Orfi-contract

Om zaken gescheiden te houden van het hebben van een relatie met een egyptenaar en algemen informatie over het orfi-contract dit forum. Hier kan je dus alles kwijt over het orfi-contract en interessante informatie vinden :wink:

[QUOTE]
Het orfi-contract is sinds 2000 weliswaar erkend maar zeer omstreden in Egypte omdat het voorhuwelijkse seks zou aanmoedigen. De door het islamitische recht geoorloofde constructie was oorspronkelijk bedoeld om weduwen in staat te stellen te hertrouwen zonder hun pensioen of erfenis te verliezen. Nu wordt het vooral gebruikt door jonge stellen die zich geen volwaardig huwelijk kunnen veroorloven en als dekmantel voor prostitutie voor mannelijke toeristen uit het Arabische Golfgebied die naar Egypte komen om legaal seks te hebben met dochters uit arme gezinnen die door hun ouders als ‘huwbaar’ worden aangeboden. Een orfi-huwelijk wordt niet geregistreerd en kan door beide partijen worden ontbonden zonder financiele verplichtingen aan elkaar door het originele contract te vernietigen. In de praktijk is het meestal de man die het document bewaart, waardoor de vrouw niet in staat is te scheiden. Terwijl de moslim geoorloofd is met vier vrouwen tegelijk gehuwd te zijn, is het voor een vrouw verboden een andere man te trouwen wanneer zij nog in de echt verbonden is. In Egypte is dat strafbaar tot zeven jaar gevangenis. Buitenlandse vrouwen zijn daar veelal niet van doordrongen wanneer zij een orfi-contract tekenen. Vanwege het groeiende sekstoerisme naar Hurghada heeft de gouverneur van het Rode Zee-gebied hoteliers en makelaars geboden gemengde stelletjes met orfi-contracten te weigeren.

[QUOTE]

ze worden steeds strenger op orfi(lijkt me maar goed ook)
indien ze echt van iemand houden moete ze maar op de Goede manier huwen!
het word vooral gebruikt met toeristen- meeste egyptische vrouwen weigeren deze manier van huwen, alhoewel elk jong stelletje het wel kent, de enige plek waar (meestal )geen vragen gesteld worden als egyptisch stelletje is in de bioscoop;; daar vind je dan ook de meest verliefde koppeltjes, f same weggedoken in de mc.donald, of in het park- ik vind dat een man geen orfi mag opdringen an een vrouw- sekstoerisme in hurghada(jammer) was pakweg 5,6jaar geleden wel anders! nu heeft iedre reizende vrouw al n,stempel, - toeristenpolitie kent ook het probleem vh fenomeen orfi, ik hoop dat de gouverneur de juiste beslissing nam(want het loopt uit de hand) met alle gevolgen vandien.

Een internationale site waarop een en ander terug te vinden is: http://www.egyptsearch.com/forums/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=3
Een hoop nonsens, maar ook wel informatie waar je wat aan hebt. Vooral aan het deel wonen en leven in Egypte. Nederlands: http://cairo.woneninegypte.net/forum/index.php?action=unread

ja jammer dat het zo misbruikt wordt, maar gezien de econmische crisis e.d. ook wel weer te begrijpen…ze proberen het toch en geef ze eens ongelijk. als je weet dat je ergens anders ‘beter’ kan leven, dan ga je daar toch voor (sommigen dan). las ook een artikel over kinderbijslag misbruik door egyptenaren. was nieuw voor mij…was toch meer misbruik door marokkanen en turken, maar nu ook egyptenaren slecht in het nieuws. kinderbijslag wordt er binnenkort wel verminderd gezien de leefstandaard daar…ja die leven als ‘god in frankrijk’ met onze kinderbijslag in euries…

Nou, dat is toch écht niet nieuw, óók niet bij Egyptenaren. Die uitwonenden dubbele kinderbijslag is in de meeste gevallen onterecht. Voor zover ik weet, zijn de meeste (ex)echtgenotes gewoon teruggestuurd ( met kinderen) terwijl ze (vrouw)in Nederland ingeschreven blijven. Ze krijgen dan:

• Vrouw bijstandsuitkering en woonhuis dat weer onderverhuurd wordt
  • Dubbel kinderbijslag voor alle kinderen, plus de Egyptische kinderbijslag!
  • Voor allen een ziektekosten verzekering.

ziektekostenverzekering ook?..jeetje en wij maar betalen, maandpremie, eigen risico en verplicht betalen! lekker dan… misschien moet ik toch maar de politiek in haahh

ja wij betalen daarvoor(maar probeer het es omgekeerd!)

Petry, wie betaald de ziektekostenverzekering?? Want voor zover ik weet moet dat toch echt vanuit de uitkering of loon van persoon zelf betaald worden.

ja dacht ik ook Dalfien :wink:

Geen idee, hoe dat kan. Misschien zolang een van de ouders officieel in Nederland woont???

In principe zijn kinderen gewoon meeverzekerd met de ouders, maar dan moeten ze wel ingeschreven zijn in NL. Dit is een beetje apart als ze in het buitenland verblijven en hier kinderbijslag voor betaald wordt. Lijkt me dus niet te kloppen. Maar we gaan dan wel offtopic aangezien het over het orfi contract gaat hier.

In dit geval zijn de kinderen officieel uitwonend in Egypte, en tegelijkertijd tóch verzekerd voor ziektekosten in Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat er met een groot deel van die verstrekkingen het een en ander niet klopt. Maar dat is inderdaad offtopic.

dan een laatste woord van mij hierover :wink: uitwonende kinderen in Egypte die hier verzekerd zijn, dan moet één van de ouders toch echt zelf die ziektekostenverz. betalen, wordt niet door de overheid betaald…kinderen zijn tot hun 18e gratis (mee)verzekerd (met ouders) voor zover ik weet.

Hallo,

Mijn naam is Ilse en ik heb 20 maanden geleden mijn vriend leren kennen in Egypte. Deze zomer wil ik voor een paar weken op vakantie gaan in Egypte. Omdat ik dan samen met hem een appartement wil huren zouden wij een contract moeten invullen. Dit doordat het verboden is om samen te wonen ongehuwd. Mijn vriend weet de precieze bedoeling niet, maar hij vertelde dat het gelijk stond aan een huwelijk, alleen je bent niet getrouwd volgens de wet of voor god. Volgens hem is dit formulier je eigen bezit en wanneer je het verscheurt is het over. Verder las ik dat het alleen in Egypte geldig is en niet in Nederland.

Kan iemand, die ervaring heeft met dit contract, mij vertellen wat dit contract precies inhoud en wat de nadelen/gevolgen zijn? Is het risicovol om dit contract in te vullen?
Ik wil graag goed geïnformeerd zijn voordat ik iets onderteken. Zeker in een ‘onbekend’ land!

Alvast bedankt!!

Groetjes Ilse

Hoi Ilse,
Het is bijna een jaar later nu… maar heb je toen een orfi-contract getekent?
Ik denk er ook sterk over na om met een orfi-contract te “leven” tot we echt trouwen.
Alvast bedankt voor je reactie

Beste me and Billy

Hopelijk heb je gelezen wat er allemaal staat over een orfi huwelijk.
Denk er niet te makkelijk over en teken niks wat jij niet kan lezen dus laat het in het engels zijn,en hou allebei de papieren in je eigen beheer.
Laat je goed voorlichten en vooral doe het rustig aan je bent nog jong en leer eerst zijn cultuur en geloof kennen voordat je overhaaste beslissingen gaat nemen na een paar weken vakantie ken je elkaar niet goed genoeg.
En vooral kijk uit voor bezness je kan niet vaak genoeg gewaarschuwd zijn

[QUOTE]
Het orfi-contract is sinds 2000 weliswaar erkend maar zeer omstreden in Egypte omdat het voorhuwelijkse seks zou aanmoedigen. De door het islamitische recht geoorloofde constructie was oorspronkelijk bedoeld om weduwen in staat te stellen te hertrouwen zonder hun pensioen of erfenis te verliezen. Nu wordt het vooral gebruikt door jonge stellen die zich geen volwaardig huwelijk kunnen veroorloven en als dekmantel voor prostitutie voor mannelijke toeristen uit het Arabische Golfgebied die naar Egypte komen om legaal seks te hebben met dochters uit arme gezinnen die door hun ouders als ‘huwbaar’ worden aangeboden. Een orfi-huwelijk wordt niet geregistreerd en kan door beide partijen worden ontbonden zonder financiele verplichtingen aan elkaar door het originele contract te vernietigen. In de praktijk is het meestal de man die het document bewaart, waardoor de vrouw niet in staat is te scheiden. Terwijl de moslim geoorloofd is met vier vrouwen tegelijk gehuwd te zijn, is het voor een vrouw verboden een andere man te trouwen wanneer zij nog in de echt verbonden is. In Egypte is dat strafbaar tot zeven jaar gevangenis. Buitenlandse vrouwen zijn daar veelal niet van doordrongen wanneer zij een orfi-contract tekenen. Vanwege het groeiende sekstoerisme naar Hurghada heeft de gouverneur van het Rode Zee-gebied hoteliers en makelaars geboden gemengde stelletjes met orfi-contracten te weigeren.

[QUOTE]