Borneo; allerlei vragen!

Wie kan me helpen: ik ben op zoek naar een fantastische bestemming in de wereld waar je nog ongestoord kunt genieten van cultuur en natuur. Hoe geschikt is Borneo hiervoor? Ben fervent fan van regenwouden en wil graag naar Indonesië voordat het te laat is (lees: voordat China al het hout wegkapt vanwege de palmolieplantages).

Wat zijn geschikte plekken op Borneo voor een vakantie van 2-3 weken en wie heeft een heel erg goed adres voor ‘echte’ jungletochten? En wat zijn de kosten in en naar Borneo?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Voor 2 - 3 weken kan je je best beperken tot één provincie. Jungle tochten kan je in beide (afhankelijk van wat je eigenlijk wil zien: oeran oetangs, longhouses, rivieren e.d.). Prijzen zitten al snel rond de 250€ voor 2 à 3 dagen. Véél te duur als je het mij vraagt. En dan is het nog de kwestie: hoe “echt” is het dan als je met een gids naar zijn vrienden of familie wordt geleid terwijl je in een luxe hutje slaapt.
Veel van die dingen die je in of tijdens een jungle tocht wenst of hoopt te zien, kan je ook in je eentje op een makkelijkere en zekere manier doen.
In Sarawak zijn dorpen met longhouses en getatoeëerde oudjes genoeg als je je de moeite neemt om de bus te nemen naar de afgelegen plekjes. Beide provincies hebben een N.P. met oeran oetangs (nabij Kuching heb je ook neusapen in Bako N.P. die je kan vinden zonder gids). De 2-daagse beklimming van Mount Kinabalu begint weliswaar in de jungle, maar voert je over platgelopen paden waarbij de grootste hindernissen bestaan uit hijgende en puffende toeristen. Ondanks dat blijft het toch een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt (4100m of zoiets).
En niet te vergeten de grotten van Gunung Mulu (of Niah, alhoewel dit niet zal zijn wat jij zoekt) die je vanuit Miri kan bereiken per vlieger (want ze liggen midden in de groene brocoli), en waar je ook een tocht naar de Pinacles kan doen.
Als je alles individueel doet kan je rekenen op een low-budget vacantie. Zelfs als je enkele binnenlandse vluchten wil nemen wat in Borneo zeer makkelijk verloopt.

Degene die hierboven gereageerd heeft, heeft volgens mij gelijk (dit komt overeen met wat ik gehoord heb van reizigers die ik tegengekomen ben). Ik maak je er alleen wel op attent, dat de plekken, die hij/zei noemt, zich in MALEISISCH Borneo bevinden (dus niet in het Indonesische deel van het eiland, Kalimantan). Ik ben er zelf niet geweest, maar heb begrepen dat het Indonesische deel moeilijker en duurder te bereizen is dan het Maleisische. Het is dus waarschijnlijk aan te raden om voor Maleisische deel te kiezen als je naar Borneo wilt. Maleisisch Borneo staat bekend als relaxt en fascinerend, zowel bij de West-Maleisische bevolking (Kuala Lumpur e.o.) als bij toeristen.
Van NL naar Kuala Lumpur vliegen is waarschijnlijk goedkoper dan naar Jakarta en als je flink van tevoren boekt kun je bij de Maleisische low cost carrier Air Asia een ticket (enkele reis) van KL naar Sabah of Sarawak kopen voor 20 euro (als je te lang wacht wordt het 50).

Bijna een jaar na dato dank ik jullie voor de reacties…:redface:

Wat jullie beschrijven is inderdaad Maleisisch-Borneo. Wat ik tot nu toe heb begrepen zijn de regenwouden die daar doorgaans bezocht worden niet echt ‘virgin’ meer te noemen en behoorlijk toeristisch.

Dat is nou net waar ik níet naar op zoek ben.

Wat ik wel zoek: uitgestrekte primaire regenwouden, waar je dagenlang kunt rondtrekken (bijv. downstream per kano). Ik hoef geen semi-inheemse stammen te ontmoeten, het gaat er mij om dat er ongerepte natuur is (en er dus ook nog volop fauna aanwezig is).

Dit móet te vinden zijn in Indonesië, maar waar? Wie helpt??? Dat iets moeilijk te bereiken is en (daardoor) duurder is, neem ik op de koop toe :unibrow:!

Alvast bedankt voor de reactie(s)!