Orientatiefase reis door Afrika

Hoi allemaal,

Heel graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een reis door Afrika in juni/juli 2013. Een vriend van ons, wees op dit forum. Misschien dat jullie ons zouden kunnen helpen bij onze keuzes, aangezien we nu al vastlopen.

Wij denken v.w.b. onze reis aan de landen Namibie, Botswana, Mozambique (eventueel) en Zuid-Afrika. Een andere optie zou zijn een combinatie van Tanzania en Oeganda. Wij hebben een kleine 4 weken en willen graag zoveel mogelijk op eigen houtje ontdekken. Wij zijn avonturiers, maar willen wel enigszins op safe spelen. We zijn geen mensen voor grote groepsreizen. We houden van lekker weer maar zijn geen enorme zonaanbidders. We zijn zeer geinteresseerd in het wildlife van Afrika, maar ook in de mensen en de landschappen.

Gezien de reistijd, het seizoen, de veiligheid, het wildlife, de kosten, de mogelijkheden om zelfstandig te reizen e.d., wat zouden jullie ons aanraden?

Wij horen het heel graag. Alvast bedankt!

Hallo,

allereerst ben je wel op het juiste forum terechtgekomen, veel kennis is hier te vinden.
Ten tweede geef ik de tip om, vanwege de relatief korte periode, een keuze te maken tussen de verschillende landen. Het zijn nogal grote landen, zeker in vergelijking met Nederland, en de wegen zijn vaak niet al te best, dus 140/150 km per uur zal je er niet kunnen rijden. Je doet er dus veel langer over om van punt A naar punt B te komen in vergelijking met Europa. Daarnaast begrijp ik dat jullie alles zelf willen regelen, maar dan mogen jullie wel opschieten aangezien we al redelijk richting half april gaan en als je juni/juli die kant op wil en je idd alles zelf wil regelen dan is daar toch wel beetje haast bij geboden.

Ik ben zelf in Botswana geweest en eigenlijk heeft dat land alles. Daarnaast is het ook een veilig land (mbt de inwoners) en heb je ontzettend veel wildlife. Wat hebben jullie qua budget in gedachte? Ik heb zelf veel via Grandioos Afrika (Hannes) geregeld, prima bureau voor dit soort zaken!

Heel veel succes!

Hoi Ramon,

Super bedankt voor jouw reactie!! Ons budget ligt zo ergens tussen de 2000 en 3000 euro. Ik ga zeker ook eens kijken bij Grandioos Afrika. Regelen zij alles voor je? Of zou je bijv. zelf de reis kunnen boeken en dat zij je helpen bij bijv. accommodaties en autoverhuur? Ik denk dat we je tip t.a.v. niet te veel landen willen zien in een relatief kort tijdsbestek, zeker ter harte gaan nemen.

Groetjes Roos

Hallo Roos,

Juni/Juli? Dan moet je heel snel gaan wezen… Er is dit jaar meer belangstelling dan ooit en de beschikbaarheid van ‘Fully equipped’ 4x4’s (must voor Botswana) loopt heel hard terug.

Kijk eens hier voor wat voorpret!

Suc6!

Hoi Roos,

2000 / 3000 euro is mogelijk maar wel aan de krappe kant. Grandioos Afrika kan alles voor je regelen, maar ook een aantal zaken (bijv alleen accomodatie en fouchers). Ik heb zelf destijds de vlucht en de auto zelf gedaan en de accomodatie en fouchers door hen. Als je ook dat zelf wilt doen moet je best veel regelen en uitzoeken. Met name vanwege de weinige tijd die jullie nog maar hebben (met alle respect) zou ik de accomodatie door hen laten regelen. Wat auto betreft, als je echt Botswana in wil zou ik zeker 4x4 nemen. Verders is een satelliettelefoon ook geen overbodige luxe. Succes en ook veel plezier met alle voorbereidingen!

Hi Roos,

Eerlijk gezegd wordt de tijd volgens mij voor jullie wel heel krap als je vasthoudt aan juni-juli van dit jaar. Vooral een 4x4 nog ergens huren zal nogal moeilijk worden, laat staan campingplaatsen vinden in bijvoorbeeld Botswana. Mocht je vakantieperiode flexibel zijn, dan is wellicht september of oktober een optie!? Dan ga je hier in Afrika ook richting de lente wat de temperaturen om te kamperen (vaak met daktent bovenop je 4x4) weer een stuk aangenamer maakt. Juni-juli is hier een prachtige periode, maar wel Afrikaanse winter en dan worden de nachten best wel koud. Overdag heerlijk zonnig / droog / aangenaam, dat dan weer wel.
Veel voorpret in elk geval en hou het forum hier op de hoogte van je plannen.

Kijk ook alvast eens naar vliegtickets. Kan qua prijs veel verschil maken als je wat verder vooruit kunt plannen. Op lijnvluchten naar bijv. Johannesburg geldt over het algemeen de regel dat hoe langer je van tevoren kunt boeken, des te beter de prijs is. Maar je kunt voor juni-juli geluk hebben…

Groetjes,
Natascha Snelder | **ZaZoe Xperience **| www.zazoetravel.com

Hey allemaal!! Bedankt voor jullie reacties! Ik krijg soms geen berichtje als iemand gereageerd heeft. Ben dus erg laat met reageren. Ondertussen is het ons gelukt om geschikte tickets te vinden. Voor 550,- vliegen we retour op Johannesburg. De eerste nacht slapen we dan in een lodge in de buurt. Ook met een 4wd is het gelukt. We hebben er voor gekozen om wel GPS er bij te nemen. We twijfelen nog over een satelliet telefoon. Als ik het zo lees, zouden de meeste van jullie het ons wel aanraden? Ik zou het super vinden als jullie hier nog even op willen reageren. Alvast enorm bedankt!

Als je in je eentje de kalahari ingaat dan zou ik zeker een sateliettelefoon meenemen. Hetzelfde als je in andere parken van plan bent de uithoekjes op te zoeken waar nooit iemand komt. Als je dit niet doet dan is ie wat mij betreft nergens voor nodig.

Top! Wat goed dat het allemaal gelukt is. Nu kunnen de voorbereidingen serieus beginnen. Lees je goed in, met name ook over recente omstandigheden van wegen in (nationale) parken etc., plan je route goed, laat hem eventueel checken op dit forum of elders, en boek waar nodig je kampeerplaats tijdig :wink:

Wens ik jullie een hele gave vakantie toe. Geniet vooral van al het moois dat Afrika te bieden heeft!

Top! Wat goed dat het allemaal gelukt is. Nu kunnen de voorbereidingen serieus beginnen. Lees je goed in, met name ook over recente omstandigheden van wegen in (nationale) parken etc., plan je route goed, laat hem eventueel checken op dit forum of elders, en boek waar nodig je kampeerplaats tijdig :wink:

Wens ik jullie een hele gave vakantie toe. Geniet vooral van al het moois dat Afrika te bieden heeft!

Hallo Roos,

Een SatPhone is niet strikt noodzakelijk. Je komt elke dag wel andere reizigers of locals tegen. Veel ‘Up to date’ info kun je vinden op mijn forum. B.v. in de Botswana sectie… :nod:

Gr. Hans

Beste Roos,

ook wij zijn nog op zoek naar een ticket voor deze periode. Mag ik vragen waar je deze geboekt hebt en voor wanneer precies??
Bedankt alvast,

groetjes Milou

Hoi!

Ik zal je forum in de gaten houden Hans! Leuk! En bedankt voor je enthousiasme ZaZoe! Heel erg tof! Ik denk dat we niet gaan kiezen voor een satelliet telefoon. Martijn, ook bedankt voor jouw reactie daarover. Mijn vriend wil het risico nemen, dus ik pas me maar aan :D! Goed om te horen dat je voldoende andere mensen tegenkomt en dat in ieder geval Botswana relatief veilig is. Is Namibië anders qua veiligheid?

Milou, wij hebben gezocht op Skyscanner.nl. We hebben gewoon alle opties ingetikt (bijv. retour Johannesburg, retour Kaapstad, verschillende reisdata, verschillende vluchthavens enz.) en hebben onze keuze gebaseerd op de goedkoopste optie. We kwamen tot de conclusie dat via Schiphol goedkoper was dan via bijv. Brussel en Johannesburg is veruit het goedkoopst om op te vliegen. Wij vliegen met Eithad, een prima vliegmaatschappij. We vliegen op 10 juni heen en op 6 juli terug. Ik heb dat zojuist nog eens even ingevoerd, en zie dat ik ook nu nog de tickets voor exact dezelfde prijs zou kunnen boeken, ook bij Etihad. Ik hoop dat je daar iets mee kunt! Een binnenlandse vlucht heb je al gauw voor 100 tot 150 euro. Succes!!

Beste Hans,

Zou jij mij kunnen helpen met het boeken van een campsite bij The Khumaga Campsite voor 1 en 2 juli? Ik zag dat Come-Along Safari adverteert met de mogelijkheid dat voor je te reserveren. Ik hoop dat je ons hiermee kan en wil helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes Roos