orientatie op reisschema

Beste Lezers.
Mijn plannen zijn om ongeveer 12 dagen naar China te gaan en daarna door te vliegen naar Kuala Lumpur.
Gezien ik niet veel tijd heb in China, en het land niet zo makkelijk reizen is, wil ik toch enigszins mijn reis beetje voorbereiden
ik ben benieuwd of het haalbaar is… Ik let wel een beetje op budget

dag 1 - aankomst Beijing
dag 2-3-4 Beijing
dag 5 - sneltrein (5,5 uur) naar Xián
dag 6 - Xián
dag 7 - trein / vliegen naar Chengdu
dag 8-9 Chengdu

dag 10- vliegen / ?? naar Kunming of naar Guillin
dag 11-12 Kunming of Guilling
dag 13 - vliegen naar Kuala Lumpur

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :chin:

Hoi Mariel,

Ik ben 1 1/2 jaar geleden in China geweest en ben op alle plekken geweest die jij aangeeft. China is een mooi bijzonder land. Ik ben geen expert, maar zie onderstaand mijn mening.
Als ik jou reisplanning zie zou ik meer keuzes maken, zodat je op een plek ook echt tijd hebt om wat meer te zien. Vanaf dag 10 geef je dit zelf al aan. Als je maar 2 dagen hebt zou ik naar Guillin gaan. Je zou dan de ene dag de rijstvelden kunnen bekijken en andere dag Yangshuo. Als je 2 dagen in Kunming (stad zelf niet heel bijzonder, relaxed voor tussenstop en vrij Westers) hebt zou je naar stenen woud kunnen gaan en misschien zijn er dagtochten naar Dali.
Verder vind ik Chengdu een hele fijne stad met een mooi park(heb er zelf een week uitgerust), maar ik neem aan dat jij er heen wilt voor de panda’s en Bouddha in Leshan. Zo niet dan hoef je er mijn inziens niet heen.

Ik zou tussen de volgende 3 opties kiezen (met daarin misschien nog weer wat keuzemogelijkheden) als je tenminste iig Beijing en Xi’an wilt zien:

Optie 1 (nu ik het schrijf eigenlijk ook best wel druk, maar de afstanden zijn wel korter)

1 Aankomst
2/3/4 Beijing en op dag 4 nachttrein naar Pingyao(Als je de 1e dag vroeg aankomst zou je als het moet er nog een dag af kunnen halen, hoewel je, je ook makkelijk een week kan vermaken in en rondom Beijjing)
5 Pingyao, als het lukt en je kan het vol houden zou je meteen 's avonds weer een trein of bus naar Xi’an kunen nemen
6 Xi’an
7 Xi’an
8 Vliegen naar Jhiuzhaigou (heel gaaf natuurpark met hele heldere meren. Kan wel zijn dat hierheen vliegen wel aardig wat kost.
9 Jhiuzhaigou
10 Ik zou ervoor kiezen om deze dag met de bus naar Chengdu te gaan en de overige dagen daar te besteden. Bus hoef je niet of nauwelijks van tevoren te boeken, dus heb je nog wat speling en kan je eventueel een dag later naar Chengdu gaan. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om nu nog naar Guillin te vliegen en daar 2 dagen te besteden.

Optie 2
1 Aankomst
2/3/4 Beijing en op dag 4 nachttrein naar Pingyao(Als je de 1e dag vroeg aankomst zou je als het moet er nog een dag af kunnen halen, hoewel je, je ook makkelijk een week kan vermaken in en rondom Beijjing)
5 Pingyao, als het lukt en je kan het vol houden zou je meteen 's avonds weer een trein of bus naar Xi’an kunnen nemen
6 Xi’an
7 Xi’an
8 Meteen naar Guillin, je kunt je daar makkelijk 4 dagen vermaken.

Optie 3:
dag 1 - aankomst Beijing
dag 2-3-4 Beijing
dag 4 - nachttrein naar Xián
dag 5 - Xián
dag 6 - naar Shangri La vliegen (heb gelezen dat daar brand is geweest, dus weet niet of het nog wat is, maar vond ik toen wel leuk en zit echt hoog in de bergen en je ziet wat van de Tibetaanse cultuur)
dag 7 - Shangri La (eventueel eind dag naar Lijiang)
dag 8 - naar Lijiang
dag 9 - Lijiang (eventueel eind dag naar Dali)
dag 10 - naar Dali
dag 11 - Dali
dag 12 - naar Kunming

Succes en vooral veel plezier.

1 like

Als je niet zoveel tijd hebt zou ik Beijing met een dag inkorten en ook Chengdu. In Chengdu is niet echt veel te doen behalve het bezoeken van de Panda’s en Hotpot eten. In de buurt van Chengdu kan je wel naar Leshan, Emei Shan en zoals al gezegd Jiuzhaigou al ligt dat wat verder weg.

Ik zou zelf Kunming skippen en naar Guilin, Longji rijstvelden en naar Yangshuo zodat je ook nog wat van het ‘platteland’ van China ziet en niet alleen maar de grote steden. Of als de Tibetaanse cultuur meer je ding is naar Kuming zoals hierboven al is gezegd en dan naar Dali.

de reis gaat nu andersom. komende van Kuala Lumpur en vanuit Beijing naar Amsterdam naar huis…
Hopen dat het ook kan, vast wel.
bedankt alvast voor alle tips… Beijiing, Xián en Chengdu worden het zo ie zo… en zoals ik lees is Guillin een goede kans hebber

of datong