Hallo, ik vertrek eind april voor ongeveer 3 a 4weken naar Malesie en Borneo wat zijn de steden die ik het beste kan gaan bezichtigen en hoeveel dagen zou ik daar dan moeten verblijven ongeveer? Cultuur wil ik zeker doen en een jungle trekking zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die misschien weten van plaatselijke organisaties die dat ginder organiseren.
Is het gemakelijk om ginder te reizen ?
Ik hoor het wel van jullie .
Alvast bedankt
In borneo vind ik vooral de jungle de moeite waard. Ik ben alleen in Sabah geweest en daar boottochtjes en wandeltochten gedaan door de jungle aan de kinabatangan rivier. Ook ben ik naar sepilok geweest. Dit heb ik allemaal gedaan via www.insabah.com
In west-maleisie vond ik KL, Georgetown, Melaka erg leuke plaatsen. De sfeer was er prettig! Mocht je een paar dagen naar Melaka gaan dan kan ik de mountain bike tour erg aanraden!!
Hoi Johnno,
wat het leukste is dat is natuurlijk heel persoonsgebonden. De grote trekpleisters zijn uiteraard Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Taman Negara, Langkawi, Perenthian Islands en Borneo. Ik heb veel forums gelezen en eigenlijk is iedereen altijd lyrisch over Borneo. Sterker nog: 9 van de 10 keer lees ik “had ik hier maar meer tijd voor ingepland” of “zelfs na 3 weken zou ik daar nog niet uitgekeken zijn” terwijl cameron highlands en taman negara steeds meer iets weg hebben van madurodam of scheveningen (even een dagje kijken en weer door reizen).
Mijn twee mooiste ervaringen in Maleisie waren Borneo (ik ben slechts een weekje in Kuching geweest en daar heb ik nu spijt van) en de Perenthian Islands (welke voor veel mensen mooier en relaxter zijn dan Langkawi, tevens kun je er hele leuke duik- en snorkeltrips doen, echt een heerlijk bounty eiland)
Succes met je reisplannen!!
Groetjes, Mike
wij hebben in aug 2011 4 weken door Kalimantan getrokken. Balikpapan, Samarinda, Mahakam rivier op en terug( van het oosten naar het westen), Berau, Derawan eiland…helemaal top. Dit hebben we met een prive gids gedaan die ook helemaal top was. Als je meer info wilt hebben over deze reis/tocht laat maar weten!
en anders…veel succes!!!
Hallo Johnno,
De steden zoals hierboven genoemd zijn inderdaad de moeite waard.
Als je jungle trekkings wilt doen dan kun je daarvoor het beste naar de volgende locaties:
- Taman Negara, een aanrader, maar trek wel wat verder de jungle in, het toerisme heeft hier een impact op de dieren gehad.
- Cameron Highlands, mooie jungle trekkings en het klimaat is wat koeler dus prima uit te houden.
- Bako national park, goed te bereiken vanaf Kuching. Ik heb hier alleen een nachtsafari gedaan, wel heel veel gezien.
- Sandakan, in de omgeving van Sandakan op Sabah worden jungle trekkings georganiseerd door Uncle Tan. Hier zul je zeker veel wildlife zien, en wellicht zelfs wilde orang oetangs.
Reizen in Maleisie is iets minder makkelijk als Thailand, dus plan van te voren je trip dan komt het altijd goed.
Veel success met plannen.
Groeten,
Pauline
het voordeel van de oostkant is wel dat je er weinig of helemaal geen toeristen tegenkomt (wij hebben tijdens onze trip maar één toerist gezien). Vanuit Kutai National park kun je ook leuke trips doen, en zeer zeker vanaf Berau zijn er leuke jungle trackings landinwaarts (wel zwaar heb ik gehoord, maar een beetje afzien is de moeite waard). Ik ken iemand die dat soort trackings doet, dus als je info wilt (ik weet niet of ik dat op deze site mag zeggen wie dat is), maar ik weet zeker dat je krijgt wat je wilt. Eigen input is bij hem erg belangrijk.
Leuk die voorbereidingen hé? Succes!!!
Wij zijn afgelopen september in Borneo geweest. Voor ons waren de hoogtepunten in Sarawak: een bezoek aan de Iban stam met overnachting in een longhouse en Bako NP. De aandoenlijk uitziende Proboscisapen en een geweldige natuur zijn echt top. Het bezoek aan Semonggoh Orang Utan reservaat was leuk, we hebben daar slechts 1 exemplaar mogen zien. Het was wel een mannetje van groot formaat.
Vervolgens hebben we de Mount Kinabalu bedwongen. Dit was een hele zware tocht (zeker voor mensen van onze leeftijd) maar een geweldige ervaring. Een echte aanrader.
Verder vonden wij Sabah toeristischer dan Sarawak. Het Orang Utan reservaat van Sepilok was vergelijkbaar met Semonggoh. Wel meer apen gezien.
Wanneer je echt luxe wilt relaxen dan is Kapalai resort een echte aanrader. Geweldig om te duiken en te snorkelen met fantastische accommodatie.
Echte avonturiers zijn we niet dus hebben we deze reis via Outsight geboekt met privé gidsen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit ter plaatse (veel goedkoper) ook heel goed te regelen is.
Veel plezier.