Borneo/Sabah of Sumatra

Hoi,
In november vlieg ik vanuit Perth naar KL en na een paar dagen wil ik door naar Borneo of Sumatra. We gaan er speciaal heen voor de oeran oetangs en een jungle-tocht. Ik neem aan dat die jungle tours daar genoeg zijn?

Ik kan alleen niet kiezen naar welk eiland ik moet gaan. Kan iemand me hierbij helpen met wat tips???:chin:

Thanks!

Mmmm mss moet ik mijn vraag op een ander forum stellen???

Niemand ervaringen???

Als je orang utans wil zien dan kun je het beste naar de Danum Valley en verblijven in de Borneo Rainforest Lodge. Is zeker niet goedkoop, maar wel de moeite waard (ook los van de orang utans) en de kans om orang utans in het wild te zien is groot (zag er zelf 4 in 3 dagen). Elders zijn ze in het wild nauwelijks nog te zien.

Veel plezier!

Wij hebben ze ook in het wild gezien in Borneo, bij de kinabatangan rivier met de uncle tan tour. Erg leuk om nog meer dieren (neusapen, krokodillen, veel vogels etc.) te zien. En goed te bereizen vanaf west-maleisie.

Kinabatangan is inderdaad ook een optie, maar dan moet je wel echt heel veel geluk hebben. Ik ben er zelf geen Orang Utans tegengekomen en begrijp ook van anderen dat dit zelden het geval is.

ok thanks! na wat verder gespeur op internet denk ik dat het toch Sumatra gaat worden. Met name omdat dit ook een stuk goedkoper blijkt te zijn.

Bij Borneo krijg ik meer het idee dat het voor de 'normale’toerist is en niet echt backpack-lowbudget-achtig is.

Dus ik denk dat ik eruit ben…maar terplekke kan het altijd nog veranderen:D

Je moet uiteraard doen waar je je goed bij voelt, maar Borneo is zeker uitstekend geschikt voor de gewone backpacker… Het feit dat de BRL bijvoorbeeld erg veel geld kost, is er simpelweg in gelegen dat het ver van de bewoonde wereld ligt (dus de bevoorrading en het onderhoud veel geld kost), de kwaliteit van de chalets/eten/gidsen hoog is en bovenal dat men aldaar wil voorkomen dat er massatoerisme ontstaat. Zodoende is veel geld niet per se duur, en beschouw ik dit meer als een “splurge” die ook voor de backpacker (tevens echte natuurliefhebber) geschikt is.