Jungle tocht in Maart, de mogelijkheden?

Beste allemaal,

Ik ben Floris en ik reis samen met een vriend volgend jaar door Azië en wij willen graag een onvergetelijke jungle-trek maken. Wijzelf dachten aan Borneo, aangezien dat bekend staat om haar bijzondere en ongerepte natuur. Het liefst zouden wij dit in het Indonesische deel doen, maar dat blijkt helaas erg lastig te zijn vanwege een tekort aan infrastructuur en accommodatie. Toch blijft dit nog in ons achterhoofd als optie, dus als iemand hier iets over weet te vertellen zou dat prachtig zijn.

Graag zouden wij wat informatie krijgen van mensen die bekend zijn met Borneo en wel eens (of vaker) een jungle-tocht hebben gelopen van een week of twee. Waar zouden we dan het beste heen kunnen gaan en hoe raden jullie aan een gids te vinden. Heeft iemand hier misschien een prijsindicatie over hoeveel zo’n tweeweekse tocht ongeveer zou moeten kosten?

Let op: we zijn níét opzoek naar een boottocht, we willen graag wandelen. We zijn ook niet opzoek naar hotels, overnachten in hutten of onder de sterrenhemel is voor ons geen probleem. Als extraatje is een boottocht natuurlijk nooit verkeerd, zolang het maar bij een of twee dagen blijft.

Met vriendelijke groet,
Floris en Quirijn

Ik geloof dat je in de Kelabit Highlands, vlakbij de grens met Indonesië, wel een tocht van een week kan doen. Verder zijn er vooral wat kortere trekkings, zoals de headhunters trail, die van mulu via de pinnacles naar Limbang gaat in 4 dagen.

Ik had in de Lonely Planet gelezen over de trekkings in de Kelabit Highlands, maar ik heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat ik niet veel tijd meer over had en moest kiezen, maar ik wil hier zeker nog is voor terug. Ik hoorde van een Engelsman die daar al meerdere malen was geweest dat het een heel mooi gebied is.

Een post op thorntree forum die je misschien is kan lezen als je wat meer informatie wilt over Kalimantan:

Mijn vriend en ik willen ook in maart voor 3 weken richting Maleisie/Borneo. Wij willen ook een jungle-trek maken. Een deel met de boot en daarna het liefst een stuk te voet. In totaal willen we wel een paar dagen de jungle in.
Verder iemand ervaring met een jungle-tocht in Taman Negara? Onze voorkeur gaat uit naar de jungle op Borneo, maar wellicht heeft iemand ook goede ervaringen met Taman Negara?
Alle tips zijn van harte welkom!

Hoi Jolien.

Over de Taman Negara kan ik weinig zeggen, alleen dat het in mijn ogen en wat ik heb van horen zeggen nogal toeristisch is.

Wij zijn afgelopen zomer naar Danum Valley (Sabah) geweest, een dure trip maar zeker zijn geld waard. Maar je dagen zitten van smorgens 6 tot 's avonds 9uur propvol met trekkings en wandelingen door een primair oerwoud. Hier kwamen we een groepje olifanten, orangs , makaken, turantulas en veel andere dieren tegen. Tussendoor zit je in ware luxe van het resort wat een enorm contrast is met de omgeving. Een echte aanrader is deze trip!

Ook zijn we naar het Tabin Wildlife reserve geweest, dit is een secundair oerwoud. Het is allemaal wat minder dan DV maar het scheelt je ook wel de helft van het geld. Maar we hebben ons hier 3 dagen goed vermaakt. Wij hebben gibbons gespot maar ik las in het gastenboek dat er met regelmaat olifanten en ook weleens neushoorns werden gezien

En als je graag met een boot door het oerwoud gaat is de kinabatangan-rivier wel een aanrader. Er zijn veel resorts lang de rivier en die bieden pakketten aan waar 2 boottochten per dag in zitten. Als je geluk hebt kom je hier veel groot wild tegen en met zekerheid neusapen die natuurlijk wel heel erg leuk zijn.

Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt en ik wens je veel plezier met plannen! :slight_smile:

Super bedankt voor je reactie!

Zo te lezen is Danum Valley dus wel echt een aanrader. Klinkt echt super gaaf wat je allemaal verteld! Wat wij willen is graag veel natuur, dieren en zo min mogelijk toeristisch, denk dat Danum Valley dan een hele goede optie is. Heb je misschien een site of iets waar je die trip kan bekijken? En nog een vraag… is het verstandiger om dit in NL al te boeken of kunnen we net zo goed ter plekke wat boeken? Dat lijkt me wel goedkoper namelijk.
Gr, Jolien

Je rijdt 2,5 uur naar het hart van het oerwoud waar het resort zich bevindt en er zijn slechts iets van 25 huisjes dus natuur en weinig toerisme volop. :wink: … Dieren is altijd afwachten, daar moet je geluk mee hebben. Wij hebben geluk gehad met vooral die olifanten denk ik.

Thuis boeken of ter plaatse is wat jezelf wilt, wil je 100% zekerheid moet je alles thuis al boeken maar wil je vrij zijn in je tijd moet je het vooral daar doen. Wij hebben de ervaring dat het ter plekke goed geregeld kan worden, wijzelf en mensen die we gesproken hebben hadden geen problemen om het te regelen in Borneo zelf. En ik denk dat het in Maart helemaal geen probleem is om zo’n reis op de bonnefooi te maken. Waar je het daar moet regelen kun je nalezen in de lonely planet, wij hebben het in het kantoor in Lahad Datu geboekt. Prijs maakt trouwens niks uit, die is overal even duur. Ik denk dat de tussenpersonen die het vanuit hier voor je willen regelen commissie hiervoor krijgen en geen duurdere prijs rekenen.

Hier kun je meer info vinden : http://www.borneorainforestlodge.com/

http://www.droomplekken.nl/maleisie/danum_valley.html