Komend jaar juni of juli wil ik samen met mijn broertje in Borneo de boel een beetje gaan verkennen. We willen zo veel mogelijk back to basic dingen gaan bekijken. Vooral het regenwoud, de dieren en lokale stammen. Heeft iemand nog goede iedeen waar we dit het beste kunnen doen. We willen alles ter plekken regelen, dus misschien heeft hier iemand ook nog goede adviesen voor!
Met vriendelijke groet,
Twan Barning
Ik zit (waarschijnlijk met een maat van mij) in Juli en Augustus op Borneo (voornamelijk Sabah & Sarawak). We gaan eerst de Mount Kinabalu (4000m) beklimmen, waarna we afzakken naar Mulu NP (Pinnacles), Niah Caves, waarna we jungle trails willen doen. Uiteindelijk bezoeken we nog de NP’s rondom Kuching. Wij gaan het ook allemaal ter plekke regelen en heb al flink wat info verzameld (gekregen van chicapuravida, zij is net terug van Sarawak). Ik kijk wel ff of ik de mailtjes kan doorsturen.
Bij de meeste NP’s heb je een gids nodig (lokaal regelen) om de jungle in te gaan, die betaal je per dag of aantal dagen. Het is dus goedkoper om met z’n vieren (max vijven) te gaan. Misschien als we tegelijk ergens zijn, kunnen we met een groepje van vier a vijf een paar dagen de jungle in.
Welk deel van Borneo wil je gaan exploren?? Ik zelf ben in oktober Tanjung Puting National Park ingegaan (Indonesische Borneo) om de Orang Utan-research camps te bezoeken. AMAZING! Wel prijzig helaas maar definitely worth the money & effort! Mocht je er info over willen; let me know!
't Is peperduur als je georganiseerd de jungle in wil. Helaas kan het vaak moeilijk anders.
Wél kan je een jungle idee krijgen door bepaalde parken te bezoeken waar je dan wandelpaden hebt. Je mag zowiezo het idee vergeten om zelf met een hakmes je weg te banen.
Ook een georganiseerde tocht naar de longhouses zal een flinke hap uit je budget betekenen. Aangezien de plaatselijke bewoners toch ook niet met een georganiseerde tour naar hun eigen dorp gaan, bestaan er mogelijkheden om dit individueel te doen. Dit kan echter betekenen dat je wel eens vast komt te zitten omdat je geen vervoer meer vindt, maar liften kennen ze daar ook (en ze laten geen eenzame toerist in de hutsende regen staan).
Ik heb zowat hetzelfde traject afgelegd al Strax wil gaan doen, maar probeer zelf eens wat te weten te komen over de reismogelijkheden over rivier naar of vanaf Sibu. Dit zou een budget vriendelijk alternatief moeten zijn voor wat die dure reisbureautjes allemaal aanbieden.
Oh ja … en zorg dat je een goeie zoom op je camera hebt.