Hallo iedereen!
We plannen begin volgend jaar (maart-april 2011) een reis naar het zuiden van Afrika, gedurende drie weken. Zambia, Botswana, Namibië genieten onze voorkeur, maar we zijn er nog niet goed uit welk land precies onze voorkeur geniet. Blijkbaar kan je het goedkoopst vliegen naar Botswana…
Maar we houden het graag low budget. We willen dan ook graag logeren op camping sites, liever dan die dure lodges. Heeft iemand positieve ervaring met camping sites in één van deze landen? Hoe zit het met de prijzen, vallen die nog mee? In www.vicfallsaccommodation.com, maar dat is Zimbabwe, kan je logeren in een chaletje voor 27 euro per nacht. Of richten we onze pijlen dan beter op Zimbabwe…?
Enfin, alle info is welkom!
Groetjes, Bernard en Hilde
Botswana is niet gericht op budgettoerisme en hebben de politiek van liever minder toeristen die veel betalen dan veel toeristen die weinig betalen. Namibia of Zambia lijkt me een betere keus voor je.
hai mischien is het iets om een plaatselijk reisburo in de arm te nemen. Wij zijn twee jaar geleden naar afrika gegaan en hebben een compleet reisplan laten opstellen voor de duur van drie en een halve week. Je geeft via email aan wat je ongeveer verwacht en wilt zien in je vakantie en wij kregen binnen een uur een reply van het buro. Wij zijn met deze jongeman in zee gegaan en ik kan zeggen zeer betrouwbaar. Wij hebben de vakantie van ons leven gehad en gaan zeker terug. Ik zou zeggen zoek eens op interner naar www.drivebotswana.za Ik denk dat dit de juiste site is. veel succes.
Sorry het juiste adres is drivebotswana.com
Hoi,
Voor Namibië en Botswana is www.explore-namibia.com en www.explore-botswana.com een goed adres voor meer info en boekingen. Goed reisadvies, betaalbaar en betrouwbare reserveringen.
Zelf zijn we 3 weken met 4x4 en rooftent door Namibië en Botswana gereden. Chobe NP, Moremi NP (Khwai en Third Bridge) en ook Kalahari (Motswiri, vlakbij Ghanzi) zijn echte aanraders, in elk geval in Augustus/September.
In Botswana is het zeker nodig om vooraf te reserveren (zowel lodges als campsites). Sommige campings hebben slechts 8 a 10 kampeerplaatsen beschikbaar. Op campsites gebeurt het wel dat er dubbele boekingen zijn, maar meestal zijn de plaatsen zo groot dat er in dat geval makkelijk een tent/camper bij kan.
Maart/april is misschien niet de beste tijd om te gaan omdat er dan nog veel regen kan vallen. Wegen/tracks in de national parcs in Botswana zijn dan zeer moeilijk of niet begaanbaar. Ook een bezoek aan de Victoria falls zou tegen kunnen vallen: door het vele water en de opspattende nevel kunnen de watervallen moeilijk te zien zijn. Ook kan het moeilijker zijn om grote kuddes dieren te zien, omdat er overal water aanwezig is en de dieren verspreid zijn. Mocht je de reis een paar maanden kunnen uitstellen tot juli/augustus, zou ik dat zeker aanraden.
Groeten,
Maritza
Vergeet niet tevens een kijkje te nemen bij mij
www.come-along.nl
Gr. Hans
Ik begrijp nooit dat dit voor waar wordt aangenomen. Hoezo is Botswana niet geschikt voor budgettoerisme? Ja je hebt een dure 4x4 nodig. Maar de campsites en entree NP’s zijn helemaal niet buitensporig duur (behalve Khwai, Savuti & Linyanti misschien)!
Gr. Hans
Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik ben net terug uit Botswana en heb ook gekampeerd, was goed te doen hoor! We waren gemiddeld denk ik rond de 20 euro kwijt voor een camping, maar soms ook minder. En de campings waren super!
Wat ik een hele fijne camping vond was Seyati safari camp in Kasane (http://www.senyatisafari.com/). Deze camping heeft een eigen waterhole waar 's avonds veel dieren naartoe komen. Ook heeft elke kampeerplaats een eigen huisje met douche, wc en een terras. Het was geloof ik 100 pula per persoon per nacht.
Wij zijn ook nog naar Namibië gegaan en ik kan niet echt zeggen dat de campings daar zo veel goedkoper waren. Eigenlijk waren de meeste campings daar zelfs duurder dan de campings waar we in Botswana geweest waren.
Ik heb hele positieve ervaringen met campsites in Botswana en Namibië, vond het heerlijk om elke nacht ons eigen plekje konden uitkiezen op campings waar bijna niemand was. Ik zou het dus zeker aanraden!
Valt €20 voor een kampeerplekje tegenwoordig onder ´budget´??
Tja ik kom nog uit de tijd dat je overal in Afrika voor $ 0,50 een camping had en in Botswana was het tig x duurder, ook de entrees van de parken waren schreeuwend duur ivm de andere landen.
Maar de prijzen zijn intussen in de andere afrikaanse landen ook aardig bijgesteld dus zullen jullie wel gelijk hebben dat t in Botswana niet duurder is. Maar of je ze nou allemaal onder ´budgetreizen´kunt plaatsen vind ik wat anders.
Vergis je niet, ondanks de economische situatie in Zimbabwe is het voor ‘ons’ schreeuwend duur. Je wilt namelijk al snel vervoer, stromend water, eten en wat te drinken. Dat zijn geen gekke eisen, maar voor Zimbabwe moeten ze daar hemel en aarde voor bewegen.
Botswana is wel wat duurder dan b.v. Namibie en Zuid-Afrika. Maar daar heb je dan wel iets heel bijzonders voor. Ik ga toch echt liever Chobe of Moremi in dan de Efteling. En Etosha in Namibie is trouwens ook niet meer spotgoedkoop.
Maar je zit niet constant in die parken, die doe je een paar dagen en buiten de parken om heb je wel redelijk goedkope campsites. En anders kampeer je gewoon in het wild.
Maar het belangrijkste is voor Botswana wel je vervoersmiddel. Als je met een gewone auto gaat, kom je niet ver, en blijf je op de verharde wegen. En dat zijn er niet veel, wel lang, maar niet veel.
Neem je een 4x4 met kampeeruitrusting dan ligt het hele land voor je open, en kan je bijna gaan en staan waar je wilt, en is overnachten een bijzaak. Maar een 4x4 huren is geen budget aangelegenheid. Dat maakt het duur. Met z’n vieren een 4x4 huren maakt het al wel goedkoper dan elke nacht in een lodge of dure campsite bivakeren.
Namibie is buiten de bekende attracties om echt goedkoop. Bij de Fish River Canyon, Sesriem bij de Sossuvlei, en in Etosha is het aardig aan de prijs. En als je Namibie een beetje kent is dat ook nog eens weinig tot geen waar voor je geld. Maar je ontkomt er niet aan als je die attracties wilt zien. Buiten deze hot spots om kan je kamperen op de mooiste plekken op aarde voor bijna niks.
Je hebt gelijk, echt budget is het niet. Ik heb het misschien iets te optimistisch verwoord, maar dat komt denk ik vooral omdat het ons heel erg is meegevallen. Ik had me ingesteld op een hele dure reis, maar 20 euro per nacht vind ik niet extreem veel geld. Tja, die 50 cent voor een kampeerplekje is helaas echt voor mijn tijd vrees ik… Maar ik hou nou eenmaal van Afrika, dus dan maar wat langer sparen voor ik weer kan gaan!
Ga eens kamperen in Europa. Wat ben je dan kwijt…? Kamperen is budget. De meeste campsites in Botswana zijn tussen de 8 en 12 euro p.p.p.n. Wil je nog goedkoper? Blijf dan thuis en spaar een jaartje
dat is ook een mogelijkheid maar daar wordt het niet goedkoper mee…Je kunt ook naar een land gaan dat minder duur is.
Vind het nog steeds een flink bedrag en als jij met Europa wilt vergelijken kun je ook met zuid amerika vergelijken:wij verhuren hier compleet ingerichte bungalows vanaf dat bedrag!
Was trouwens onlangs nog in zuidelijk afrika (RSA,Namibia,Botswana,Zimbabwe en Swaziland) en nog steeds waren de andere landen goedkoper dan Botswana (en de mensen vriendelijker maar dat kan persoonlijk zijn). Voordeel van Botswana is wel dat een bushcamp goed te doen is, buiten de parken dan. Ook weer goed voor het budget en hoef je geen jaar langer te wachten.
Los van de discussie over de kosten is Botswana een waanzinnige ervaring en ik raad Botswana meer dan aan! Wij zijn door heel Afrika heengereden en nergens hadden we zo’n mooie kampeerervaring als in Botswana, midden tussen de olifanten en leeuwen. Dat kom je in Kenia of Tanzania echt niet tegen en daar zijn de kosten wel tien keer zo duur als in Botswana!
Als je in Kenia of Tanzania niet tussen de wilde dieren hebt gecampeert dan heb je de verkeerde route door Afrika genomen
Gelukkig zet je er zelf al een :wereld: bij…natuurlijk zijn Kenia en Tanzania erg mooi en wij hebben daar een waanzinnige tijd doorgebracht, maar Botswana is echt minder toeristisch en ruiger en voor ons vele malen avontuurlijker. Serengeti is een prachtig park, maar schreeuwend duur met je eigen auto en je staat toch tussen de Zuid Afrikanen (met generatoren!) te kamperen, waar je in Botswana voor veel minder geld alleen staat op een campsite…
en niet alleen op campsites, in Botswana krijg je ook geheid bezoek van van olifanten en leeuwen als je in de bush kampeert, dat is daar nog wel goed mogelijk (buiten de parken dus). In Kenia en Tanzania wordt het in de bush kamperen steeds moeilijker vw de grotere bevolkingsdichtheid.