Orang Utangs zien in Maleisie / Borneo

Ondertussen al veel gelezen over waar je wel en niet orang utans wild of semiwild kan zien/tegenkomen. Echter deze informatie was niet recent maar uit 2003. Weet iemand de situatie nu? Waar heb je de meeste kans op orang utangs zien én eventueel ander wild…

Waar en wanneer je beesten ziet hangt meer of van het jaargetijde dan van het jaar. In augustus 2004 heb ik i.i.g. orang utans gezien in het Semonggoh Rehabilitatie Centrum (bij Kuching). Een supergave ervaring! (lees verder op IkReis - Semenggoh Rehabilitation Centre).

Groet, Jenny

orang oetangs kun je ook in sepilok zien, maar dat is net zoals semonggoh een soort van opvangcentrum. bij sepilok worden ze 2 keer per dag nog bijgevoerd (want ze leven wel in echt oerwoud) dus dan komen er nog een heel aantal voor het voer. Om ze echt in het wild te zien moet je ook wel een dosis geluk hebben. Een van de mogelijkheden is bijvoorbeeld bij de Kinabatangang rivier (verschillende mogelijkheden, oa Uncle Tan) en volgens mij ook bij Danum Valley.

Semenggoh en Sepilok zijn twee parken waar je de dieren in levende lijve kunt aantreffen. Je ziet in hun ogen dat ze ons mensen maar vreemde snuiters vinden… Ik heb beide parken bezocht maar ben er gauw weer vertrokken, van de natuur heeft dit zoveel weg als een dierentuin.
Natuurlijk hebben deze parken inkomsten nodig om hun mooie werk te kunnen blijven doen…
Oerang-oetans zijn schuwe dieren die zich snel verstoppen als ze in de verte mensen horen aankomen. Des te dieper je de jungle ingaat, des te meer kans je hebt om er in de verte één van door te zien gaan…of je ziet een arm rond een boomtak geslagen waarachter hij zich verstopt voor jou!
Ze zijn er zeker wel, maar ze te zien krijgen is wat anders.
Langs de Kinabatangan rivier zie je heel veel dieren ('t is ook zeker de plaats die ik aanraad als je echt veel wilde dieren w.o. olifanten wil zien), maar ook hier zijn de oe.oe. snel uit het zicht als ze de bootjes horen aankomen! In Danum Valley heb je nog minder kans om ze te zien, behalve als je een dagtocht diep de jungle in kunt maken, maar dan ook weer niet in een lawaaiierige groep, want weg zijn ze.
Overal in Borneo ‘kun’ je de dieren in het wild aantreffen, maar buiten de lokale mensen die in de jungle wonen en werken, zijn er maar weinig die het ook echt doen. 't Wordt wel gebruikt om toeristen aan te trekken hé.