Hoi,
Ik ben Anouk, bijna 17 jaar en zit nu in 6VWO. Na m’n examens zou ik heel erg graag ipv meteen te gaan studeren, een jaar wat anders doen (zoals zo veel zie ik). Eerst hard werken voor het geld en dan een paar maanden naar Afrika en vrijwilligerswerk doen en daarna hopelijk wat van het land zien. Ter informatie, wanneer ik dan zou vertrekken ben ik 18.
Nou ben ik al een hele tijd aan het zoeken naar verschillende organisaties in Afrika, maar dat is nog best lastig. Ik heb wel het een en ander gevond, maar je komt ook heel veel organisaties tegen die vanalles voor je regelen en waar je ontzettend veel geld voor moet betalen. Natuurlijk snap ik dat je voor het verblijf en eten een bijdrage levert, maar ik vind het eigenlijk onzin om zo veel geld aan een ‘tussen’ organisatie te betalen.
Heeft er misschien iemand ervaring met een ontwikkelingsorganisatie in Afrika? Of ken je iemand met een project in Afrika? Ben je er zelf geweest, zonder een organisatie die alles regelt? (Of juist een superervaring mét organisatie zonder dat je onnodig veel betaald?)
Wat goed om te lezen dat je er na je VWO eerst een tijd vrijwilligerswerk te doen. Absoluut aan te raden, je hebt er nu nog de tijd voor en je een half jaar verdiepen in andere culturen maakt je als mens alleen maar beter!
Er bestaan inderdaad heel veel organisaties waarmee je naar Afrika kan. Voordat je een keus hiervoor maakt zou je jezelf eerst eens af moeten vragen wat voor soort werk je zou willen doen, in welk land en hoelang.
Dat je moet betalen voor vrijwilligerswerk lijkt misschien vreemd, je gaat er immers heen om te helpen. Als je het van de andere kant bekijkt hebben de meeste projecten weinig geld om mensen te betalen voor hun hulp. Het kleine beetje geld dat ze hebben wordt in het project gestoken.
Ik ben via mijn opleiding al eens naar Zuid-Afrika geweest en wil volgend jaar weer weg. Ik ben nu in contact gekomen met Be More. Dit is een kleinschalige stichting waarmee je naar Zuid-Afrika of Uganda kan. Ik ben tot nu toe enorm goed ingelicht over de verschillende mogelijkheden. je zou eens moeten kijken op www.be-more.nl Je kan vrijblijvend een info pakket aanvragen, heb ik destijds ook gedaan en ben meteen enthousiast geworden!
Belangrijkste is dat je je goed laat inlichten en goed nadenkt over wat je precies wil voordat je een keus voor een organisatie maakt.
Tijdens de afgelopen maanden juli en augustus, heb ik vrijwilligerswerk verricht in een schooltje in Nazareth, 100 km ten zuiden van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba.
Ik was daar leerkracht Engels in de kleuterschool en de lagere school en het was een fantastische ervaring.
Omdat dit schooltje heel regelmatig nood heeft aan vrijwilligers om vooral Engels te geven, en het niet altijd gemakkelijk is om mensen te vinden, wil ik graag de gegevens over dit schooltje op deze website zetten.
Informatie over het schooltje vind je op de volgende website :
het contactadres is als volgt : stephanddawit@yahoo.co.uk
( contactpersoon heet Stephanie Mills, zij is een Britse vrouw die het schooltje heeft opgericht, schrijf dus in het Engels ).
Als je interesse hebt, kan je best gewoon Stephanie contacteren en de periode voorstellen waarin je eventueel zou kunnen komen. Dan krijg je van haar meer informatie.
Het gaat dus gewoon om een schooltje los van een organisatie. Het enige wat je betaalt is wat je eet en de was enz ( ongeveer 20 euro per week ) en je verblijf in een goedkoop, maar goed pensionnetje ( maximum 80 euro per maand denk ik…).
De mensen bij wie je terecht komt zijn echt fantastisch, leuke collega’s, hele lieve leerlingetjes, een heel gezellig schooltje en een bijzonder land…
kijk op www.sanouna.nl
een dorpsontwikkelingsproject in Mali, vlakbij Djenné.
wij hebben een plaats voor een vrijwilliger voor de maanden november/december, en in 2010 nog veel mogelijkheden, iets voor jou? Je hoeft alleen je reiskosten en je eigen eten zelf te betalen, ongeveer 700- 1000 euro. Wonen gratis. we horen graag van je,
met groet, namens Stichting Sanouna
marieke woudstra
Een zeer goede organisatie is ook: Commissie Samen. (www.commissiesamen.nl) Wordt door vrijwilligers gerund.
Ze hebben contact met projecten waar straatkinderen opgevangen worden. De projecten lopen goed, maar voor o.a. de extra aandacht voor de kinderen willen ze graag vrijwilligers ontvangen.
Ze willen dan ook graag dat je 6 maand blijft, zodat de kinderen echt wat aan je hebben gehad, dat je wederzijds vertrouwen hebt kunnen opbouwen.