meeste indruk gemaakt?[/li][li] Zijn rond de 40 dagen genoeg dagen voor wat ik ongeveer wil zien/doen? Ik zat ooit ook nog te denken om naar de Galapagos eilanden te gaan, maar ivm dure vluchten en gevaarlijke busreizen en tijd heb ik daar toch maar vanaf gezien… Heeft iemand ervaring met de bussen?[/li][li]Heeft iemand nog aanvullingen op mijn (toch wat relaxte) “reisschema”? :D[/li][/ul]

Een enorm verhaal, maar ik hoop jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!

Klinkt gaaf! ook ik ben erg benieuwd… Ben er van 5 januari tot 3 februari.
Ik vraag me ook af of iemand een leuk hostel weet in Bogota?

Ik ga met een stel vrienden oud & nieuw vieren in de buurt van Santa Marta.
Daar is het klimaat ook lekkerder dan in Bogota en is veel te doen denk ik.

Hoi,
In de buurt van Santa Marta is een klein dorpje Minca. Als je van natuur houdt is dat een erg goede plek. Zeker als je naar casaelemento gaat dit is 2 uur lopen vanaf Minca of een half uur achterop een motortaxi. www.casaelemento.com
Ik heb daar 10 nachten in de jungle geslapen in een hangmat en sochtends hoorde ik papagaaien en zag 1 keer een aap in 1 vd bomen boven mij. Ze hebben geen plattegronden van de omgeving dus die tekenen ze dan op een stuk papier.
In Barranquilla kun je het beste met carnaval alleen wat cash meenemen. Zeker een kwart vd mensen die ik ontmoet heb in Colombia afgelopen jaar is zijn of haar telefoon, geld of iets anders “kwijtgeraakt” tijdens carnaval in Barranqiulla.
Het Tayrona park is ook erg mooi. Er zijn 2 ingangen met allebei hun eigen toegangsprijs. Je kunt hier ook overnachten in de buurt van het strand.
Je doet er verstandig aan om wat of in ieder geval een aantal woorden spaans te leren. Colombianen kunnen over het algemeen geen engels. Ik heb in de bus veel spaans geleerd met duolingo op mijn telefoon, die ik ook weer “kwijtgeraakt” ben. In deze tijd van het jaar is het bloedheet, tussen 12 en 14 uur is het eigenlijk te heet om in de zon te lopen, een ademend synthetisch t-shirt zonder mouwen helpt enorm en veel water.
In Cartagena vond ik vooral bocagrande leuk, daar zijn vooral colombianen op het strand te vinden en eten en drinken komt om de 2 minuten langs. De oude stad is ook wel leuk maar daar zijn wel erg veel toeristen en is echt alles verkrijgbaar op bijna elke straathoek. De stad is goed te verkennen met een fiets die je op veel plekken kan huren.
Misschien ga ik mezelf in februari ook weer even opwarmen in de seirra nevada. Wat betreft eten kun je goed warm eten in de restaurantjes voor de locals tussen 13 en 15 uur. Let er alleen op dat je water uit een fles drinkt ipv uit de kraan. Ik hou enorm van colombia en de colombianen.

• Updated - - -

Hoi,
In de buurt van Santa Marta is een klein dorpje Minca. Als je van natuur houdt is dat een erg goede plek. Zeker als je naar casaelemento gaat dit is 2 uur lopen vanaf Minca of een half uur achterop een motortaxi. www.casaelemento.com
Ik heb daar 10 nachten in de jungle geslapen in een hangmat en sochtends hoorde ik papagaaien en zag 1 keer een aap in 1 vd bomen boven mij. Ze hebben geen plattegronden van de omgeving dus die tekenen ze dan op een stuk papier.
In Barranquilla kun je het beste met carnaval alleen wat cash meenemen. Zeker een kwart vd mensen die ik ontmoet heb in Colombia afgelopen jaar is zijn of haar telefoon, geld of iets anders “kwijtgeraakt” tijdens carnaval in Barranqiulla.
Het Tayrona park is ook erg mooi. Er zijn 2 ingangen met allebei hun eigen toegangsprijs. Je kunt hier ook overnachten in de buurt van het strand.
Je doet er verstandig aan om wat of in ieder geval een aantal woorden spaans te leren. Colombianen kunnen over het algemeen geen engels. Ik heb in de bus veel spaans geleerd met duolingo op mijn telefoon, die ik ook weer “kwijtgeraakt” ben. In deze tijd van het jaar is het bloedheet, tussen 12 en 14 uur is het eigenlijk te heet om in de zon te lopen, een ademend synthetisch t-shirt zonder mouwen helpt enorm en veel water.
In Cartagena vond ik vooral bocagrande leuk, daar zijn vooral colombianen op het strand te vinden en eten en drinken komt om de 2 minuten langs. De oude stad is ook wel leuk maar daar zijn wel erg veel toeristen en is echt alles verkrijgbaar op bijna elke straathoek. De stad is goed te verkennen met een fiets die je op veel plekken kan huren.
Misschien ga ik mezelf in februari ook weer even opwarmen in de seirra nevada. Wat betreft eten kun je goed warm eten in de restaurantjes voor de locals tussen 13 en 15 uur. Let er alleen op dat je water uit een fles drinkt ipv uit de kraan. Ik hou enorm van colombia en de colombianen.

Drankje voor de info, we vertrekken morgen en hebben er enorm veel zin in :slight_smile: