Ik ben momentel op zoek naar vrijwilligerswerk in Afrika (land nog nader te speciferen, Zuid-Afrika, Zimbabwe, Botswana, Zambia…). Ik ga voor ongeveer 4 maanden vanaf 1 juni 2008. In mijn zoektocht ben ik alleen nog maar organisaties tegengekomen die best veel geld vragen om te mogen helpen. Ik hoef echt niet betaald te krijgen, en wil graag mijn vlucht, transport, accomodatie etc betalen, maar om er nog duizenden euro’s bovenop te doen… Dat neemt voor mij de hele betekenis van ‘vrijwilliger’ weg… Ik wil heus wel een bijdrage leveren, maar wel redelijk.
Weet iemand van enkele ‘lowkey’ organisaties die echt hulp nodig hebben, en die niet zoveel geld vragen?
Ik zou vooral proberen zoeken naar privé-projecten en niet naar vrijwilligersorganisaties. Ik weet nu ook niet direct waar je in die landen terecht kunt, maar tis maar een tip.
Ken er zelf nu eigenlijk geen en hangt er ook van af naar welk land je wilt natuurlijk.
Ik ben bijvoorbeeld naar Oeganda geweest en heb geholpen op een project waar ze een school hebben. Ik ben lerares lager onderwijs, dus mijn hulp was ook specifiek.
Ik weet bijvoorbeeld dat ze nu nog altijd graag stagiaires op hun project hebben.
Dat is de reden dat ik zeg dat het mss beter is om bij een privéproject te kijken. In een weeshuis zijn ze ook meestal blij met vrijwilligers, maar ik zou kijken voor iets dat niet afhankelijk is van een organisatie (of toch geen vrijwilligersorganisatie). Het nadeel kan zijn dat je dan zelf meer moet regelen.
Ik ben zelf ondertussen al 2 keer naar Afrika geweest met een vrijwilligersorganisatie. Siw, heten ze. Ik heb zelf ook heel lang gezocht en ik weet bijna zeker dat zij de goedkoopste zijn, want heel die organisatie wordt zelf ook gerund door vrijwilligers, dus je betaalt alleen onkosten. Zoals bijvoorbeeld 45 euro voor een (goed georganiseerd!) voorbereidingsweekend en dan iets van 140 euro ofzo afhankelijk van welk project je kiest. Dat was het goedkkoopste wat ik kon vinden en de kwaliteit is ook echt goed, ze hebben al heel veel ervaring! Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Check anders de site www.siw.nl voor meer info, (database met korte en lange projecten, en mogelijkheid tot aanmelden voor voorbereidingsweekend op 1 en 2 maart!)
Probeer Ontmoet Afrika eens. Die zijn een stuk minder duur. Ik ben zelf naar Ghana geweest, dan woon en leef je in een traditioneel dorp, echt super! Kijk voor mee info op www.ontmoetafrika.nl.
Check www.SIW.nl, zij kunnen je ook helpen bij lange termijn vrijwilligerswerk. Ik weet niet of je ook echt in een apotheek terecht kunt maar als je enthousiast wordt kan het geen kwaad je aan te melden voor het voorbereidingweekend op 17 en 18 mei. Daar kan je alle opties bespreken!
als je vrijwilligerswerk wil doen met kinderen, dichtbij de lokale bevolking en voor weinig geld: www.crckenya.org
kost en inwoning, in een klein stadje Thika (40 km ten noorden van nairobi) en goede begeleiding.
als er vragen zijn kan je altijd mailen naar annneliekehulzebosch@hotmail.com
Kijk eens op www.differentafricaconnection.nl Wij vragen weinig bemiddelingskosten en je krijgt korting op je vliegticket naar oeganda. Daarnaast bieden we een persoonlijke begeleiding en diverse projecten waar vrijwilligers hun kwaliteiten kunnen inzetten om het project op een juiste wijze te helpen. Mocht je vragen hebben, mail [EMAIL=“info@differentafricaconnection.nl”]info@differentafricaconnection.nl vraag naar Dominique.
Betalen om als vrijwilliger weg te gaan? Daar hebben we bij Be More wel een verklaring voor.
Want waarom zou je betalen als je jezelf belangeloos wilt inzetten voor een ander? Men mag toch blij zijn dat ik überhaupt kom? Dit zijn vragen die veel vrijwilligers stellen, en terecht.
De belangrijkste reden om te betalen is eigenlijk heel simpel: de projecten waar je gaat werken hebben geen of nauwelijks geld. Hoe goed ze je hulp ook kunnen gebruiken, het project zelf heeft absoluut geen geld om je kosten te dekken. Vandaar dat deze kosten door de vrijwilliger zelf moeten worden betaald. Om je toch een handje te helpen, biedt Be More je wel tips om te proberen je programmakosten gedekt te krijgen, bijvoorbeeld door sponsoring van een bedrijf.
Een deel van het bedrag dat je betaalt wordt gebruikt door Be More. Dit is ongeveer € 225,- voor de eerste vier weken, en € 125,- voor elke volgende vier weken. Dit bedrag hebben we niet alleen nodig om jou goed te begeleiden, in Nederland en ter plaatse, maar ook om je te garanderen dat je naar een goed en betrouwbaar project vertrekt, en dat we voor je klaarstaan als er iets misgaat.
Van dit bedrag profiteert niet alleen jouw eigen project; Be More kan dankzij deze inkomsten ook nieuwe projecten zoeken en selecteren, zodat in de toekomst nog meer organisaties kunnen profiteren van de hulp van vrijwilligers…
Be More begrijpt en herkent de neiging van sommige vrijwilligers die zeggen, ‘daar wil ik mijn geld niet aan besteden, dan ga ik wel direct naar een project toe’. Hoe begrijpelijk ook, deze gedachte werkt slechts op de korte termijn. Zonder het werk van Be More – promotie, voorbereiding, begeleiding, controle – kunnen onze projecten niet rekenen op goed geselecteerde en voorbereide vrijwilligers, en houdt het programma op de lange termijn geen stand.
Ik hoop dat dit een beetje verklaart waarom je moet betalen om vrijwilligerswerk te doen! Voor meer informatie over de projecten of over Be More specifiek, kijk op www.be-more.nl
Tik stichting en het land waar je heen wilt in google en je hebt een hele waslijst van nederlandse ngo’s, anders ipv stichting ngo en je krijgt veelal de lokale.